VOCEA CARE NE UNEȘTE.

Ooops ! You forgot to enter a stream url ! Please check Radio Player configuration

LIVE

Reducerea taxei aeroportuare și atragerea companiilor low-cost. Măsurile întreprinse de autorități pentru a redresa situația în privința zborurilor

Criza zborurilor de pe Aeroportul Internațional Chișinău (AIC) a perturbat vacanțele multor moldoveni. Zborurile anulate, dar și taxele aeroportuare crescute au generat o criză în domeniul aeronautic iar autoritățile încă nu au reușit să remedieze situația. Deputatul PAS, Radu Marian, a venit cu un mesaj și a explicat motivele crizei, dar și măsurile pe care planifică autoritățile să le întreprindă pentru a oferi oamenilor „mai multe opțiuni de zbor în cel mai scurt timp”.

„CARE SUNT CAUZELE? Ca că simplific situația, mă voi referi la trei probleme.

Unu – modul dezastruos în care gruparea Shor a administrat Aeroportul Chișinău. Ei au impus taxe mari pentru companiile aeriene (inclusiv o taxă de modernizare exagerată) pentru a descuraja concurența și a avantaja compania aeriană afiliată a grupării Shor. Taxele aeroportuare cumulative per pasager la Aeroportul Chișinău ajungeau până nu demult la 21 euro, comparativ cu 12.5 euro la Iași, sau 20 euro la Cluj. De asemenea, fosta administrație a blocat companiile de handling cu renume mondial să opereze pe Aeroportul nostru (la fel, pentru a-și proteja interesele locale) – companii care ar putea oferi tarife competitive, mai multă concurență, și mai important, companii de handling care să atragă după ele mai multe companii aeriene.

Doi – invazia ilegală a Rusiei în Ucraina, fix lângă frontiera noastră, care a dus la o degradare a percepției de securitate în Moldova (repet, percepție). Acesta lucru a descurajat investițiile nu doar în domeniul aerian, dar și în alte sectoare ale economiei. Totodată, e important să menționez că în continuare avem peste 20 companii aeriene locale și internaționale care operează pe Aeroportul Chișinău, iar situația de securitate de facto a rămas neschimbată.

Trei – administrarea proastă a companiilor locale aeriene. Cel mai elocvent exemplu este Air Moldova, care NU mai este companie de stat. Compania a fost privatizată pe timpul lui Plahotniuc și Dodon.

Beneficiarul de astăzi al acestei privatizări este hoțul de miliarde care până în ultima clipă stoarce bani din oameni și duce Air Moldova în faliment”, a scris deputatul Radu Marian, președintele Comisiei parlamentare Economie, Buget și Finanțe pe pagina personală de Facebook.

Deputatul a enumerat măsurile întreprinse de autorități pentru a remedia situația în acest sens, printre care:reducerea graduală a taxelor aeroportuare pentru companii, dezvoltarea infrastructurii și atragerea companiilor aeriene low-cost în Republica Moldova.

„Urmare a preluării de către stat a gestionării Aeroportului Chișinău în aprilie 2023, autoritățile au deja instrumente reale de a interveni în schimbarea politicii tarifare. Se acționează pe toate fronturile: reducerea taxe aeroportuare, dezvoltarea infrastructurii, stimularea companiilor existente, etc.

În primul rând, a fost deja elaborată o nouă politică tarifară, care ar putea reduce taxele aeroportuare cu până la 70% pentru companiile aeriene (comparativ cu taxele de pe timpul lui Shor) în funcție de numărul de pasageri transportați și numărul de rute noi. A fost anunțată eliminarea graduală a taxei de modernizare. Așadar, începând cu 1 iulie, taxele totale se vor reduce de la 21 la 16 euro, iar de de la 1 ianuarie, la 12 euro, la care se vor adăuga diferite reduceri.

În ultimele săptămâni au fost inițiate discuții cu peste 20 de companii aeriene, multe dintre ele low cost, cărora li s-a prezentat noua politică tarifară. Toate instituțiile statului sunt implicate în acest proces de discuții și atragere a noilor companii – guvernul, administrația aeroportului, ministerele de resort, Autoritatea Aeronautică Civilă, dar și deputați.

În următoarele zile este planificata o nouă ședință cu Ryanair, unde le vom prezenta noile tarife aeroportuare.

În al doilea rând, au fost inițiate negocieri cu una cele mai mari companii de handling din lume (handler – companie care se ocupă de transferul pasagerului de la poartă/gate la avion), o companie care lucrează și cu Ryanair și Wizzair. Dincolo de servicii de calitate, această companie de handling ne va putea ajută să atragem alte companii aeriene. Avem toate șansele ca aceasta companie să opereze la aeroportul Chișinău deja în acest an.

În al treilea rând, se poarta discuții cu operatorii aerieni prezenți pe Aeroportul nostru pentru ca aceștia să mărească numărul de zboruri, lucru care deja s-a și întâmplat în cazul mai multor companii.

Și în al patrulea rând, Autoritatea Aeronautică Civilă aplică toate instrumentele pentru a se asigura că pasagerii care au avut de suferit de pe urma iresponsabilității companiilor aeriene să își primească banii înapoi. Orice continuare a acestei atitudini iresponsabile față de pasager din partea companiilor aeriene poate duce și la suspendarea licenței”, a precizat deputatul PAS.

Menționăm că în prezent, taxele de la Aeroportul Chișinău per pasager se ridică la 21 de euro, care include și taxa de 9 euro achitată de fiecare pasager. Taxele aeroportuare mari împiedică operatorii low-cost din UE să vină în Republica Moldova. Or, în țările Uniunii Europene operatorii low-cost operează curse spre diferite destinații la prețuri care variază între 15 – 30 de euro.

Autor

  • Pusca Silvia

    Mereu pregătită să răspundă provocărilor. Pe site-ul voceabasarabiei.md prezintă subiecte de actualitate, știri, informații obiective și de ultimă oră. A absolvit Facultatea de Litere la Universitatea de Stat din Moldova.

Articole similare

spot_img
spot_img

cele mai populare

Preluarea textelor de pe pagina www.voceabasarabiei.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.voceabasarabiei.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite și cele electronice vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia Vocea Basarabiei.