VOCEA CARE NE UNEȘTE.

Ooops ! You forgot to enter a stream url ! Please check Radio Player configuration

LIVE

VIDEO/ Ghenadie Donos: Noi vrem educație de calitate și profesori buni, dar cu un salariu de 8 mii de lei este imposibil

Vocea Basarabiei: Astăzi vom vorbi despre ceea ce se întâmplă în educație. A început un nou an de studii, unele dintre probleme mai rămân a fi vechi și despre situația din acest domeniu discutăm astăzi cu dl Ghenadie Donos, președinte al Federației Sindicale a Educației și Științei, d-lui a fost și șef de Direcție raională a învățământului la Soroca, de meserie e profesor de istorie. Cum a început acest nou an de studii?

Ghenadie Donos: Colegii mei încearcă să manifeste optimism în ceea ce fac și eu totuși aș spera că anul de studii a început cu dreptul, dar problemele, cum ați spus, se acumulează, din păcate, de ani de zile și trebuie să fie o schimbare. Cuvântul „schimbare” este cuvântul-cheie și încercăm și noi ca sindicat, și colegii din instituții să ajutăm la acest proces de schimbare, inclusiv al educației, doar că noi singuri, fără susținerea societății și a guvernării nu suntem în stare să o facem.

Vocea Basarabiei: Dar cel mai mare sprijin unde ar trebui acordat?

Ghenadie Donos: Păi, uitați-vă, acum avem un nou ministru, cu intenții bune, da?

Vocea Basarabiei: Dl Dan Perciun, fost deputat…

Trebuie un efort comun din partea tuturor actorilor de care depinde educația casă avem rezultatele dorite cât mai rapid

Ghenadie Donos: Da, fost deputat. Și intențiile acestuia, am numărat noi cam ce realizări avem și să știți că la capitolul realizări stăm cam prost, adică mai mult la capitolul intenții, dar ar fi de dorit ca aceste bune intenții și aceste doleanțe, planuri și scopuri să fie realizate. Prin urmare, dacă nu vom avea un efort comun din partea tuturor actorilor de care depinde educația, rezultatele vor rămâne să fie așteptate nu știu cât timp.

Vocea Basarabiei: Dar de unde trebuie de început – de la lipsa cadrelor didactice, de la numărul mare de școli și puțini copii care frecventează școala?

Ghenadie Donos: Noi avem două probleme majore, ele-s mai multe, dar din toate îs 5-6 probleme, dar principalele sunt lipsa de cadre și tendința aceasta de a se mări numărul de pensionari care sunt rugați să-și continue activitatea și se micșorează dramatic numărul de tineri care vin în sistem. Bunăoară, doar la Ungheni avem 107 cadre lipsă și anul acesta doar 5 specialiști au venit, adică au fost solicitați desigur că toți 107, au fost repartizați vreo 12 și au ajuns 5. Deci, 5 din 107, această cifră vorbește despre multe. Și a doua parte a monedei…

Vocea Basarabiei: Dar per total astăzi ar lipsi peste…

Ghenadie Donos: Uitați-vă, eu nu vreau să dau cifra de 2.000 care se vehiculează, pentru că ea este mult mai mare. Și dl ministru s-a referit, de fapt, că lipsesc de 4-5 ori mai mulți, pentru că dacă ne uităm la acele unități de personal, știți că un pedagog are o normă standard de 18 ore, dar el are și 3 ore, și 5 ore, și 7 ore, și 27 de ore și, dacă am face o medie, ar reieși vreo 8.000 de unități școlare care trebuie suplinite și le suplinesc, de regulă, pensionarii, dar normal ar fi ca în sistem să vină regulat și sistematic tineri specialiști.

Lipsa de cadre și numărul mare de pensionari care activează în educație sunt cele mai acute probleme ale sistemului

Vocea Basarabiei: Dar ce se zice? Că nu vin, pentru că profesia astăzi nu mai este una de prestigiu și ce ar însemna să nu mai fie de prestigiu o asemenea profesie? În primul rând, pe cei tineri când îi întrebi, ei spun că cu un salariu de 5, 6, 7 mii de lei nu merg măcar să fie drumul de aur până acolo.

Ghenadie Donos: Avem mai multe abordări. Una se măsoară în bani și alta se măsoară în prestigiu și în harul de pedagog. Avem, slavă Domnului, încă copii care înțeleg lucrurile acestea, dar îs foarte puțini, repet. Iată, dl ministru a spus că ar dori la anul viitor să dublăm numărul lor, să ajungem la 500. Deci, anul acesta avem 200-300 de tineri absolvenți ai facultăților, care teoretic ar trebui să vină în sistem, dar la lipsa de 8.000, 6.000 sau 5.000 de cadre…

Vocea Basarabiei: …nici pe departe nu acoperă acest gol.

Ghenadie Donos: Sigur că. Și dacă noi astăzi mai avem încă pensionarii care mai doresc să lucreze, ce facem cu acei cu vârsta de 40, 50, 60 de ani, care reprezintă 40% și-s pre-pensionari și 30% care-s deja de vârstă pensionară? Adică nu avem o mișcare naturală a corpului didactic și o înnoire naturală, să zicem așa, prin sosirea la facultățile pedagogice a unor tineri buni, a unor absolvenți buni, nu cu nota 5,5 cum e acum. Apropo, acesta este un lucru bun, pe care îl salutăm, a pune un plafon pentru admiterea la facultățile pedagogice, doar că acest plafon…

Vocea Basarabiei: Trebuie să ai și de unde să selectezi acești tineri…

Ghenadie Donos: Da,colegii de la facultăți spun că s-ar putea să rămână fără studenți cu aceste plafoane, că nu o să vină nimeni, s-ar putea să fie așa, de aceea și mai stringent apare de a motiva, partea a doua despre care începusem să spun este motivarea și salarizarea. Adică, salariile nemotivante. Și dacă noi astăzi în educație avem 8.700 media și avem pedagogi cu…

Noi vrem școală bună, de calitate și profesori, dar salariul mediu din educație nu ajunge la salariul mediu din economie

Vocea Basarabiei: 8.700 e salariul mediu, da?

Ghenadie Donos: Da, 8.700 de lei e salariul mediu pe educație, după datele BNS, și avem salariul mediu pe economie 11.700, cu 3.000 mai mult. Păi, unde e echitatea aceea? Noi spunem că vrem școală bună, că vrem calitate, că vrem profesori, dar elementar salariul mediu din educație nu ajunge la salariul mediu din economie. Noi am încetat să cerem procente de majorări, că spuneam că 50, că 20, că 30, că nu știu cât. Acum, da, e cifra de 20 care nu se ajunge pentru salariul mediu, dar a început anul acesta o campanie, inclusiv la nivel de confederație și, apropo, confederația este structura care ne-a susținut prin a declara educația la nivel de CNSM prioritate a confederației și noi anul acesta încercăm să promovăm această idee că nu poate fi un pedagog performant și să presteze servicii de calitate fără a avea un salariu motivant. Și aceasta este firesc, același tânăr dacă are în perspectiva lui și își face calcule ce o să facă el cu salariul acesta, o să poată să-și cumpere o casă sau să-și facă o gospodărie, să-și întemeieze o familie sau nu și dacă noi vedem astăzi că nu poate cu acest salariu să-și facă, normal că ei nu se duc la facultățile pedagogice.

Vocea Basarabiei: Dar sunt și profesori care spun că și dvs. nu sunteți suficient de insistenți ca să convingeți guvernul că trebuie să accepte aceste majorări de salarii, pentru că dacă ne referim la alte specialități, alte domenii, acolo totuși au reușit să fie convingători cei care gestionează treburile în acele domenii să obțină de la guvern o majorare de salariu?

Ghenadie Donos: Cred că este și aici o doză de adevăr. Uitați-vă, noi totuși suntem adepții dialogului social, noi avem în sindicat diferite categorii de membri ai sindicatului, unii consideră că este suficient să dialogăm și să căutăm anumite soluții la masa de tratative, alții spun, un exemplu simplu – greva din luna mai din România. Declarăm noi frumos solidaritate cu colegii din România, apropo, avem relații foarte bune și învățăm de la ei, și apar comentarii sau replici: „Dar voi ce? La noi aici e mai bine? Dar de ce voi vă solidarizați, dar nu inițiați nu știu care proteste?” ș.a.m.d. Nu este vorba că nu inițiem, dar avem procedura de negocieri și avem posibilitatea de a găsi soluții la masa de negocieri, ceea ce și facem în prezent. Deci, noi nici nu avem dreptul moral să mergem pe linia asta de confruntare artificială sau nu știu cum, mai ales că orișice protest, orișice acțiune de stradă este o cutie a Pandorei, pentru că îndată se scindează în două tabere – cei care susțin și promovează și cei care consideră că nu trebuie și atunci apare riscul de scindare, de dezbinare. Dar care-i principiul principal sindical? – Solidaritatea. Prin urmare, și aici noi nu spunem că nu acceptăm asemenea acțiuni, dar nu decide nici președintele federației, nici Biroul executiv al federației, dar decide fiecare organizație. Ca și colegii din România, ce au făcut? Au făcut un sondaj, 80% erau pentru, iar până la urmă au rămas 56 la sută pentru și atunci s-a „spart” greva, să spunem așa.

Vocea Basarabiei: Dar sindicatul din educație și știință e unul destul de numeros, nu?

Ghenadie Donos: Suntem federația cu cel mai mare număr de membri, avem 105 mii membri de sindicat dintre care avem majoritatea pedagogi, dar avem și lucrători auxiliari, avem și 27 de mii de studenți în rândurile federației. Studenții sunt mai mult categoria pe care noi încercăm să-i școlarizăm și să-i sindicalizăm de pe băncile facultății să știe drepturile lor și să putem pe urmă să-i cooptăm în sindicat, dar nu zic că este o cifră… Da, la capitolul de sindicalizare undeva 90% din cadrele din educație sunt membri ai sindicatelor, doar că ne gândim și la calitatea membrilor, sunt o parte din membri, paradox, dar, uitați-vă, noi luptăm pentru majorarea de salarii și unii colegi se uită că după ce ai majorat salariile cu 10%, ei trebuie să achite cotizația ceea un pic mai mult, „ei, decât să achit cotizația un pic mai mult, mai bine ies din sindicat, că nu-mi trebuie”. Iată și așa exemple sunt, din păcate, și nu aș spune că numărul acesta mare de membri arată încă o dată și calitatea, conștiința de membru de sindicat, apartenența la o forță care trebuie să fie solidară și care trebuie să aibă și rezultate. De aceea, criticile le admitem sigur că, doar că încercăm diferite metode de convingere a partenerilor, inclusiv constrângerea aceasta, presiunea pozitivă, să zicem, constructivă pe decidenți.

Noi vrem educație de calitate și profesori buni, dar salariul mediu în învățământ este cu mult mai mic decât salariul mediu pe economie

Vocea Basarabiei: Și bănuiesc eu, cei care reprezintă acest domeniu așteaptă un răspuns clar de la dl Ghenadie Donos – când vor fi majorări de salariu?

Ghenadie Donos: Din păcate, nu este Ghenadie Donos cel care trebuie să răspundă la întrebarea aceasta, dar este guvernul…

Vocea Basarabiei: Dar dvs. ați spus că aveți dialog constructiv cu cei care reprezintă puterea?

Ghenadie Donos: Da, și nu chiar cu ministrul în persoană, dar chiar aș zice cu prim-ministrul, pentru că, uitați-vă, avem Ministerul Finanțelor…

Au fost perioade când Ministerul Educației era mai vocal decât sindicatele în apărarea domeniului și sunt miniștri care au mesaje, care se gândesc la oameni, în primul rând, eu consider că și dl Perciun este din categoria aceasta.

Vocea Basarabiei: Dar și parlamentul să accepte buget mai mare…

Ghenadie Donos: Dacă Ministerul Educației au fost perioade când era poate chiar și mai vocal decât sindicatele în apărarea domeniului, ramurii, au fost așa perioade, slavă Domnului, sunt miniștri care au mesaje, care se gândesc la oameni, în primul rând, eu bănuiesc că și dl Perciun este din categoria aceasta, dar, repet, nu decide o persoană. Adică este vorba că negocierile acestea trebuie, în primul rând, trecute prin toată procedura de negocieri, avem Comisia de dialog social, avem Comisia tripartită – guvern, patronat, sindicate, avem ședințele de guvern la care trebuie… Dl Perciun spune că de la 1 ianuarie se așteaptă majorări. Bine, e intenție, repet, sunt cuvinte. Unde avem noi claritate? Noi nu avem claritate astăzi. De aceea și eu, ca și responsabil de a aduce mesajul la cei care decid, zic că noi avem aceste întruniri, că avem o întrunire mare cu activul sindical, consens s-a găsit…

Vocea Basarabiei: Dar cerințele sindicatelor sunt ca să fie majorate cu cât la sută?

Ghenadie Donos: Dacă ne uităm la cifre, ar trebui să fie cel puțin cu 20%, pentru că salariul mediu pe educație este cu 20% mai jos decât media pe economie. Dar haideți să ne gândim, 20% e suficient sau nu, pentru că sunt diferite opinii? De exemplu, colegii din Kazahstan au 120% în educație decât salariul din economie și este încă o cifră foarte importantă – Produsul Intern Brut (PIB). Dacă pe vremuri spuneau că 7% era alocat educației, acum noi avem 5,6-5,8% din PIB. Colegii de la guvernare spun că-i suficient și-i foarte bine, că în România îi mai puțin de 4%. Nu putem noi cred că să comparăm PIB-ul din România cu PIB-ul din Republica Moldova.

Vocea Basarabiei: Dar aici eu pot să vă contrazic un pic, dacă înainte era mai mare alocația din buget către educație, acum e mai mică de ce? Pentru că a scăzut din numărul copiilor.

Ghenadie Donos: Știți, unul din motive cred că este rețeaua școlară ineficientă și, să zicem așa, super-dimensionată, în sensul că avem școli mici multe și o școală cu 20 de copii costă tot atât cât o școală cu 2.000 de copii, pentru că trebuie să plătești pe timp de iarnă și căldura, și întreținerea. Și iată rețeaua aceasta școlară pe care și dl Perciun intenționează să o revizuiască, să o reajusteze, ea este cauza la toate aceste decalaje și cheltuieli supradimensionate.

Vocea Basarabiei: Revenim și la numărul școlilor. Ați spus 20 la sută ar fi revendicarea

Ghenadie Donos: Da, la moment noi considerăm că primul pas ar fi aducerea salariului mediu în educație la nivelul salariului mediu pe economie, ceea ce constituie ca atare 20% din valoarea salariului mediu pe economie și cifra de 7% din PIB ar fi necesară ca acest lucru să fie realizat.

Vocea Basarabiei: Și alte revendicări pe care le aveți?

Ghenadie Donos: Avem deja o serie de revendicări legate de categoria de salarizare cu Legea nr. 270, adică sunt categorii defavorizate, sunt discriminări. Eu nu vreau să intru în detalii, dacă trebuie vi le enunț, le punem undeva să le vadă toată lumea, dar avem și categoria de pedagogi-savanți, care sunt discriminați, avem categoria pentru profesori universitari, adică o revendicare care ține de remunerarea muncii lor, avem legate și de bibliotecarii școlari, și de psihologii școlari, adică e un pachet mare, care ține mai mult de Legea nr. 270 și își așteaptă rândul, pentru că noi am spus că întâi și întâi trebuie să cerem mărirea substanțială a salariilor, ca să avem motiv de a spune că salariul pedagogului este atractiv și profesia pedagogului este prestigioasă, pentru că ne întoarcem la noțiunea de prestigios, tânărul nu vine, pentru că nu vede în asta o perspectivă, nu vede un prestigiu, vede în pedagog, să zic așa, o persoană care trebuie să îndeplinească comanda de stat, trebuie să îndeplinească toate aceste cerințe și să completeze o sumedenie de hârtii, apropo, dar nu este remunerat adecvat.

Vocea Basarabiei: Dar aici este o neclaritate, totuși de ce s-a compromis această imagine a profesorului în general?

Ghenadie Donos: Din păcate, lucrul acesta vine cu anii, adică s-a acumulat, cum am spus, adică și atitudinea și, uitați-vă, noi acum vorbim despre necesitatea protejării pedagogilor față de niște ieșiri…

Vocea Basarabiei: În public a copiilor?

Ghenadie Donos: Nu, ieșiri violente ale părinților față de pedagogi, au fost mai multe cazuri cu agresiune verbală, cu amenințări…

Vocea Basarabiei: Filmări...

Ghenadie Donos: …cu filmări ascunse. Eu înțeleg că și pedagogii au fost într-o ipostază nu chiar plăcută acolo arătați, dar este oare corect și este oare deontologic să faci filmări ascunse și să le aduci…

Vocea Basarabiei: Și aceste cazuri influențează percepția în societate despre imaginea școlii și a pedagogului?

Ghenadie Donos: Din păcate, avem și pedagogi, adică colegi care comit anumite greșeli și chiar dacă ne uităm și la calitate, adică nu toți sunt adepți că trebuie calitate, spun că „așa cum ne plătiți, așa lucrăm”. Asta nu este o abordare corectă.

Vocea Basarabiei: Dar tocmai voiam să vă întreb, dacă obțineți majorări de salarii, nu credeți că o să fie mai mari cerințele societății, păi, oferiți și calitate în educație?

Ghenadie Donos: Desigur că și pe noi ne deranjează lucrul acesta, optăm și noi pentru calitate în educație, și pentru ca discipolii să aibă condiții bune în școli și ca să fie și la țară, și la oraș condiții egale de studii pentru copii, acesta-i principalul scop al tuturor, al sistemului educațional, doar că noi avem o serie de probleme care fiind acumulate și, mai ales, problema de bază, vă dați seama, este legată de remunerare și de motivarea materială a pedagogilor, dacă ar fi lucrul acesta rezolvat cât mai urgent posibil, cred că ar fi un prim-pas spre a redresa situația.

Vocea Basarabiei: Și totuși, soluțiile trebuie să țină de realitățile din Republica Moldova. Câte școli sunt astăzi în Republica Moldova?

Ghenadie Donos: Păi, după datele statistice, 1.700 și avem o situație când s-a redus cu foarte mult, cu vreo 1.000, cu vreo 30-40% numărul de școli s-a redus, numărul de cadre didactice la fel, adică la un moment avem în sistem circa 30.000, poate mai puțin de pedagogi, pe când pe vremuri erau 50.000 și ceva.

Vocea Basarabiei: Și câți copii sunt?

Ghenadie Donos: Eu, sincer, la momentul de față nu pot să vă spun exact. 500 de mii, 600 de mii poate, dar îs mai puțini din cauza exodului natural al populației.

Vocea Basarabiei: Și această depopulare va avea consecințe mari și pe viitor, și oricum trebuie să existe o claritate ce soartă au aceste instituții, de exemplu, unde sunt câte 10 copii în clasă sau unde nici 100 de copii în școală nu învață?

Ghenadie Donos: 100 încă e bine, dar avem situații când în unele raioane avem câte 5, 6, 7, chiar 10 școli cu 20, 10 copii.

Vocea Basarabiei: Și se perpetuează această situație sau ceva trebuie de întreprins, pentru că dacă discuți cu părinții, îi superi și le spui că în sat nu poate exista școală, că sunt doar câteva zeci de copii sau e un număr insuficient, și nici carte de calitate nu se face, dar se cheltuie și bani sau cum se cheltuie, se irosesc?

Ghenadie Donos: Aici nu doar părinții, sigur că părinții au interesul de a avea copilul în familie și lângă casă, și e normal, și noi înțelegem foarte bine, dar mai ales factorul politic este acela, mai ales politicienii din opoziție consideră că închiderea oricărei școli sau reorganizarea, sau optimizarea mai că nu este o crimă.

Vocea Basarabiei: Da, i-ați adus la guvernare, ca să vă închidă școala, acesta e mesajul pe care îl transmite în multe cazuri opoziția.

Ghenadie Donos: Dacă ne uităm la problema aceasta din punct de vedere pragmatic, atunci normal că este necesar de a face, repet, redimensionarea și revizuirea rețelei școlare pentru a aduce copiii la școli dotate, la școli de calitate, cu profesori calificați, și acolo unde aveam cazuri chiar pe vremurile când eram șef de direcție la Soroca, unde putea să citească un profesor de matematică și fizica, și informatica, și limba străină, și istoria, ceea ce nu e normal, nu poate…

Vocea Basarabiei: Este imposibil ca să oferi calitate.

Pentru recalificare trebuie să plătească statul, nu pedagogul

Ghenadie Donos: Acum ministerul pune accentul pe calificare. Apropo, dacă am atins problema calificării, este nu prima, e a doua oară, dar a fost readusă în capul mesei teza conform căreia pentru recalificare trebuie să plătească statul, nu pedagogul, pentru că și asta era pus în cârca bugetului personal al pedagogului, adică dacă vrei să treci recalificările acestea, trebuia să-ți plătești recalificările. Da, existau și directori care aveau grijă și compensau din bugetul școlii unde era posibil, dar majoritatea școlilor nu au această posibilitate. Și încă o mișcare foarte bună, să spunem noi, că directorii nu erau cointeresați să aibă profesori cu grade în școală, că dacă aveau profesori cu grad superior și întâi, și doi…

Vocea Basarabiei: …trebuia să le ofere salariu mai mare.

Ghenadie Donos: El trebuia să le plătească aceste adaosuri la salariu, care la buget era undeva 30% din buget venea pentru această obligațiune. Acum a declarat dl ministru că statul va compensa aceste lucruri și e foarte bine, și asta e o modalitate de a majora salariile, de aceea noi îndemnăm colegii să avanseze și să se îngrijească de calificarea lor și de recalificare, și de gradul lor didactic ca el să fie cât mai superior, cât mai bun, pentru că acum vom insista ca această declarație, această promisiune să fie realizată, pentru că și asta este, repet, un capitol de majorări salariale. Și dacă noi calculăm toate aceste lucruri, putem să ieșim la o cifră și mai frumoasă de 20%. Să vedem, doar că, repet, toate sunt la nivel de intenții, la nivel de planuri care trebuie să fie materializate.

Vocea Basarabiei: Mai e timp să negociați și să obțineți ceea ce vă propuneți, până la 1 ianuarie există timp.

Ghenadie Donos: Exact.

Vocea Basarabiei: Dar să revenim la prestigiul profesiei de dascăl. El ține și de relația pedagog-elev, pedagog-părinte?

Ghenadie Donos: Fără doar și poate, sigur că, adică ideea conform căreia am dat copilul la școală – școala trebuie să-l educe, să-l facă om, normal că este învechită și nu este corectă. Desigur că familia este principalul responsabil de soarta și de viitorul copilului, nu în zadar părinții au grijă să aleagă o școală mai bună, profesori calificați, adică acolo unde este posibil, dar, din păcate, nu toți părinții au această posibilitate, dar acest triunghi școală – societate – familie, toate aceste segmente trebuie întărite. Și văd că și în acest aspect există tendința de a motiva părinții care au dorința de a-și duce copiii din aceste școli mici de care vorbiți la o școală cu calitate mai superioară și cu posibilități mai mari. Și dacă ministerul, guvernul îi va motiva pe acești părinți, pentru că normal că nu trebuie să fie constrângere aici, am văzut ce înseamnă constrângere, că părinții se revoltă, se opun și nu vor, dar vor să-și păstreze acele școli, cum sunt ele rele, dar sunt în sat la dânșii.

Autor

  • Ursu Valentina

    Moderatoarea emisiunii „Puncte de Reflecție”, dar și autoarea emisiunii „La firul ierbii”. A activat la Radio Europa Liberă din 2004 până în 2022. Anterior a muncit 17 ani la Radio Moldova. I s-a conferit Ordinul Republicii în 2009. Deținătoare a Medaliei „Om Emerit" din 1994. A scris în 1993 cartea „Râul de sânge", în care a inclus reportajele pe care le-a realizat în timpul conflictului armat de la Nistru (1992). Se regăsește printre cele 99 de femei ale Moldovei 2013. Omul Anului (2014) și (2021). Iar în 2014, președintele României i-a acordat Ordinul Național „Pentru Merit” - în grad de Comandor. A fost desemnată de cinci ori câștigătoarea Topului Jurnaliștii Anului.

Articole similare

spot_img
spot_img

cele mai populare

Preluarea textelor de pe pagina www.voceabasarabiei.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.voceabasarabiei.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite și cele electronice vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia Vocea Basarabiei.