VOCEA CARE NE UNEȘTE.

Ooops ! You forgot to enter a stream url ! Please check Radio Player configuration

LIVE

VIDEO/ Angela Cutasevici, viceprimar al Capitalei: Pedagogia nu-i atrage pe tineri, iar peste 5 ani vom resimți o îmbătrânire a specialiștilor din educație

Vocea Basarabiei: Ziua Profesorului și celor care activează în educație este sărbătorită anual pe data de 5 octombrie și deja în Republica Moldova au fost organizate și mai sunt pe cale să fie organizate evenimente dedicate acestei sărbători. Despre realizările și dificultățile cu care se confruntă educația, cadrele didactice, dar și cum sistemul de educație trebuie să devină prioritate, în cele din urmă, vom discuta astăzi cu viceprimara municipiului Chișinău, Angela Cutasevici. Bine ați revenit la Vocea Basarabiei! 

Angela Cutasevici: Mulțumesc pentru invitație! Cu mult drag am revenit.

Vocea Basarabiei: Mulțumim pentru disponibilitate! Să mai facem o precizare, dna Angela Cutasevici a fost secretar de stat la Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, ca formare inițială are învățământul primar, Școala pedagogică. Ați făcut studii și la Facultatea de Istorie și Etnopedagogie, aveți și studii de doctorat, aveți o experiență bogată și foarte bogată, am încercat eu așa să calculez, cam trei decenii de carieră didactică, aveți și mai multe domenii pe care le coordonați în cadrul municipiului Chișinău – educație, probleme sociale, cultură, sănătate, tineret, sport, mai nou, și refugiați, pentru că, de când s-a declanșat acest război al Rusiei în Ucraina sunteți preocupată și de soarta celor care au rămas în Republica Moldova fugind din calea războiului. O să pornim cu ceea ce se întâmplă în educația din municipiul Chișinău și poate pentru început e bine să ne spuneți dvs. câți copii învață în școli, câte cadre didactice sunt și câte lipsesc, dacă numărul de școli reușește să satisfacă doleanțele părinților ca să-și ducă copiii în instituțiile din municipiul Chișinău.

Angela Cutasevici: Mulțumesc pentru întrebare. Sistemul municipal educațional este unul foarte mare. Ca infrastructură, în municipiu avem 330 de instituții de învățământ primar, gimnazial, liceal și preșcolar, totodată, în municipiu, ca statistică exactă ar fi 150 de școli, 168 de grădinițe, 27 de instituții extrașcolare, cu toate tipurile de extrașcolar, avem două centre de profil ca statistică, ca număr total de angajați în sistem avem circa 17 mii de cadre didactice, non-didactice și auxiliare. Ca număr de copii, statistica este foarte îmbucurătoare, pentru că avem o creștere a numărului de copii, care este deja atestată de mai multă vreme și, dacă e să vorbesc cu cifre, anul acesta avem 102.628 de elevi în comparație cu 99.320, deci, anul acesta avem o creștere.

Municipalitate alocă până la 500 de mil. de lei pentru programele și infrastructura din educație

Vocea Basarabiei: Asta înseamnă că mai migrează copii din împrejurimile Chișinăului?

Angela Cutasevici: Da, există acea urbanizare, care este un fenomen, de fapt, răspândit în toată lumea și foarte mulți vin sau aleg să vină la Chișinău fie să trăiască, fie să-și aducă copii la școală sau la grădiniță. Este un fenomen urmărit deja de mai multă vreme, pentru că anul trecut am avut o creștere, iarăși în comparație cu anul precedent, plus 2.700, celălalt an – plus 3.000 de copii. Deci, avem o creștere, o ascensiune a numărului de copii înmatriculați în școli, la fel este atestată creșterea contingentului de copii și în grădinițe, doar că la grădinițe este mai lentă. De ce? Pentru că am avut o perioadă de COVID și atunci părinții preferau să țină copiii acasă și nu erau aduși la grădiniță, avem 8.000 de cereri în așteptare de la 0 la 2 ani pentru copilașii de grădiniță și, respectiv, facem toate eforturile ca să extindem și să concertăm rețelele atât școlare, cât și pentru entitățile preșcolare.

Vocea Basarabiei: Dar cele mai multe nemulțumiri rămân să fie din partea părinților pentru școli, nu pentru grădinițe? Parcă era mai acută problema cu frecvența la grădiniță?

Angela Cutasevici: Pentru grădinițe este mai acută solicitarea, cea mai mare solicitare este acum pentru grupele de creșă, asta ar fi de la 2 la 3 ani. Astăzi, în Chișinău avem peste 200 de grupe creșă, dar practic în fiecare an creștem numărul de grupe de creșă, ca să satisfacem toate nevoile și solicitarea foarte mare. 

Vocea Basarabiei: Și se administrează un buget destul de mare?

Angela Cutasevici: Da, bugetul municipiului, ca să nu greșesc este… 

Vocea Basarabiei: Dar pe noi ne interesează banii care sunt direcționați către educație și către aceste domenii de care sunteți dvs. responsabilă.

Angela Cutasevici: Sumele sunt foarte mari, numai pe infrastructura sau acele servicii educaționale din bugetul municipal suma este cam aproape de jumătate de miliard de lei, vorbesc doar pe educație, pe toate tipurile de programe, centre extrașcolare, clase cu profil, toate acele care vizează doar componenta educațională și aceștia sunt bani municipali.

Vocea Basarabiei: Din această jumătate de miliard de lei, probabil, ponderea cea mai mare totuși o au salariile?

Angela Cutasevici: Nu, asta nu vorbesc de salarii…

Vocea Basarabiei: Asta fără salarii?

Angela Cutasevici: Aceștia sunt bani municipali care vin pentru dezvoltarea diferitelor tipuri de programe, fie în subvenționarea alimentației, fie la grupe cu program prelungit, grupe clasice cu profil sport, școli sportive, centre extrașcolare, deci programe ce sunt specifice municipiului Chișinău și, respectiv, cheltuielile sunt acoperite din bugetul municipal.

Vocea Basarabiei: Și aveți salarizarea care e de la bugetul central?

Angela Cutasevici: Pe unele componente aici vine și salarizarea.

Vocea Basarabiei: Tot aici?

Angela Cutasevici: Aici, da. Nu e foarte mult ca structură în acel jumătate de miliard, dar cel mai mult deja vin pe dezvoltare, pe programe.

Vocea Basarabiei: Și de la bugetul de stat vă mai vin încă câți bani pentru educație?

Angela Cutasevici: Acolo sunt cei mai mulți pentru salarizare, circa 4 miliarde de lei, care sunt pentru întreținere și salarizarea personalului angajat din sistemul educațional.

Vocea Basarabiei: Per total, 4 miliarde, 1 miliard, 5 miliarde, aproape 6 miliarde de lei… 

Angela Cutasevici: Da, sumele sunt foarte mari, dar îs diferite componente, pentru că încercam în discuții cu colegii de la finanțe, zic, cum merg, și liniile sunt foarte diferite, de aceea mi-e mai greu să le… 

Vocea Basarabiei: A trecut mai mult de o lună de la începerea noului an de studii, ce arată? Cât de pregătiți ați fost ca acest an să-și înceapă copiii studiile în condiții bune și foarte bune, pornind de la infrastructură până la cadre didactice și lipsa acestor cadre didactice?

Angela Cutasevici: Având și o creștere a numărului de copii în școli și extinzând pe alocuri și numărul de clase, pentru că, spre exemplu, anul acesta în clasa întâi din cei planificați 10 mii și, am avut 11 mii 460 de copii, respectiv a fost nevoie de extinderea numărului de clase primare sau în funcție de numărul de solicitări, respectiv a trebuit să avem și angajări suplimentare. Cu resursa didactică, la fel este atestată o creștere a numărului angajaților în sistemul municipal, de exemplu, la zi avem 10.534 de cadre didactice angajate în sistem în comparație cu anul trecut, când am avut 10.245, deci avem o creștere de circa 300 de cadre didactice în sistemul educațional și chiar am rugat colegii să-mi ofere statistica, avem o tendință de creștere și a cadrelor didactice. Bunăoară, în anul de studii 2018-2019 am avut 8.626 de cadre didactice angajate și dacă comparăm cu 10.534 e o creștere evidentă, pentru că este extinsă și rețeaua școlară, dar acest lucru nu acoperă în totalitate și acea nevoie de cadre didactice suplimentare. Direcția generală educație a solicitat din partea ministerului să fie delegați circa 500 de tineri specialiști, sigur că au fost referiți pentru sistemul municipal circa 200 de specialiști, acum, la zi, în sistemul educațional municipal avem 350 de tineri specialiști, care sunt încadrați în câmpul muncii și activează. 

Vocea Basarabiei: Și lipsă?

Angela Cutasevici: Lipsa aceasta este acoperită, încă nu avem o cifră exactă de cadre didactice unde nu este acoperită acea solicitare, pentru că în municipiul Chișinău, dar, de fapt, și cam în toată țara este tendința de a solicita nu doar o șarjă didactică de 18 ore, dar profesorul cere 21, 22 sau 23 de ore, ca să aibă un salariu cât de cât mai mare. Și atunci, iată, deficitul acesta de unități de angajați se acoperă prin cumularea funcției.

Vocea Basarabiei: Dar am citit undeva, iarăși, datele statistice arătau cam 20 la sută din cadrele didactice sunt de la 60 de ani în sus? E valabil și pentru Chișinău sau e mai mult, totuși, în Moldova profundă?

Angela Cutasevici: În general, există riscul de acutizare a problemei de vârstă a angajaților din sistem, cred eu, cam peste 5 ani, pentru că la vârsta de 50 plus sunt foarte mulți și atunci peste ceva timp deja o să resimțim această îmbătrânire a angajaților din sistem. Deocamdată, vârsta medie în Chișinău e de 47 de ani, dar tendința…

Vocea Basarabiei: La nivel național, nici măcar 10 la sută nu erau cadre didactice cu o vârstă de până al 30 de ani. În Chișinău, totuși, tinerii acceptă să își facă meseria?

Angela Cutasevici: Deocamdată, încă mai acceptă. Da, există și Programul național de încurajare a tinerilor specialiști, dar și noi prin programul municipal le acoperim, de exemplu, costul de închiriere a spațiului locativ cu 2.000 de lei lunar, pe care le oferim tinerilor la necesitate și multe alte tipuri de programe pe care le pot accesa tinerii specialiști pentru a beneficia de suport.

Vocea Basarabiei: Dar dvs. ziceți că în 5 ani problema ar putea să se acutizeze mult mai mult, când e vorba despre cadrele didactice și îmbătrânirea profesorilor, dar ar trebui poate să fie anticipată această problemă, să nu se ajungă la o criză și să se depășească această provocare?

Angela Cutasevici: Da, ar fi foarte importantă această problemă abordată foarte serios la nivel național, pentru că e o tendință sau e un specific național, când profesia de cadru didactic sau de pedagog nu mai este atât de captivată sau interesantă pentru tineri…

Vocea Basarabiei: Prestigiul nu mai este așa cum era altădată…

Angela Cutasevici: Exact, prestigiul nu mai este și presiunea este foarte mare pe sistem…

Vocea Basarabiei: Dar ce înseamnă „presiune mare pe sistem”?

Angela Cutasevici: Toată lumea are așteptări foarte mari față de profesori.

Odată cu evoluția generațiilor, studiile au devenit interactive, iar provocările profesorilor și mai mari

Vocea Basarabiei: Toată lumea – cine, părinții?

Angela Cutasevici: Și părinții, și cei care sunt în organele ierarhic superioare, și copiii. Deci, toți cumva vin în solicitare foarte mare față de pedagog, pentru că copilul nu mai este acel care să-i spui să stea cuminte în bancă, cu mâinile pe bancă și să asculte lecția, deja arderea profesională este mult mai mare, pentru că dinamica lecției trebuie să crească, nu mai sunt acele lecții, doar creta și tabla, care pedagogul predă și copilul asimilează sau conspectează, lecțiile sunt interactive, activitățile didactice necesită o pregătire foarte serioasă din partea profesorului și, respectiv, arderea, consumul didactic este mult mai mare și atunci, iată, momentul acesta iarăși un pic scade din prestigiul și interesul față de profesie.

Vocea Basarabiei: Și credeți că responsabilitatea mare îi face pe unii să facă un pas înapoi și să renunțe?

Angela Cutasevici: Și raportul dintre cerințele față de profesie și acel suport, remunerarea nu este co-raportată corect, dacă ar fi și interesul sau stimularea materială mai mare, atunci cu siguranță am avea și un număr mai mare de cadre didactice sau de oameni care ar veni în sistem, pentru că a fi pedagog nu este doar o profesie simplă, este și o vocație, este și talent și multe altele care caracterizează profesia.

Vocea Basarabiei: Unii spun că pe drept încearcă cadrele didactice să ceară salarii mai mari, pentru că, așa cum ziceți dvs., responsabilitatea este foarte mare și, dacă nu-i motivezi, atunci ei fie că-și găsesc un alt domeniu unde să meargă să profeseze, fie pleacă peste hotare. Iar pe de altă parte, aud că există încă foarte multă lume care zice că, din moment ce ei vor salarii mai mari, atunci să aibă și ei o altă atitudine, carte să se facă așa cum se face în exterior, de exemplu, peste Prut, pentru că deseori se aduce drept exemplu România și că acolo sistemul educațional este mai modernizat, deși aud că și în Republica Moldova s-au făcut pași mari pentru ca să se țină pasul în rând cu modernizarea educației.

Angela Cutasevici: Sistemul nostru educațional este foarte bun, deci, eu o spun din perspectiva cadrului didactic. 

Vocea Basarabiei: Ați fost recent și în Germania, da?

Angela Cutasevici: Da, am fost și în Germania și deja pot să-mi fac o concluzie asupra sistemelor. Profesorii sunt foarte buni, sunt foarte muncitori, cu dăruire, poate există un mic procent care nu fac față, dar e un fenomen specific existent pentru practic toate profesiile și atunci când va exista și motivație, și cerințele vor fi co-raportate, atunci să știți că și calitatea sistemului va crește foarte mult, dar și calitatea cadrelor didactice se va ridica. Acum, din perspectiva resursei umane, cel puțin la nivel municipal, noi investim foarte mult în formarea lor, nu vorbesc de cursurile profesionale pe care ei le parcurg conform cerințelor, că trebuie să aibă psihopedagogie, didactica disciplinei și altele, noi venim în completarea dezvoltării personale, dezvoltării competențelor profesionale, deja un suport în scoaterea lor din cadrul școlii, da? Am avut, de exemplu, Forumul Social Urban, unde am adus specialiști din diferite țări, ca să fie prezentate modele de alt fel, cum se predă în altă parte. Deci, noi încercăm să investim în ei, ca să înțeleagă diferențele, să vadă alte modele de învățare, alte modele de predare și ai noștri să știți că sunt buni, sunt foarte buni. Într-adevăr, în ultima perioadă am investit foarte mult și în infrastructura școlară, practic în fiecare școală veți găsi laboratoarele digitale IT bine dotate, cu computere performante, numai în ultima perioadă în Chișinău avem circa 10 mii de computere noi pe care le-am achiziționat pentru sistemul educațional.

Vocea Basarabiei: Aici a „ajutat” și pandemia de COVID-19…

Angela Cutasevici: Pandemia ne-a forțat să grăbim lucrurile, avem și instrumente, precum ar fi biblioteca digitală, acum pe resursa bibliotecii digitale avem un instrument foarte bun și util pentru profesori, unde utilizăm diferite surse și din aceeași bibliotecă ori își încarcă pe ale lor, ei pot să-și creeze proiect didactic practic în acel instrument. Adică oferim mai multe surse și instrumente ca să le ușurăm activitatea, să le placă și să fie motivați să aibă acea bucurie a muncii.

Autor

  • Ursu Valentina

    Moderatoarea emisiunii „Puncte de Reflecție”, dar și autoarea emisiunii „La firul ierbii”. A activat la Radio Europa Liberă din 2004 până în 2022. Anterior a muncit 17 ani la Radio Moldova. I s-a conferit Ordinul Republicii în 2009. Deținătoare a Medaliei „Om Emerit" din 1994. A scris în 1993 cartea „Râul de sânge", în care a inclus reportajele pe care le-a realizat în timpul conflictului armat de la Nistru (1992). Se regăsește printre cele 99 de femei ale Moldovei 2013. Omul Anului (2014) și (2021). Iar în 2014, președintele României i-a acordat Ordinul Național „Pentru Merit” - în grad de Comandor. A fost desemnată de cinci ori câștigătoarea Topului Jurnaliștii Anului.

Articole similare

spot_img
spot_img

cele mai populare

Preluarea textelor de pe pagina www.voceabasarabiei.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.voceabasarabiei.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite și cele electronice vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia Vocea Basarabiei.