VOCEA CARE NE UNEȘTE.

Ooops ! You forgot to enter a stream url ! Please check Radio Player configuration

LIVE

VIDEO/Eremei Priseajniuc, vicepreședinte PSDE: Multe dintre reformele justiției s-au împotmolit, iar filtrele anunțate pentru curățarea sistemului s-au înfundat

Vocea Basarabiei: În cele ce urmează discutăm cu Eremei Priseajniuc, vicepreședinte al Partidului Social Democrat European din Republica Moldova. Bine ați revenit la Vocea Basarabiei!

Eremei Priseajniuc: Bine v-am regăsit!

Vocea Basarabiei: Mulțumim pentru disponibilitate! În rezoluția ce va fi adoptată joi, 5 octombrie, Parlamentul European va cere începerea negocierilor de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană până la sfârșitul acestui an. Anunțul a fost făcut de către europarlamentarul Siegfried Mureșan, după ce Parlamentul European a dezbătut la Strasbourg textul rezoluției privind Republica Moldova. Să vă întreb pe dvs.: cât de pregătită este țara ca să poată să i se ofere această perspectivă să înceapă negocierile de aderare? 

Eremei Priseajniuc: Înainte de a răspunde la întrebarea cât este de pregătită Republica Moldova, aș dori să atrag atenția că, de fapt, Parlamentul European, după cum ați menționat dvs., este reprezentat de mai multe familii politice și ne bucură că există o decizie a tuturor marilor familii politice din cadrul Parlamentului European, inclusiv a social-democraților europeni…

După inițierea negocierilor, abia începe partea grea și cea mai responsabilă a parcursului european

Vocea Basarabiei: Da, în ultimul dintre comunicatele pe care le-ați trimis pentru a fi date publicității, ați spus că PSD România este principalul susținător al Republicii Moldova pe calea integrării europene.

Eremei Priseajniuc: Exact. Chiar astăzi vicepreședintele PES, europarlamentarul SND, dl Victor Negrescu, în plenul parlamentului a reiterat angajamentul sau, mai bine spus, susținerea pentru Republica Moldova, și a solicitat Comisiei Europene inițierea negocierilor pentru aderare, de aceea ne bucură foarte mult că la nivel de Parlament European există un consens politic, demonstrează forțele politice ce au maturitate pentru a susține Republica Moldova și toți cetățenii țării noastre în dezvoltarea parcursului european.

Vocea Basarabiei: Și la nivel de țară există acest consens larg în societate pentru ca Republica Moldova să se apropie și mai mult de Uniunea Europeană?

Eremei Priseajniuc: Acel ton trebuie să fie dat inclusiv de clasa politică, dacă vorbim despre clasa politică de la guvernare, au fost făcuți anumiți pași în ceea ce ține de procesul de apropiere de spațiul european, dar, totodată, nu trebuie să uităm și despre anumiți factori care au influențat asupra procesului, vorbim despre contextul regional, războiul din Ucraina și însăși poziționarea Republicii Moldova alături de Ucraina în parcursul european este evidentă, și acele riscuri care sunt în această regiune ne-au și poziționat alături de vecinii noștri să mergem împreună spre această cale. Desigur că condiționalitățile, dacă vorbim despre…

Vocea Basarabiei: Da, dar probabil că totuși au dreptate cei care spun că e o șansă istorică și dacă s-ar rata această șansă, nu se știe când îi va mai surâde Republicii Moldova asemenea moment? 

Eremei Priseajniuc: Republica Moldova a mai avut șanse istorice, important este să ne facem lecțiile pe acasă foarte bine și să reușim să facem ceea ce ni s-a recomandat sau ni s-a solicitat din partea Uniunii Europene.

Vocea Basarabiei: Și întrebarea mea era – dacă e pregătit statul, autoritățile sunt pregătite, întreaga societate e pregătită pentru ca să obțină această perspectivă de integrare europeană la acest nivel de a începe negocierile?

Eremei Priseajniuc: Este un proces continuu acest proces de pregătire. Acum, în momentul în care va fi luată o decizie, la finele anului 2023 urmează a fi luată o decizie unanimă, din punct de vedere procedural, de către toate țările membre ale Uniunii Europene. În momentul în care va fi luată această decizie, va purcede procesul de negociere a procesului de aderare a Republicii Moldova, ceea ce presupune un lucru tehnic foarte important. Dacă această decizie, care va fi luată de țările membre, va fi o decizie politică în mare parte, deja măsurile care vor fi solicitate din partea țării noastre pentru a ne adapta sau pentru a ne conforma standardelor europene, aceasta este tema pe acasă, care va necesita eforturi considerabile din partea Guvernului Republicii Moldova, guvernării per ansamblu, dar și a tuturor cetățenilor, care trebuie să fie luate.

Vocea Basarabiei: Până astăzi, Republica Moldova și-a făcut această lecție de acasă?

Eremei Priseajniuc: Noi înșine vedem care este situația la compartimentul realizări ce ține pe partea de justiție, combaterea corupției, vedem multe lucruri care au fost și au ajuns la anumite impedimente în partea ce ține de realizarea acestor reforme, reforme peste reforme, care, de fapt, undeva s-au împotmolit și acele proiecte care au fost în implementare, vorbim de vetting, pre-vetting, s-au blocat, filtrele tot s-au murdărit și nu știu cum s-au…

Vocea Basarabiei: Dacă ați fi fost dvs. la guvernare, Partidul Social Democrat European credeți că ar fi înregistrat alte succese? Mă refer la reforma în sectorul judiciar.

Eremei Priseajniuc: Probabil, dacă Partidul Social Democrat European era la guvernare, urma a fi, în primul rând, adoptată o strategie pentru ca să fie clar ce măsuri trebuie să fie întreprinse pentru a face acele reforme, dar ceea ce vedem acum este o improvizare zilnică, sunt niște acțiuni haotice pe alocuri.

Nu vedem strategii clare, avem doar improvizări zilnice și acțiuni haotice

Vocea Basarabiei: De ce credeți că este o improvizare?

Eremei Priseajniuc: Deoarece nu există o strategie sau o viziune, nu există o viziune clară ce trebuie să fie făcut și cine trebuie să fie implicat, nu poți face o reformă fără a fi implicați toți actorii în acest proces, de sine stătător, acest proces de reformare nu este un proces pur egoist politic. Adică nu există doar un singur partid, nu există doar partidul de guvernare, trebuie să fie, inclusiv prin prisma recomandărilor Comisiei de la Veneția, care de fiecare dată spune că în orice reformă trebuie să fie consens larg din partea tuturor forțelor politice, și nu doar al forțelor politice, dar și al societății per ansamblu. De aceea și în acest proces trebuia așa să fie făcut, ceea ce nu am văzut noi în această perioadă.

Vocea Basarabiei: Dar, în opinia dvs., această strategie, dacă s-ar elabora, ce ar fi trebuit să cuprindă?

Eremei Priseajniuc: Ar fi trebuit să cuprindă pașii care trebuie să fie întreprinși, măsurile, în primul rând, pe termen scurt, mediu și lung, momentul în care actorii sunt implicați și riscurile care pot surveni. Ceea ce vedem noi la ziua de astăzi este, de fapt, blocarea unor procese din cauză că au fost pornite unele procese în paralel și s-au intersectat acele elemente de verificare care pur și simplu au blocat procesele. Noi vedem acum, spre exemplu, Curtea Supremă de Justiție, care este o instituție nefuncțională, pentru că din întreaga Curte Supremă de Justiție, practic 80% sunt lipsa judecătorilor. Noi vorbim despre doar 2 judecători – atenție! – doar 2 judecători la nivel de Curte Supremă de Justiție care sunt cu drepturi depline, restul sunt persoane detașate, judecători din instanțe de fond, care în paralel judecă la nivel de instanță de fond și la nivel de Curte Supremă de Justiție și este un nonsens. Cum poate un judecător de acolo… Eu de fiecare dată dau un exemplu, dacă facem analogie cu alte profesii, spre exemplu, cu domeniul medical, nu poți tu transfera un medic de familie să facă transplant de ficat, chiar dacă profesia lui este medic. De aceea și aici nu este atât de simplu, dacă este judecător la o instanță de drept comun să-l transferi la o instanță ierarhic superioară din Republica Moldova. De aceea și avem ce avem, iată chiar astăzi am vizualizat postarea președintei interimare a Judecătoriei municipiului Chișinău, care a vorbit despre insuficiența cadrelor. Noi vorbim despre 100 de judecători la nivel de Judecătoria mun. Chișinău, 100 de judecători care nu sunt în sistem.

Vocea Basarabiei: Dar de ani de zile se vorbește că nu ajung judecători și că sunt foarte multe dosare și că sarcina e prea mare pusă pe umerii unui singur judecător?

Eremei Priseajniuc: Acest blocaj la care noi am ajuns acum este blocaj la nivel de instituție. Pe de o parte, noi vedem la nivel de justiție ceea ce noi spunem prin prisma acestor verificări minuțioase, al căror scop, desigur că noi trebuie să realizăm și să conștientizăm că este un scop nobil, cum se menționează la nivel de toți actorii care sunt implicați, dar, totodată, rezultatul pe care noi îl vedem este blocaj în toate domeniile. Și aici, făcând o mică abatere, să atragem atenția inclusiv asupra aspectului de combatere a corupției, vedem că și acolo sunt anumite blocaje, vedem că sunt anumite instituții care sunt competente în domeniul combaterii corupției între care s-a început un război pe care cetățenii…

Vocea Basarabiei: Vă referiți la Procuratura Anticorupție și CNA?

Eremei Priseajniuc: Da! Și aici iarăși este o situație în care cetățenii Republicii Moldova urmăresc tot acest ping-pong sau mai bine spus război, un război nesănătos între conducătorii de instituții de forță, în al treilea rând, există Parlamentul Republicii Moldova, Comisia juridică, care de asemenea este implicată, vedem Comisia vetting, pre-vetting, care iarăși undeva s-a blocat procesul, undeva s-a împotmolit cu candidații care, de fapt, nu sunt verificați atât de minuțios, ori reiese câteodată că totuși mai apar și candidați care nu prea bine trec filtrul, de aceea și apar niște…

Vocea Basarabiei: Dl Priseajniuc, dar dvs. ați putea să explicați cetățeanului cum ar trebui să arate această reformă în justiție ca o reformă cu șanse, cu rezultate? Ce e rău în acest domeniu mai întâi să ne spuneți.

Eremei Priseajniuc: Ceea ce alegem noi pentru a curăța anumite elemente care au fost depistate în aceste domenii, însuși mecanismul care este ales trebuie să fie foarte bine preluat din țări unde a demonstrat eficacitate și rezultate.

Vocea Basarabiei: Până astăzi, de ce s-a compromis actul justiției în Republica Moldova?

Eremei Priseajniuc: Deoarece mecanismul care a fost ales nu a fost cel mai potrivit. Adică este un exemplu preluat din Albania, care este un eșec.

Vocea Basarabiei: Ne referim acum ce se face, dar până acum de ce justiția nu e văzută cu ochi buni de cetățeni, de ce nu au oamenii încredere în actul justiției?

Eremei Priseajniuc: Percepția la nivel de justiție a fost creată că toți judecătorii, procurorii sunt corupți, dar această percepție a fost creată în baza la câteva dosare pe care noi putem să le enumerăm pe degete și putem să vorbim despre cifra, haideți să admitem că-s 20 de dosare de rezonanță, care sunt acum în derulare, păi, dacă la aceste 20 de dosare sunt întrebări la nivel de societate, la nivel de clasa politică, haideți să vedem cine sunt factorii care gestionează aceste dosare, începând cu ofițerii de urmărire penală, procurorii, instanța de judecată și restul. Adică să vedem, dar această listă eu vă dau asigurare că nu va fi mai mult de 20 de judecători la nivel de instanțe judecătorești care gestionează aceste cazuri și atunci haideți să facem o evaluare și să vedem care este activitatea acestor judecători și de ce s-au tergiversat unele procese.

Vocea Basarabiei: Dar această castă s-a format pe parcursul multor ani, zeci de ani?

Eremei Priseajniuc: Pentru a face evaluare este foarte simplu, adică să fie identificat un conducător la nivel de instituție. Iată, săptămâna trecută am avut onoarea să-l primim aici, în Republica Moldova, pe primul șef DNA din România.

Vocea Basarabiei: Dl Morari…

Eremei Priseajniuc: Da, care a menționat că nu ar alege această procedură de vetting, pre-vetting, dar ar merge pe altă formulă.

Vocea Basarabiei: Pe parcursul a 10 ani, ce au făcut cei care activează în acest domeniu, dacă lumea nu are încredere în justiție?

Eremei Priseajniuc: În cazul României, au fost identificate persoane curajoase și profesioniste la nivel de conducători. 

Vocea Basarabiei: În România, da, dar în Republica Moldova?

Eremei Priseajniuc: Trebuie să fie identificați, eu cred că în Republica Moldova există procurori onești și există judecători onești. Și din acești judecători trebuie să fie determinați și să fie alese persoane care să gestioneze aceste domenii extrem de importante. N-o să vină cineva din afară să ne facă ordine în casa noastră, trebuie să facem regulă noi de sine stătător și trebuie să identificăm oameni. Credeți-mă, eu cred în Republica Moldova și eu cred în oamenii din țara aceasta.

Vocea Basarabiei: Dvs. la anumite etape ați făcut parte din echipa guvernamentală și de ce se insistă pe ideea că trebuie făcută curățenie? Pentru că totuși cazurile de rezonanță nu au fost elucidate, iar pe de altă parte, mulți își pun întrebarea – cum de au reușit procurorii, judecătorii, unii dintre ei, pentru că iarăși nu trebuie să generalizăm, cu fiece ocazie amintim că și în acest sistem activează oameni integri, onești, care merită să-și continue activitatea, mandatul, dar au existat suspiciuni și mai există suspiciuni, cum au putut unii atât de repede să se îmbogățească, de ce unii au acceptat să fie în buzunarul politicului sau să stea la cheremul politicului și de ce împreună cu politicul au admis și au participat să se facă aceste nedreptăți, ilegalități?

Eremei Priseajniuc: Eu voi face iarăși trimitere la ceea ce se menționează și luăm exemplele bune, noi spunem că exemplul României de luptă împotriva corupției a fost unul eficient și atunci când noi spunem că este un exemplu bun pentru Republica Moldova și DNA-ul din România este un exemplu de succes, înseamnă că atunci când vin reprezentanții acestei instituții, cei care au stat la fundamentul de funcționare și care au dat rezultate în România și au obținut acel rezultat de combatere a corupției la nivel înalt, a corupției mari, atunci noi trebuie să fim foarte atenți atunci când aceste persoane vin să ne sugereze anumite chestii și trebuie să le luăm în calcul.

Vocea Basarabiei: Întrebarea mea e: ce au făcut guvernările de până la PAS ca în acest sistem să existe încredere?

Eremei Priseajniuc: Au fost făcuți anumiți pași și atunci când s-a creat în 2016 Procuratura Anticorupție și a fost făcută acea mare reformă, inclusiv cu reprezentanții societății civile, care și astăzi sunt parte a procesului de reformare, noi am fost atunci în perioada ceea în care s-au făcut pașii pentru a lansa, faptul că nu s-au implementat unele procese sau unele reglementări este o problemă care trebuie să fie formulată la nivel de ce nu s-a realizat sau trebuie să găsim cauzele de ce. Chiar dna Dragalin, procurora-șefă, a menționat despre faptul că nu au fost acordate surse financiare suficiente pentru Procuratura Anticorupție sau nu a fost făcut site-ul special pentru Procuratura Anticorupție, sau alte aspecte. Noi trebuie să vedem care au fost momentele care au stat la bază. Da, desigur că în 2015, chiar în postura de reprezentant al societății civile și expert în domeniul anticorupției, am venit cu aceeași experiență a României și am adus aici, în Republica Moldova, inclusiv exemple de succes de luptă împotriva corupției din Georgia, din Croația, din România.

În justiție, clasa politică trebuie să se concentreze pe o curățare reală, nu pe supunerea unor elemente corupte

Vocea Basarabiei: Dl Priseajniuc, procurorii și judecătorii corupți nu sunt de azi, nu sunt de ieri, dar sunt de ani de zile în acest sistem?

Eremei Priseajniuc: Desigur că noi avem aici probleme, dar avem și în alte domenii.

Vocea Basarabiei: Dar aici de ce s-a admis ca acești procurori și judecători să-și continue activitatea?

Eremei Priseajniuc: Deoarece clasa politică, inclusiv clasa politică actuală, în loc să se concentreze pe anumite aspecte de curățare reală, este alt scop de conformare sau, mai bine spus, de loializare a acestui segment. Și orice clasă politică în momentul în care vine la guvernare are dorința de a atrage acest domeniu sau, mai bine spus, justiția și segmentul anticorupție în subordinea sa. De aceea și este o problemă că consensul care trebuie să fie luat de toate forțele politice, ele trebuie să ajungă la o anumită strategie și o anumită reformă veritabilă, așa cum ne sugerează și organismele internaționale, inclusiv Comisia de la Veneția, consensul larg și trebuie să fie respectate aceste aspecte.

Vocea Basarabiei: Ceea ce auzim noi și de la cetățeanul simplu, și nu doar de la cetățeanul simplu e că în sistem sunt oamenii lui Plahotniuc, oamenii lui Șor, oamenii lui Platon, oamenii încă nu știu ai cui, aici e mărul discordiei. Cine sunt oamenii aceștia, cum au reușit ei să ajungă să fie oamenii politicienilor, dacă totuși puterea judecătorească e putere separată în stat?

Eremei Priseajniuc: Dna Ursu, noi ascultăm aceste justificări pe parcursul unor perioade îndelungate de timp, deja ani de zile, noi în fiecare zi auzim că rezistența, oamenii din trecut, etichetări, momente care te poziționează de o parte sau de alta, haideți acum să reieșim din ceea ce există, adică instrumentariul de bază. Există toată puterea politică, există 63 de mandate în Parlamentul Republicii Moldova, există o majoritate, există acele structuri, Guvernul Republicii Moldova, toate structurile de stat, Președinția, ce mai trebuie ca să fie făcută curățenie, spuneți-mi, vă rog? Poate că ar fi bine să recunoaștem unele probleme?

Vocea Basarabiei: Autoritățile ce spun? S-au adunat probleme pe parcursul a zeci de ani și acum mulți așteaptă ca în doi ani, în doi ani și jumătate să fie rezolvate toate?

Eremei Priseajniuc: Acestea au fost promisiunile, dna Valentina. Dacă acestea au fost promisiunile în campania electorală, trebuie să fie respectate angajamentele care au fost oferite cetățenilor. Adică, de ce oamenii au fost votați? A fost acel credit imens de încredere prin care cetățenii au spus că ei votează pentru asta, pentru că ei vor acea schimbare. 

Vocea Basarabiei: Dar rezistență pe interior există în sistem?

Eremei Priseajniuc: Ea mereu a existat și ea va mai fi, dar este o capacitate de a gestiona procesele și acea rezistență, indiferent de domeniu, ea exista. Eu vă povestesc despre exemplul meu, atunci când am devenit director la Agenția Medicamentului, existau anumite rezistențe, dar asta nu înseamnă că eu i-am eliberat din funcție pe toți. Am făcut o evaluare, o analiză, am văzut procesele, am intrat în esență și am făcut în așa mod ca instituția să dea rezultate. Și în momentul în care tu vii să conduci anumite domenii, tu nu trebuie să începi a tăia capetele la stânga și la dreapta, dar trebuie să faci la început o analiză.

Vocea Basarabiei: Dar la capitolul integritate totuși trebuie…

Eremei Priseajniuc: De integritate trebuie să se ocupe organele de prevenție. Iată în momentul în care procuratura sau justiția, sau cine se ocupă, dacă există această situație de integritate înseamnă că trebuie autoritățile corespunzătoare să-și facă meseria. Dar ceea ce avem noi acum este o permanentă justificare și schimbare de legi pentru anumite situații sau pentru anumite persoane. Nu este OK într-o societate democratică, într-un stat de drept să schimbăm situația pe un anumit caz, noi trebuie să reieșim din niște situații prin care legea să reglementeze anumite relații în societate. De aceea în momentul în care este acea capacitate instituțională, adică toate instituțiile statului practic sunt ale unui singur partid care poate să ofere acea schimbare, apropo, noi toți ne dorim acea schimbare. Noi nu spunem că noi suntem acele persoane care suntem împotriva schimbării, dar să fie o schimbare la care să fie invitați inclusiv specialiștii din domeniu, nu să fim martori ai unor situații de amatorism juridic sau la nivel de acrobații, adică noi trebuie să ieșim și să invităm inclusiv acei profesori universitari care au demonstrat capacitatea intelectuală și rezultate pe parcursul activității. Noi vorbim despre toate domeniile, inclusiv din drept. De ce să nu invităm, spre exemplu, din breasla judecătorească persoane care să fie parte a procesului de reformă?

Autor

  • Ursu Valentina

    Moderatoarea emisiunii „Puncte de Reflecție”, dar și autoarea emisiunii „La firul ierbii”. A activat la Radio Europa Liberă din 2004 până în 2022. Anterior a muncit 17 ani la Radio Moldova. I s-a conferit Ordinul Republicii în 2009. Deținătoare a Medaliei „Om Emerit" din 1994. A scris în 1993 cartea „Râul de sânge", în care a inclus reportajele pe care le-a realizat în timpul conflictului armat de la Nistru (1992). Se regăsește printre cele 99 de femei ale Moldovei 2013. Omul Anului (2014) și (2021). Iar în 2014, președintele României i-a acordat Ordinul Național „Pentru Merit” - în grad de Comandor. A fost desemnată de cinci ori câștigătoarea Topului Jurnaliștii Anului.

Articole similare

spot_img
spot_img

cele mai populare

Preluarea textelor de pe pagina www.voceabasarabiei.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.voceabasarabiei.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite și cele electronice vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia Vocea Basarabiei.