Deputatul Andrian Cheptonar, care este reprezentantul Comisiei parlamentare securitate națională, apărare și ordine publică din legislativ, a explicat în cadrul emisiunii Puncte de Reflecție de la Vocea Basarabiei necesitatea reformării Serviciului de Informații și Securitate.
Potrivit parlamentarului, reformarea SIS-ului este necesară întrucât ”SIS este un serviciu de intelligence, un serviciu de apărare a securității naționale, care de multe ori trebuie să prevină, să cunoască informații, înainte ca riscurile la adresa securității statului să se materializeze trebuie să le prevină, să le combată activ”.
”Probabil acest proiect va fi joia viitoare pusă pe ordinea de zi a Parlamentului. De ce este nevoie de ea? În primul rând, în prezent Serviciul de Informație și Securitate (SIS) acționează după Legea privind activitatea operativă în investigații, care este o lege polițienească, care vine să cerceteze mai mult infracțiunile după ce ele au avut loc, iar SIS este un serviciu de intelligence, un serviciu de apărare a securității naționale, care de multe ori trebuie să prevină, să cunoască informații, înainte ca riscurile la adresa securității statului să se materializeze trebuie să le prevină, să le combată activ. De cele mai multe ori, oamenii habar nu au despre faptul că în anumite domenii serviciul a acționat, pentru că s-a prevenit un risc și nu s-a făcut publicitate, majoritatea ofițerilor SIS sunt necunoscuți și vor rămâne incognito în istorie, dar foarte mulți dintre ei și-au adus contribuția la menținerea securității Republicii Moldova”, a explicat Cheptonar.
Totodată, deputatul a explicat care este setul de legi care urmează să fie dezbătut în Parlament
”De bază aici sunt trei legi. O să încep cu cea mai simplă, care are niște modificări tehnice, legea privind statutul ofițerului de informații, sunt doar niște modificări tehnice. Este legea majoră, legea-cadru a SIS, astăzi SIS-ul acționează după o lege din anul 1999, între timp în foarte multe pachete legislative au intervenit varii schimbări, unde au fost specificate anumite atribuții, însărcinări, obligații ale SIS-ului, dar ele nu se regăsesc și în legea-cadru, pentru că au trecut 23-24 de ani de la adoptarea acelei legi și toate schimbările timp de 23 de ani nu se reflectă în legea mare, legea-cadru a SIS-ului. Această nouă inițiativă legislativă vine să înglobeze toate prevederile mai noi și să facă o singură lege amplă, care să reglementeze activitatea SIS-ului. Deci, ea la fel este destul de tehnică”, a subliniat deputatul.
Totodată, Cheptonar a precizat că cea mai controversată pentru opinia publică în prezent este Legea privind activitatea de contrainformații și activitatea informativă externă, cunoscută mai amplu publicului sub numele de Legea mandatului de securitate.
”Ea prevede ca în circumstanțe ce țin de securitatea națională și exclusiv de securitatea națională, adică trădare de stat, spionaj, organizații informative ilegale, așa-zisele structuri ale raioanelor din est ale Republicii Moldova, deci doar pe materie de securitate națională se instituie acest mandat judecătoresc care vine să permită anumite măsuri coercitive și intruzive în viața personală a obiecților de interes pentru securitatea națională și care să se efectueze în afara unui dosar penal. Deci, diferența pe care o va face această lege este că în prezent SIS-ul acționează după legi polițienești, care le dă pârghii de acțiune abia după ce se întâmplă o infracțiune, iar legea nouă va permite aceleași măsuri de investigație preventiv unei infracțiuni, în baza unei informații că există anumite pericole la adresa securității de stat. O altă frică a experților cu care am fost, deci, noi azi-dimineață am avut consultări publice pe platforma Comisiei securitate națională, am discutat cu experți din societatea civilă, cu experți din Procuratura Generală, din diferite instituții ale statului care au atribuții la acest domeniu…”, a conchis deputatul.