VOCEA CARE NE UNEȘTE.

Ooops ! You forgot to enter a stream url ! Please check Radio Player configuration

LIVE

VIDEO/ Iuri Lealin, procuror: Admit că anumiți colegi și-ar dori conservarea situației. Cu cât mai mult se amână numirea CSP-ului, cu atât mai rău. CSP trebuie să fie o locomotivă în reformarea sistemului procuraturii

Vocea Basarabiei: În cele ce urmează, vom vorbi despre ceea ce se întâmplă în sectorul justiției, or despre reforma justiției se vorbește mult, de demult și se pare că e în creștere numărul celor care își dau cu părerea, sugerând că știu cine și ce trebuie să facă în acest domeniu. Astăzi vom vorbi mai mult despre ceea ce trebuie să se întâmple în procuratură sau cum se vede reformarea procuraturii, o instituție importantă în stat. Procurorul Iuri Lealin este invitatul emisiunii. Mulțumim mult că ați dat curs invitației noastre și ați revenit la Vocea Basarabiei!

Iuri Lealin: Bine v-am găsit! Mulțumim pentru invitație!

Vocea Basarabiei: Iurie Lealin a devenit procuror în 2012, a lucrat timp de 4 ani în Procuratura sectorului Ciocana din municipiul Chișinău, iar apoi a fost transferat la Procuratura Generală. În 2019, Iurie Lealin împreună cu alți colegi, absolvenți ai Institutului Național de Justiție, au creat Asociația Procurorilor pentru Ordine și Dreptate, este unul dintre candidații care a trecut de pre-vetting. Conform legii, un loc în CSP este destinat pentru un procuror din cadrul Procuraturii Generale, de unde au fost admise 4 persoane. Dvs. sunteți una din acele 4 persoane?

Iuri Lealin: Deci din partea Procuraturii Generale la moment sunt doi candidați.

Vocea Basarabiei: Doi? Adică acum ați rămas cu dl Obadă, da?

Iuri Lealin: Cu dl Obadă, inițial erau 6 candidați, putem să discutăm și despre asta, dacă…

Vocea Basarabiei: O să discutăm și despre acest lucru, dar să clarificăm mai întâi totuși ce se întâmplă cu formarea noului CSP, pentru că este un aspect de principiu, lupta pentru Consiliul Superior al Procurorilor era pe ultima sută de metri, procurorii trebuiau să aleagă reprezentanții în CSP la adunarea generală din 23 august, la câteva săptămâni după ce parlamentul a votat modificarea componenței viitorului consiliu, noului consiliu, dar cu votul a 258 de procurori adunarea generală a fost amânată, la propunerea celor 3 procurori care nu au trecut de pre-vetting, dar cărora Curtea Supremă de Justiție le-a mai dat o nouă șansă. Adunarea generală din 23 august a fost prima din ultimii 3 ani, pentru că ultima avusese loc în 2020. Deocamdată nu e clar când va avea loc adunarea generală sau continuarea discuțiilor în cadrul adunării generale, cum e mai bine să spun?

Iuri Lealin: Da, exact. Ultima adunare generală a avut loc 3 ani în urmă, dar alegerile în CSP au avut loc 6 ani în urmă, aproape 6 ani, în 2017, și următoarea adunare generală va fi stabilită sau anunțată când va fi convocată după ce Comisia pre-vetting va analiza repetat dosarele candidaților, celor 3, cel puțin.

Vocea Basarabiei: Haideți să vorbim – de ce este atât de important ca să fie cât de curând posibil creat acest organ de autoadministrare al procurorilor, CSP?

Consiliul Superior al Procurorilor, ca garant al independenței procurorilor, este sau ar trebui să fie și o locomotivă în reformarea sistemului procuraturii.

Iuri Lealin: Bine, Consiliul Superior al Procurorilor este un organ constituțional, este principalul organ de autoadministrare al procurorilor, toate chestiunile ce țin de cariera procurorilor se află în mâinile Consiliului Superior al Procurorilor. Desemnarea, în caz de vacanță a funcției procurorului general, de asemenea, ține de competența Consiliului Superior al Procurorilor și, în general, Consiliul Superior al Procurorilor, ca garant al independenței procurorilor, este sau ar trebui să fie și o locomotivă în reformarea sistemului procuraturii.

Vocea Basarabiei: Și care sunt consecințele că atât de greu se urnește carul din loc?

Iuri Lealin: Bine, începem cu consecințele. Consecințele, după mine, sunt destul de grave, fiindcă, odată ce nu este format CSP-ul, nu pot fi formate colegiile, fiindcă, potrivit noilor reglementări, Consiliul Superior al Procurorilor, de asemenea, ia parte la formarea colegiului pentru selecție și evaluare al procurorilor, dar și colegiului disciplinar, pe de o parte, pe de altă parte, inspecția procurorilor trece din subordinea procurorului general în subordinea Consiliului Superior al Procurorilor. Și iarăși, Consiliul Superior al Procurorilor urmează să formeze noua inspecție, să anunțe concurs și să petreacă acest concurs, iar fără un consiliu nou, aceasta nu se poate întâmpla, plus la asta, ultimele ședințe ale consiliului chiar au fost nelucrative, și anume s-a ținut cont de aspectul că consiliul actual este unul expirat și toate chestiunile de carieră urmează să fie examinate deja de noul consiliu. Deci, la moment suntem într-un blocaj, rămânem cu interimatele care sunt, procedurile disciplinare nu se mișcă și nici schimbări globale nu o să aibă loc în procuratură.

Vocea Basarabiei: Dar după ce am urmărit această ședință a adunării generale, ce am observat? Că parcă s-ar fi creat două tabere, și acum se luptă reprezentanții acestor două tabere, cine și cât va putea să obțină în…

Iuri Lealin: Nu cred că putem vorbi despre existența a două tabere conturate, voturile, într-adevăr, s-au împărțit, dacă erau…

Vocea Basarabiei: La voturi m-am referit și de asta am spus că parcă ar fi două bisericuțe.

Iuri Lealin: Eu personal după ce s-a votat și s-au anunțat rezultatele, eu m-am uitat în sală și am văzut, într-adevăr, în ochii unor colegi o dezamăgire foarte mare, iar în ochii altora o bucurie foarte mare.

Vocea Basarabiei: Și nu sunt două tabere?

Iuri Lealin: Așa putem spune că sunt două tabere, dar cred că a fost doar o situație de moment, așa au fost convinși colegii la acel moment să voteze.

Vocea Basarabiei: „Societatea așteaptă de la cei care activează în acest domeniu maturitate și independență”, am citat pe unul dintre vorbitorii la această adunare generală. Și dacă se cunoaște ce așteaptă societatea, de ce atunci e atât de greu ca să fie găsit un compromis până la urmă, un consens?

Iuri Lealin: Da, și această luptă pentru independență este interpretată de fiecare în felul său, cineva…

Vocea Basarabiei: Dar cum ar trebui să o interpretăm sau cum ar trebui să o înțelegem noi această independență?

O luptă a procuraturii pentru independență poate să aibă loc doar cu un CSP format

Iuri Lealin: Cineva consideră că ar fi cazul să ripostăm cumva politicului, fiindcă mulți procurori – și poate pe bune și pe dreptate – cred că politicul a intervenit excesiv în ultima perioadă de timp în administrarea procuraturii și iată cu asemenea voturi noi putem cumva să ne arătăm dezacordul, dar eu cred că dacă analizăm tactic, o luptă a procuraturii pentru independență poate să aibă loc doar cu un CSP format, cu procuror general pe mandat, cu procurori numiți în funcție, am în vedere procurori-șefi, și cu organele funcționale, altfel nu poate fi.

Vocea Basarabiei: Dar când ziceți dvs. că totuși se ține cont că este o intervenție exagerată din partea politicului la ce vă referiți?

Iuri Lealin: Bine, eu am spus că în viziunea multor colegi, dvs. cunoașteți că în Consiliul Superior al Procurorilor, în special, sunt nu doar procurori, dar sunt și exponenți ai societății civile numiți de către organele care fac parte din puterea executivă și puterea legislativă, respectiv…

Vocea Basarabiei: Deci, guvernul și parlamentul își deleagă și ei reprezentanți.

Iuri Lealin: Respectiv multe chestiuni au fost soluționate de acești reprezentanți ai societății civile contrar voinței procurorilor din Consiliul Superior al Procurorilor, respectiv asta s-a interpretat ca o intervenție sau, bine, ca o intervenție excesivă, putem spune, în treburile procuraturii.

Vocea Basarabiei: Și dvs., cei care reprezentați procuratura, ce ați dori, ca de acum înainte politicul, în general, să nu se intersecteze cu situația din procuratură?

Iuri Lealin: Potrivit normelor constituționale, noi avem declarat și consacrat în Constituție principiul separației puterilor în stat, dar acesta stă lângă alt principiu, separației și colaborării puterilor în stat, deci urmează a fi construită o colaborare sănătoasă între puteri pe baza principiului separației puterilor în stat și eu cred că cel mai constructiv e să nu ne dăm în extreme, nici separația, că noi singuri ne descurcăm, dar nici o cooperare prea strânsă cu politicul, fiindcă, de fapt, menirea procuraturii este să fie independentă, inclusiv să vegheze și acțiunile politicului.

Vocea Basarabiei: Deci, să amintim celor care urmăresc această emisiune, sunt 3 puteri: legislativă, executivă și judecătorească, ele sunt independente, dar așa cum spune și dl Lealin, ele oricum trebuie să aibă o colaborare, pentru că nu e stat în stat și ar trebui să existe un singur interes, interesul național, fără ca să se creadă că politicul vrea să domine situația din justiție sau că justiția încearcă să pună piedici guvernanților, dacă nu e pe placul celor care activează în domeniul acesta, pentru că până la urmă e zăpăcit și cetățeanul și nu mai înțelege ce se întâmplă. Și în aceste instituții ale statului importante, 3 puteri, dar, în general, per ansamblu, în Republica Moldova, pentru că e compromisă imaginea și a politicianului, și a justițiarului, cum se iese la lumină din acest întuneric?

Iuri Lealin: Exact. Dacă vorbim de cooperarea cu politicul, să zicem așa, aici cred că politicul ar trebui să înțeleagă că pentru o procuratură eficientă, modernă, reformată este nevoie să mai lase pârghiile din mâini, să lase procuratura să acționeze independent și să o ajute. Iată în așa format noi o să putem să avem rezultate foarte bune.

Vocea Basarabiei: Procuratura vrea să fie ajutată sau vrea să fie instituția care, dacă ceva nu-i place, opune rezistență?

Iuri Lealin: Procuratura nu poate acționa de una singură, întotdeauna procurorii interacționează și cu organele de control, și cu alte organe de urmărire penală, câteodată este nevoie de niște modificări legislative, atunci când se depistează niște probleme în practică. Deci, atunci când nu există cooperare sau colaborare, atunci nu poate fi procuratura eficientă în activitate.

Vocea Basarabiei: Pe de altă parte, Republica Moldova are acest statut de țară candidată pentru aderare la Uniunea Europeană, în toamnă, așa cum deja a fost anunțat de la Bruxelles, vor fi discuții serioase dacă Moldovei i se oferă această posibilitate să înceapă negocierile pentru aderare, pentru preaderare și dacă o să aibă restanțe, atunci o să trebuiască să-și presoare cenușă pe creștet, inclusiv colegii dvs., care iată nu reușesc să ajungă la un consens ca să fie convocată această adunare generală și să fie desemnat CSP-ul.

Iuri Lealin: Da, eu vreau să fiu înțeles foarte clar, acum eu nu dau vina pe colegii care au votat pentru amânare, dvs. m-ați întrebat de consecințe, eu am spus că consecințe vor fi, dar acest vot a fost, de fapt, ultima etapă la un șir de evenimente, începând cu adoptarea legii care nu este clară, ce să facem în așa situație și asta a dat temei pentru diferite discuții.

Vocea Basarabiei: Adică, ce nu e clar, ați spus că în lege există neclaritate?

Iuri Lealin: Noi am avut o situație când anumiți candidați au fost evaluați negativ de către Comisia pre-vetting, ulterior deja s-a stabilit legal data adunării generale a procurorilor, când urma să fie ales CSP-ul, și între timp Curtea Supremă de Justiție a anulat mai multe decizii, cunoașteți, a Comisiei pre-vetting, inclusiv erau acolo și unii procurori, erau și judecători, și procurori, și non-procurori, judecători din societatea civilă, erau, în special, 3 procurori, respectiv deja în situația când trebuia să votăm, trebuia să decidem ce facem și unii colegi spuneau că este ilegal, alții susțineau că nu există niciun impediment legal, de fapt, să votăm și dacă adunarea generală ar vota, atunci acest consiliu ar fi legal și legitim și am putea să mergem mai departe.

Vocea Basarabiei: Și eu am reținut că cineva spunea că alegerile pentru noii membri ai Consiliului Superior al Procuraturii trebuie să fie și legitime, și legale.

Iuri Lealin: Da, este diferență, poate pentru oamenii care nu sunt juriști nu este diferență. Deci, legal – atunci când se încadrează în prescripțiile legii, legitim – atunci când se bucură de încrederea și imaginea necesară pentru a-și îndeplini atribuțiile, dar eu vreau să vă spun că efectul direct al adunării generale a fost păstrarea actualei componențe a consiliului, iar actuala componență a fost aleasă în anul 2017 pe un mandat de 4 ani, ulterior atribuțiile lor au fost prelungite prin efectul legii în legătură cu starea de urgență ș.a.m.d., în așa situație este legal, dar vorbind cu aceiași termeni, cât de legitim este acest consiliu, eu cred că fiecare din procurori își pune întrebarea aceasta.

Menirea procuraturii este să fie independentă, inclusiv să vegheze și acțiunile politicului

Vocea Basarabiei: Ce înseamnă această tărăgănare pentru instituție, pentru sistem și pentru societate, societate per ansamblu, acum nimeni nu poate să spună până la sfârșitul acestui an 2023 va fi totuși funcțional Consiliul Superior al Procurorilor?

Iuri Lealin: Sperăm că da, dar mingea este pe terenul Comisiei pre-vetting, depinde cât de repede o să examineze ei dosarele…

Vocea Basarabiei: Reexamineze.

Iuri Lealin: O să reexamineze și vreau să vă spun că această procedură nu este reglementată detaliat, iarăși, după mine, nu este clar ce o să facă, o să solicite iarăși acte, deși a interpelat toată informația, o să invite iarăși candidații la interviu, în mod normal ar trebui, dar situația aceasta iarăși nu este reglementată și depinde cât de rapid va purcede Comisia pre-vetting la examinare, să ținem cont că ei mai au și alții pe lângă acești procurori, ei mai trebuie să evalueze și membrii colegiilor, și mai au și alte activități.

Vocea Basarabiei: Și iată, ținând cont de această stare de lucruri din societate, credeți că cei care activează în domeniul procuraturii cât de predispuși sunt ei ca să se gândească la eficiența activității lor?

Iuri Lealin: Eficiența sau situațiile problematice nu o să se resimtă deodată, aceste blocaje se vor resimți cu timpul, plus la asta nu fiecare procuror va fi afectat așa de grav, dar va fi afectată instituția în ansamblu.

Eu admit că anumiți colegi poate chiar și-ar dori conservarea situației, fiindcă cu cât mai mult se întinde numirea CSP-ului, probabil se va întinde și cu vetting-ul.

Vocea Basarabiei: Exact.

Iuri Lealin: Procedurile disciplinare, care sunt 121 la număr pe moment, ele stau în safeurile CSP-ului și nu se lucrează pe ele. Bine, pentru instituție este rău, dar pentru procurori care sunt vizați acolo, cred că și-ar dori și ei să se întindă și aceste proceduri disciplinare, plus la asta v-am spus că inspecția va fi nefuncțională și colegiile tot vor fi nefuncționale.

Autor

  • Ursu Valentina

    Moderatoarea emisiunii „Puncte de Reflecție”, dar și autoarea emisiunii „La firul ierbii”. A activat la Radio Europa Liberă din 2004 până în 2022. Anterior a muncit 17 ani la Radio Moldova. I s-a conferit Ordinul Republicii în 2009. Deținătoare a Medaliei „Om Emerit" din 1994. A scris în 1993 cartea „Râul de sânge", în care a inclus reportajele pe care le-a realizat în timpul conflictului armat de la Nistru (1992). Se regăsește printre cele 99 de femei ale Moldovei 2013. Omul Anului (2014) și (2021). Iar în 2014, președintele României i-a acordat Ordinul Național „Pentru Merit” - în grad de Comandor. A fost desemnată de cinci ori câștigătoarea Topului Jurnaliștii Anului.

Articole similare

spot_img
spot_img

cele mai populare

Preluarea textelor de pe pagina www.voceabasarabiei.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.voceabasarabiei.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite și cele electronice vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia Vocea Basarabiei.