VOCEA CARE NE UNEȘTE.

Ooops ! You forgot to enter a stream url ! Please check Radio Player configuration

LIVE

Alexei Rogov, moldovean stabilit în Canada: Aeroportul trebuie să rămână în posesia statului, iar pentru a dezvolta sectorul aviației e nevoie de proiecte și investiții

Vocea Basarabiei: Discutăm cu dl Alexei Rogov. Este un moldovean, care s-a stabilit de aproape 23 de ani peste Ocean, în Canada, dar urmărește și ceea ce se întâmplă în Republica Moldova, rămâne a fi un observator al scenei politice de acasă. Vom vorbi despre diasporă și despre cum se dezvoltă Republica Moldova, și ce viitor trebuie să aibă țara din moment ce s-ar putea să i se deschidă această perspectivă de a începe negocierile de aderare la Uniunea Europeană. Dar să mai fac o precizare, dl Alexei Rogov a fost observator național la Organizația Mondială a Aviației Civile a Agenției Organizației Națiunilor Unite, specializată pe domeniul aviației civile, de fapt, de meserie d-lui este pilot.

Alexei Rogov: Când am început Aviația Civilă în Republica Moldova, am participat la dezvoltarea ei, de la bun început am acreditat-o în toate instituțiile globale, care au fost în Organizația Mondială a Aviației Civile. În anul 2000 am plecat în Canada, unde am început alte domenii, am lucrat permanent la consolidarea pieței, vizualizarea posibilităților și oportunităților, studierea sistemului politic, economic al Canadei, care este un lucru foarte important și foarte interesant în care s-ar putea multe lucruri de văzut, pentru că, totuși, Canada este o țară performantă, în domeniul politic, social și economic ea are unele din cele mai bune performanțe din lume. Și permanent am menținut relațiile cu Republica Moldova, n-am fost indiferent pentru a-mi aduce contribuția și în Republica Moldova.

Vocea Basarabiei: Dar dvs. ați plecat, ați revenit, ați mai activat aici, iar ați plecat…

Alexei Rogov: Da, permanent am fost activ, pentru că am făcut și un ziar în Canada, Casa Moldovei, am format și o echipă de fotbal, Moldova, cu care am câștigat și orașul, am adunat lumea de afaceri, de interese cu care să promovăm Republica Moldova. Noi suntem aviatori și noi am făcut globalizarea încă la începutul anilor ‘90 aici, atunci când am construit infrastructura aeroportuară din Republica Moldova și pentru un pilot astăzi granițe nu există. De atâta e foarte simplu, în 2016 am revenit în Republica Moldova, am trecut un concurs, am fost director al Aeroportului de la Bălți, am făcut Ambulanța aeriană, am încercat să mai dezvoltăm ceva, am mers la ICAO, pentru că acolo suntem stat membru și achităm cotizații la Organizația Mondială a Aviației Civile și acolo sunt diferite programe pentru a ajuta direct statele. Și mi-a fost interesant ca noi să încercăm să vizualizăm niște lucruri economice, sociale și de sport, care sunt foarte multe interesante între Canada și Moldova. Recent am făcut o asociație care se numește „Export Canada-Moldova-România”, cu proiecte economice, sociale și de sport, ca să facem un pod între Canada și Moldova, unde vom dezvolta multe lucruri în domeniul economic.

În 23 de ani, Republica Moldova s-a schimbat radical. Cel mai mult îmi place că deja copiii au devenit liberi…

Vocea Basarabiei: Să ne spuneți – cum ați lăsat Moldova atunci când ați decis să plecați și cum e astăzi?

Alexei Rogov: În 23 de ani, Republica Moldova s-a schimbat radical. Cel mai mult îmi place că deja copiii au devenit liberi, pentru că libertatea e un lucru foarte însemnat în lume, întrucât în libertate numai se poate crea ceva frumos. Când am plecat din aviație și din Republica Moldova, desigur că erau niște procese mai complicate în ceea ce privește libertatea cetățenilor, plecarea în străinătate. Acum avem pașapoarte românești, avem libertatea de a pleca în Europa; acum guvernarea a decis foarte clar că drumul Republicii Moldova poate fi doar spre o direcție foarte civilizată, care-i comunitatea europeană. Și acum eu personal și cred că foarte mult popor de-al nostru îi foarte bucuros că s-au inițiat deja primii pași pentru aderarea Republicii Moldova la comunitatea europeană. Și desigur că asta-i ceva frumos, noi vedem că sunt schimbări în oraș, sunt schimbări în țară, în mentalitate, în gândire, în logică, dar încă trebuie mult de muncit, pentru că lumea trebuie văzută în context.

Vocea Basarabiei: Dar cum descrieți situația din domeniul aviatic? Mai întâi să ne spuneți cum ați reacționat atunci când a fost concesionat Aeroportul Internațional Chișinău.

Alexei Rogov: A fost foarte greu. Să vă spun o chestie – aviația este o industrie global dezvoltată. Noi în anii ‘90, când am pornit dezvoltarea aviației civile cu ajutorul Guvernului României, am primit un suport foarte mare pentru a înțelege cum funcționează sistemul global, cum putem integra Republica Moldova în toate instituțiile, dar, până la urmă, există competiție. În acea perioadă, între țările care zburau una la alta erau stipulate foarte clar niște lucruri, erau volumele de trafic, volumele de pasageri, care erau în acordurile aeriene și noi le negociam cu Germania, cu Olanda etc. Și noi aveam o chestiune foarte clară, fiindcă nu putea, de exemplu, „Lufthansa” să vină cu 10 curse pe zi, noi fiind o țară mică n-am putea menține situația economică cu ei, de aceea noi eram permanent într-un lucru de colaborare și un lucru de menținere a pieței naționale. Există potențialul când ești acasă și este potențialul în care tu ești global integrat prin niște programe de open your Skype ș.a.m.d. De aceea noi atunci am avut foarte multe lucruri pe care le-am integrat, a fost o bătaie foarte mare. Ideea plecării noastre și mulți oameni de inteligență bună, cum a fost Nicolai Petrov, cum a fost Ion Voinorovici, care acum lucrează în Germania, Nicolai Petrov a plecat din țară și a creat o companie în România, unde noi am lucrat foarte mult. Când s-a luat decizia de a da aeroportul în concesiune pentru mine asta a fost un lucru foarte greu de înțeles, fiindcă aeroportul, companiile aeriene sunt niște incubatoare pentru a crește personalul navigant național, pentru că dacă vine o companie și aterizează la tine doar, înainte ei mai luau combustibil și mâncare, acum nu mai iau nimic, numai taxe de aterizare și decolare. Companiile aeriene și aeroporturile, și infrastructura împreună educă nouă generație din țara ta. Ei pleacă, ei învață, ei cresc, ei plătesc impozite, ei creează un mediu din care vin impozite la stat. Când se dau în concesiune, asta înseamnă că cineva nu cunoaște lucrurile, când te duci la negocieri cu un partener internațional trebuie să-ți cunoști valorile, trebuie să le cunoști fundamental.

Vocea Basarabiei: El a fost concesionat. Cum au fost gestionate treburile la acest obiectiv strategic?

Alexei Rogov: Absolut urât, vă spun așa, moldovenește.

Vocea Basarabiei: Ce înseamnă „absolut urât”?

Alexei Rogov: Uitați-vă, numai când ieși din aeroport este numai o bandă unde primim bagajul și când vin 2-3 curse, eu nu o singură dată nimeresc la aeroport, pentru că poți să faci un WC cu faianță de 10.000 de dolari metrul, dar sunt lucruri profesioniste, care când intri într-un aeroport și WC trebuie să fie într-un loc bun, și plasamentul, și zona de așteptare. Sunt o sumedenie de lucruri tehnologice, care sunt foarte clare. Duceți-vă la Doha și o să vedeți ce aeroport are Qatar Airways.

Vocea Basarabiei: Eu vă întrebam – cum au fost gestionate treburile atunci când a fost în concesiune aeroportul?

După părerea mea, aeroportul a fost gestionat printr-o formulă operațională foarte slabă.

Vocea Basarabiei: Dar nouă ni se spunea că s-au făcut investiții mari acolo…

Alexei Rogov: Știți care-i problema? În aviație sunt foarte multe lucruri pe care poți să le ascunzi, pentru că e greu să verifici cât s-a cheltuit pentru fiecare metru pătrat, mai ales că s-au construit piste. Lucrurile trebuiau dirijate în partea operațională, nu numai toată țara să fie cu duty-free, dar restul… Sunt aeroporturi de clasa I, performante. Pentru mine, ca specialist, a fost foarte slab, operațional foarte greoi, cheltuieli enorme și ca viitor, ca perspectivă de dezvoltare eu n-am văzut acolo niciun concept. Ca profesionist în domeniu, eu vă pot spune că dintr-o scară de 10, eu aș pune nu mai mult de nota 3.

Vocea Basarabiei: Așa-i de proastă situația?

Alexei Rogov: Da, eu așa o văd.

Vocea Basarabiei: Bine, a fost concesionat, după care statul a avut un litigiu și a câștigat, a readus aeroportul în posesia statului, dar ce spun acum unii demnitari? Că totuși aeroportul trebuie să aibă un investitor care să-și bată capul, să fie preocupat ca să îmbunătățească și infrastructura, nu mai vorbim de lipsa unei parcări acolo când ajungi la aeroport, pistă se zice că mai trebuie făcută…

Alexei Rogov: Acolo sunt mai multe întrebări.

Noi avem nevoie și de un operator național foarte mare, pentru că piața noastră e foarte mică, ca domeniu, și noi avem nevoie de un operator care ar fi legat global, dar pentru asta trebuie bani mulți.

Vocea Basarabiei: Deci, să rămână în posesia statului sau totuși să se caute un investitor pentru acest obiectiv strategic?

Alexei Rogov: Sunt diferite abordări, în lume sunt niște operator globali care au la baza lor niște tehnologii ultramoderne, trebuie de intrat cu ei în negocieri, dar negocierile trebuie să fie foarte clare și făcute de niște profesioniști, pentru că la momentul când intri în discuții și nu ai capabilități de a înțelege însăși valoarea lui și ce înseamnă aeroport, tu pierzi piața ta, pentru că întotdeauna sunt interese. De atâta eu am făcut nu o dată un demers către dl Spînu și către guvernare și am spus că dacă la noi în țară exista un interese se putea de făcut un grup de lucru format din specialiști de-ai noștri, care au plecat, de pildă, unde noi putem să facem 2-3 scenarii. Astăzi, noi avem nevoie și de un operator național foarte mare, pentru că piața noastră e foarte mică, ca domeniu, și noi avem nevoie de un operator care ar fi legat global, dar pentru asta trebuie bani mulți.

Vocea Basarabiei: Dvs. ziceți piață mică, pentru că e o populație mică, de 2,5 milioane, dar, ținând cont că totuși un milion se află peste hotare, ei circulă?

Alexei Rogov: Ei circulă, dar știți care este problema? Sunt operatori cum este Qatar Airways, cum sunt companiile americane sau canadiene, care pot să intre într-o alianță, bunăoară, cum e Turkish Airlines, cu care poți să lucrezi, trebuie să-i inviți, dar ei să vină cu niște companii pe outsourcing, cu niște domenii foarte avansate, pentru că noi dacă azi luăm de la Istanbul până la Vladivostok numai Turkish Airlines face business clasic. Ne uităm acolo, partea aceea unde-i occidental clasic, numai Lufthansa Tehnic sau Lufthansa face așa business clasic, partea asta a noastră, începând cu Bulgaria, România, Ungaria, Moldova, Ucraina, nu există niciun centru. De pildă, piloții noștri se duc la simulator în Germania sau la Riga, unde-s rânduri. Noi avem nevoie de niște investiții, niște proiecte, niște programe, niște tehnologii avansate.

Vocea Basarabiei: Investițiile sunt mari, întrebarea mea era – să rămână în posesia statului sau să se caute acest investitor?

După mine, trebuie să rămână în posesia statului, dar trebuie să conlucreze, pentru că există parteneriat public-privat, care funcționează în toată lumea.

Vocea Basarabiei: Dar statul are bani să-i investească, ca să modernizeze acest obiectiv?

Alexei Rogov: Nu, dar statul are teritoriul, are pământul, are resursele… Pentru că în momentul de față, dacă îl delegi 100% la investitorul străin, el vine cu tehnologiile lui, el vine cu oamenii lui etc., dar trebuie să crești nouă generație aici în țară, începând de la pilot, de la catering, harding și împreună cu investitorul să meargă 50 la 50. Normal că noi avem investitori, dar nu poți pur și simplu să dai iarăși în concesiune, asta o să fie o problemă majoră, au să fie niște pierderi pe piața noastră de 20-30 milioane de euro. Dar dacă pui aici niște tehnologii și niște proiecte pe care le poți lega cu o companie mare, cu un operator global, poți să ridici piața și la 40-50 de milioane cu care poți să legi piețele. Aceasta-i o tehnologie destul de avansată. Sunt oameni cu care noi am lucrat în industrie, cu care noi putem iniția deschis niște negocieri și niște scenarii care trebuie lucrate, pentru că cel mai complicat e când te duci la un operator trebuie să cunoști bazele aviației, să ai măcar 20 de ani de experiență internațională. Când te duci la negocieri trebuie să negociezi cu dânșii, uite, care-i interesul nostru ca stat, dar aviația e o chestie strategică. 

Pur și simplu în Republica Moldova cea mai mare problemă care a fost timp de 20 de ani asta a fost politica de cadre.

Vocea Basarabiei: Sunt politicieni care fac promisiuni că „dacă mă alegeți pe mine, vă construiesc un aeroport”. Țineți minte promisiunea făcută că la Ceadâr-Lunga va fi construit un aeroport?

Alexei Rogov: La Ceadâr-Lunga ceea ce s-a promis îi foaie verde, cum se zice în limba română. Declarații de acestea am mai auzit. Mai sunt niște bancuri pe care nu vreau acum să le repet, care îndeamnă: „D-apoi spune și tu așa și nu-ți fă probleme”. Pur și simplu în Republica Moldova cea mai mare problemă care a fost timp de 20 de ani asta a fost politica de cadre.

Vocea Basarabiei: Și duceți la capăt gândul despre o promisiune precum că „voi construi un aeroport la Ceadâr-Lunga”. De ce nu ar avea șanse?

Alexei Rogov: Pentru că nu-i piață. Asta-i piață de oameni, fluxul de pasageri care trebuie să aibă acces. Cum e Mărculeștiul și Bălțiul. Mărculeștiul, da, e aeroport, dar Bălțiul îi strategic. De ce? Pentru că trebuie oameni să ai, acolo-i drumul ș.a.m.d., pentru că locația îi numărul 1.

Vocea Basarabiei: Deci, cetățeanul nu trebuie să creadă în asemenea promisiuni?

Alexei Rogov: Nu, acestea-s povești, acestea-s iluzii. Pur și simplu ar trebui cineva din Autoritatea Aviației Civile sau din instituțiile de stat care fac politici naționale în domeniul dezvoltării durabile a aviației civile să intre în discuții cu tovarășii aceștia și să le lămurească ce înseamnă aeroport azi, că aeroportul nu mai este o pistă pur și simplu, aeroportul e o infrastructură global integrată cu niște tehnologii moderne, cu un incubator de business. Cum e Amazonul care-i de sute și mii de companii, iată acum în Coreea de Sud se construiește un asemenea hub, care este un lucru fundamental. Și ar lucra pentru Republica Moldova, de pildă, dacă de făcut așa ceva, așa că Ceadâr-Lunga, asta-i cum ar fi Mercedesul acum să anunțe că o să vină în Moldova și o să construiască o fabrică în care o să construim ultimul model de 6, de pildă. De asta toți au să râdă…

La noi azi nu există nimic absolut la nivel de stat unde ar trebui să fie lucrat, din simplul motiv că politica de cadre și oamenii care au intrat în sistem nu cunosc absolut nimic, ei cunosc salariile…

Vocea Basarabiei: Dar să revenim la modernizarea Aeroportului Internațional Chișinău și la banii care s-ar cere să fie investiți, cum vedeți dvs. această modernizare – de la infrastructură până la aeronave?

Alexei Rogov: Nu, de la politica de cadre și de la politica de dezvoltare, începând de la cadrele didactice care se încep de la Aeroclub. Eu am început să zbor la Aeroclubul nostru și am făcut prima săritură cu parașuta pe 27 februarie în 1982. Pe noi ne hrăneau, stăteam la Aeroclubul de la Vadul lui Vodă și noi aveam o credință în suflet și nouă ne plăcea aviația. De aici trebuie să se înceapă. Azi în Republica Moldova nu-i nimic absolut, sunt diferite fonduri care se iau și se începe de la școlile de zbor. La noi azi nu există nimic absolut la nivel de stat unde ar trebui să fie lucrat, din simplul motiv că politica de cadre și oamenii care au intrat în sistem nu cunosc absolut nimic, ei cunosc salariile…

Vocea Basarabiei: De ce spuneți că nu cunosc nimic absolut?

Alexei Rogov: Știți cum? De a fi consumator cu biletul de avion asta nu-i nivel. Iată duceți-vă la un centru de pregătire și o să vedeți cum ar trebui să fie.

În Republica Moldova mai sunt specialiști, dar trebuie să fie cultivată inițiativa, trebuie să fie cultivată frumusețea aviației și trebuie găsiți și instruiți tineri cărora le place aviația…

Vocea Basarabiei: Deci, am înțeles, politica de cadre este importantă și foarte importantă.

Alexei Rogov: Absolut. Prima-i politica de cadre. În Republica Moldova mai sunt specialiști, dar trebuie să fie cultivată inițiativa, trebuie să fie cultivată frumusețea aviației și trebuie găsiți și instruiți tineri cărora le place aviația, care să poată face un lobby, să discute cu societatea civilă, să discute cu guvernul permanent, să arate, iată, ce înseamnă azi, de pildă, aviația pentru țările baltice. Noi eram cu dânșii până în anii 2000 la același nivel, azi noi ne-am prăbușit total. Dar de ce? Îi de vină politica de cadre, pentru că un om care nu-i născut și crescut în aviație, el socoate că „ei da, noi facem aceea, facem aceea”. Și iaca am ajuns azi la ceea ce am ajuns.

Vocea Basarabiei: Iată, dvs. ați făcut comparație cu statele baltice, totuși, statele baltice au ajuns să fie țări membre NATO, țări membre UE și au avut fonduri mari și foarte mari ca să poată să investească bani inclusiv în infrastructura aviatică.

Alexei Rogov: Am fost acolo la dânșii când ei numai începeau, oameni care lucrau 24 din 24 de ore. Aviația trebuie s-o vezi de la început, de la pilot sau inginer, pe care îi pregătești 20 de ani și care-i costul lor. De pildă, un pilot de linie ca să-l aduci la un nivel înalt costă un milion de euro.

Vocea Basarabiei: Și un kilometru de drum tot un milion costă…

Alexei Rogov: Da, dar acela l-ai făcut, dar în aista ai investit, dar el plătește 30 de ani impozite la stat. Acum dacă s-a întâmplat ceva în aviație cu helicopterele, cu avioanele, noi practic rămânem fără nimic.

Vocea Basarabiei: Și dotarea contează mult și foarte mult.

Alexei Rogov: Da, dar un helicopter mai simplu care acum stă acolo la depozit la Moldaerservice, o întreprindere la care am fost eu director, întreprindere aceea s-a distrus și acum cineva helicopterele vrea să le taie, să le arunce, că noi în țară nu avem un muzeu. Dacă ați umblat dvs. prin toată lumea, credeți-mă că mai mult de jumătate din țări în Africa au muzeu, noi nu avem muzeu. Cum să educi generația tânără să iubească aviația? Unde-i o industrie performantă, și noi avem nevoie de dânsa, dar ea trebuie să fie cu oameni inteligenți și bine pregătiți. Dar la noi ce s-a întâmplat acum, că noi ne ducem la Iași.

Vocea Basarabiei: Majoritatea cetățenilor aleg să meargă la Iași și de acolo să acceseze destinația dorită.

Alexei Rogov: Noi avem Aeroportul de la Bălți, care în 8 luni de zile se putea de dat drumul, cu muncă 24 din 24 de ore, cu investiții minime, dar trebuie…

Vocea Basarabiei: Ce trebuie viziuni politice, strategii?

Alexei Rogov: Da, trebuie viziuni, discuții, 10 oameni să intrăm la guvern și să începem o negociere, să facem 2-3 scenarii prin care am putea să-l dezvoltăm fundamental.

Autor

  • Ursu Valentina

    Moderatoarea emisiunii „Puncte de Reflecție”, dar și autoarea emisiunii „La firul ierbii”. A activat la Radio Europa Liberă din 2004 până în 2022. Anterior a muncit 17 ani la Radio Moldova. I s-a conferit Ordinul Republicii în 2009. Deținătoare a Medaliei „Om Emerit" din 1994. A scris în 1993 cartea „Râul de sânge", în care a inclus reportajele pe care le-a realizat în timpul conflictului armat de la Nistru (1992). Se regăsește printre cele 99 de femei ale Moldovei 2013. Omul Anului (2014) și (2021). Iar în 2014, președintele României i-a acordat Ordinul Național „Pentru Merit” - în grad de Comandor. A fost desemnată de cinci ori câștigătoarea Topului Jurnaliștii Anului.

Articole similare

spot_img
spot_img

cele mai populare

Preluarea textelor de pe pagina www.voceabasarabiei.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.voceabasarabiei.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite și cele electronice vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia Vocea Basarabiei.