VOCEA CARE NE UNEȘTE.

Ooops ! You forgot to enter a stream url ! Please check Radio Player configuration

LIVE

VIDEO/Răzvan Cotovelea, fost ministru: Cu forțele proprii și cu sprijinul României, Moldova poate deveni membru UE până în 2030

Vocea Basarabiei: În cele ce urmează vom vorbi despre parcursul european al Republicii Moldova, or acum mai mult de un an Republica Moldova împreună cu Ucraina sau Ucraina și Republica Moldova, ambele state au primit acest statut de țări candidate pentru aderare la Uniunea Europeană. Se așteaptă ca până la sfârșitul acestui an Bruxelles-ul să spună dacă aceste două state sunt pregătite să înceapă negocierile pentru aderare și cu această ocazie l-am invitat la Vocea Basarabiei pe dl Răzvan Cotovelea. D-lui este unul dintre autorii unui program de instruire pentru diplomații, demnitarii, funcționarii publici din Republica Moldova, pe o perioadă de două săptămâni sunt instruiți acești cinovnici ca să știe cum trebuie să negocieze cu cei de la Bruxelles. Capitole sunt multe, 35 de capitole pentru Republica Moldova, se consideră că e un bun prilej să preia din experiența României. Dl Răzvan Cotovelea a fost secretar de stat în Ministerul Afacerilor Europene, aveți un CV foarte bogat, e o plăcere să discutăm cu dvs. pe aceste subiecte de mare importanță. Chiar să fie acum o șansă unică oferită Republicii Moldova ca să i se decidă viitorul, mai aproape de Est sau mai aproape de Vest? 

Răzvan Cotovelea: Bine v-am găsit!

Vocea Basarabiei: Bine ați venit!

Răzvan Cotovelea: Mulțumesc pentru invitație, sunt bucuros și onorat să fiu alături de dvs. și felicitări pentru ceea ce faceți și, mai ales, cum faceți!

Cred că la iarnă sau, cel târziu, în primăvara 2024 va fi o decizie de începere a negocierilor cu UE

Vocea Basarabiei: Mulțumim tare mult!

Răzvan Cotovelea: Mă bucur că începem cu întrebările grele, asta înseamnă că o să fie un interviu și o discuție frumoasă, sunt sigur de acest lucru. Răspunsul este clar: nu știm, dar trebuie să profităm de această ocazie. A mai fost o potențială ocazie în 1999 pentru Republica Moldova, însă acum, din perspectiva mea ca fost diplomat, actualmente cadru universitar specializat în științe politice, cred că este cea mai mare oportunitate pe care o are Republica Moldova, cea mai mare susținere din partea leadership-ului european și cred că cea mai bună relație posibilă cu țara-frate România. Faptul că suntem în Uniunea Europeană și faptul că avem deja un număr important de parlamentari europeni ne face să sprijinim cu toate forțele și eforturile procesul și parcursul european al Republicii Moldova. Prin urmare, trebuie să profităm de ea la maximum.

Vocea Basarabiei: Dl profesor, ați spus că „nu știm”, dar trebuie să ne pregătim, când le spunem cetățenilor Republicii Moldova că, deocamdată, nu se știe ce decizie va lua Bruxelles-ul, într-un fel, parcă-i predispunem să fie și mai eurosceptici?

Răzvan Cotovelea: Sub nicio formă! Decizia politică, și acest lucru va fi demonstrat în lunile care vor urma, decizia politică este una care are un anumit parcurs. Au fost chestionarele, este evaluarea tehnică, lucrurile sunt foarte bune din această perspectivă și eu cred că în această iarnă sau, cel târziu, în primăvara anului viitor vom avea o decizie de începere a negocierilor. Statele membre sunt în favoarea începerii negocierilor la pachet – Republica Moldova și Ucraina, și din această perspectivă euroscepticii și pesimiștii vor avea o surpriză neplăcută, pentru că decizia pozitivă va veni.

Vocea Basarabiei: Când se zice „la pachet Ucraina și Republica Moldova”, asta înseamnă că nu e tocmai în funcție de cine și cum își face tema de acasă pe moment?

Răzvan Cotovelea: Sunt două momente diferite, primul moment este începerea negocierilor. România a fost întotdeauna la pachet cu alt stat candidat.

Vocea Basarabiei: Cu Bulgaria…

Răzvan Cotovelea: Cu Bulgaria, acum suntem la pachet cu intrarea în spațiul Shengen. Știți, până la urmă, nu depinde foarte mult cu cine ești la pachet, ci cum parcurgi tu parcursul pe care îl ai impus de către Comisia Europeană. Eu cred că Republica Moldova are o construcție statală și o economie, și o capacitate de negociere mult mai bună decât Ucraina. Agricultura în Ucraina, industria în Ucraina sunt cu mult mai complicate decât ale Republicii Moldova, eu cred că Republica Moldova da, va putea să finalizeze, inclusiv cu ajutorul Bucureștiului, cu experiența noastră, negocierile și va putea fi stat membru al Uniunii Europene până în 2030. Chiar cred lucrul acesta, nu este o declarație pe care s-o împărtășesc din partea unui politician.  

Vocea Basarabiei: Dar pe ce se bazează acest optimism al dvs., pentru că deocamdată avem cele 9 recomandări și vedeți cât de greu se livrează rezultate pe aceste 9 condiționalități?

Răzvan Cotovelea: În primul rând, știți, este vorba de legislația europeană, acquis-ul comunitar, pachetul îl aveți în limba română, tradus și publicat în Monitorul Oficial de la București și nu trebuie decât să fie descărcat tot acquis-ul comunitar. Nouă ne-a luat doi ani de zile să traducem și să verificăm legislația europeană, pentru că nu puteam s-o asamblăm și s-o impunem în legislația națională, era practic imposibil. Punctul doi: aveți experiența Bucureștiului, toate documentele de poziție, experiența noastră, scenariul de negociere, nu este nimic secret, cele două guverne lucrează excepțional, cele două ministere de Externe sunt în relații permanente, cei doi negociatori-șefi al nostru, dl Orban, dl Pușcaș, și cine va fi de la dvs. negociatorul-șef vor fi în permanență în contact, suntem la un telefon distanță, toată experiența noastră poate fi translatată aici. Ajută mult. Și știți de ce? Pe noi nu ne-a ajutat nimeni!

Dincolo de deciziile Bruxelles-ului, fără o reformă a justiției, Moldova nu are nicio șansă

Vocea Basarabiei: E adevărat, acest ajutor este foarte mult apreciat și prețuit aici, în Republica Moldova, dar tema de acasă trebuie să o facă autoritățile acestui stat și revenim la acele 9 recomandări. În Republica Moldova se crede că reformarea justiției este cel mai complicat de depășit, situația este incertă, unii spun că politicul și justiția ar fi acum într-un război, că voință politică parcă ar exista, pe interior există rezistență, iar dacă aceste recomandări care țin de reforma în domeniul judiciar, lupta împotriva corupției și combaterea crimei organizate, dacă aici nu se livrează rezultate, chiar dacă decizia e politică, oricum se va uita lumea la Republica Moldova cu alți ochi.

Răzvan Cotovelea: Este un subiect sensibil, în același timp, în aceeași măsură extrem de important. Fără o reformă reală în domeniul justiției, într-adevăr, Republica Moldova nu va avea nicio șansă, dincolo de argumentele politice și deciziile politice care se vor lua de la Bruxelles de către președinta, de către Consiliul comisarilor sunt evaluările tehnice. Evaluările tehnice sunt evaluări pe care specialiștii în justiție le vor realiza, evaluări pe care le vor înfăptui după vizite de monitorizare aici, la Chișinău. Se vor întâlni cu Procuratura Generală, se vor întâlni cu Centrul Național Anticorupție, cu procurorul-șef al CNA-ului, cu Consiliul Superior al Magistraturii, cu Consiliul Superior al Procurorilor, iar toate aceste instituții vor avea de asumat un proces de reformă și, până la urmă, ar trebui să fie un moment zero, un moment zero în care să spunem: OK, știm ce este greșit, vom încerca să remediem lucrurile, Uniunea Europeană ne va susține prin tot ce poate – fonduri nerambursabile, exerciții de twinning, înfrățiri instituționale… Și la noi, Departamentul Național Anticorupție a fost realizat în urma unui proiect de înfrățire instituțională, Departamentul Anticorupție de la Madrid a venit și timp de 4 ani de zile a acordat asistență pentru înființarea și dezvoltarea acestei structuri, pe urmă au venit investițiile, investițiile în formarea profesională, investițiile în echipamente, în tehnică specială, în softuri specializate ș.a.m.d. Deci, evident că trebuie aceste forțe care aplică și conduc magistratura la masa reformei, nu poate să vină nici primul ministru singur, nici ministrul justiției, nici procurorul general și să facă singur reforma. Lucrul acesta a fost înțeles la București și progresele pe care le-am realizat în domeniul justiției au fost realizate împreună cu corpul magistraților, împreună cu cei care erau chemați să implementeze politicile în acest domeniu.

Vocea Basarabiei: Iată aici lipsește cuvântul acesta – „împreună” -, cei care guvernează cu cei din opoziție, cu cei din aceste instituții de drept, parcă fiecare e cu bisericuța lui.

Răzvan Cotovelea: Dna Ursu, procesul și proiectul de aderare al Republicii Moldova la Uniunea Europeană nu este al meu, al dvs. sau al guvernului, este al nostru. Ce definește al nostru? Împreună. Prin urmare, trebuie să înțelegem că acest împreună înseamnă mai bine pentru noi toți, pentru toți cetățenii Republicii Moldova, pentru toate instituțiile din Republica Moldova, pentru toate categoriile. Și da, magistrații, judecătorii, procurorii vor avea un cuvânt de spus și sunt chemați să fie împreună. Împreună cu cine? Cu cetățenii, pentru că acest azimut politic l-au primit guvernul și parlamentul de la cetățeni, de la toți cei care sunt acționarii acestei mari familii care se numește Republica Moldova, ei au spus: vrem într-acolo. De ce? Pentru că este calea spre prosperitate, spre democrație, către statul de drept. Și cine este gardianul statului de drept? Sistemul judiciar.

Vocea Basarabiei: Dl profesor, dar să ne spuneți – ce înseamnă o decizie politică? O decizie politică înseamnă că, chiar dacă se cunosc realitățile din Republica Moldova, că pe unele dimensiuni se șchiopătează, se închide ochii și i se oferă această șansă ca ulterior să-și aducă în regulă toate cele care nu sunt așa cum trebuie, așa cum sunt cerute de Bruxelles?

Răzvan Cotovelea: Sunt situații și situații. O decizie politică în niciun caz, și asta să spunem că o extrapolăm din domeniul teoriei științelor politice, nu se poate scoate din contextul spațiu-timp de la momentul respectiv. Decizia politică de a finaliza negocierile de către România a fost luată într-un anumit context. În acea vinere, la ora 3 intra doar Bulgaria în Uniunea Europeană, la ora 20 intra Bulgaria și România. Între timp, au fost discutate și asumate niște chestiuni de ordin politic pe care România le-a pus în practică, s-a ținut de cuvânt. Dacă nu ar fi fost războiul din Ucraina, probabil că nu ar fi existat această decizie politică de a începe negocierile cu Ucraina și cu Republica Moldova. Și observați timpul verbului, este începem negocierile. Deci vom începe negocierile de aderare cu Republica Moldova. Din perspectiva aceasta, decizia politică a avut mulți factori, dar ca să începi și să continui negocierile, de exemplu, pe capitolul justiție și afaceri interne sau justiție, depinde cum este cazul Republicii Moldova, la noi a fost justiție și afaceri interne, cu siguranță trebuie să și livrezi rezultate. Adică, reforma despre care vorbeam la întrebarea anterioară trebuie să se întâmple.

Vocea Basarabiei: Dar ce înseamnă să fie livrate rezultate? În Republica Moldova, atunci când se vorbește despre rezultatele care se așteaptă să fie livrate, imediat se amintește despre dosarele de rezonanță, despre cei care au fugit și nu răspund în fața legii, chiar dacă sunt condamnați. Acest lucru tot e luat în calcul, tot înseamnă livrare de rezultate?

Răzvan Cotovelea: Probabil că da. Foarte simplu, în momentul de față dacă vom chema un specialist de la guvern sau de la Comisia Europeană, care va fi imparțial, va numi 5 probleme, 5 probleme grave sau mai puțin grave. Parcursul sau soluționarea acelor 5 probleme înseamnă rezultate. De exemplu, nu știu, dar există corupție în sistemul anticorupție la Chișinău? Că la noi a existat, la București. Și au fost întreprinse niște acțiuni, au fost modificate legi, au fost modificate proceduri, au fost modificate structuri interne de verificare și control, au fost crescute puterile de control ale procurorului DNA sau ale procurorului general, CSM-ul a venit cu alte abordări, lucruri care s-au înfăptuit prin legi, directive, asumări, proceduri, deci rezultatul. Evident, după ce au fost înfăptuite aceste elemente de ordin legislativ au fost modificările instituționale, au modificat organigramele, au angajat oameni specializați, au început colaborarea, nu știu, cu Serviciul Român de Informații sau alte structuri informative, s-a întâmplat ceva. Și în baza dialogului cu Comisia Europeană aceste lucruri au fost prezentate Comisiei Europene. Acelea sunt rezultate. Dacă mă întrebați pe mine de dosarul X sau de dosarul Y, vă spun în mod simplu: nu mă pricep. Eu mă pricep la fonduri europene, la diplomație, la relații externe, nu mă pricep la instrumentarea unor dosare, dar cu siguranță un dosar trebuie finalizat și va avea două posibile situații: NUP, neînceperea urmăririi penale, sau dosarul este finalizat, se trimite în instanță și începe judecarea inculpatului. Deci măcar acest lucru să se întâmple, pentru că, apropo, în București, nu știu, cred că am trimis în instanță „dosarul Revoluției”. Știți, noi am avut Revoluția în ’89.

Vocea Basarabiei: Știm, am urmărit-o.

Răzvan Cotovelea: Asta înseamnă rezultate. Lăsăm justiția să decidă, dar Procuratura, CNA-ul, nu știu, cine instrumentează dosarul, dar un rezultat ar fi acela de a da neînceperea urmăririi penale dacă nu sunt elemente clare de dosar penal sau trimiterea dosarului în instanță.

Autor

Articole similare

spot_img
spot_img

cele mai populare

Preluarea textelor de pe pagina www.voceabasarabiei.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.voceabasarabiei.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite și cele electronice vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia Vocea Basarabiei.