Rândurile din vamă a camioanelor cu cereale generează costuri mari de logistică care sunt compensate din contul producătorilor. Această problemă ar putea fi soluționată prin crearea la frontieră a unor coridoare verzi pentru exportul atât a cerealelor autohtone, cât și a celor ucrainene. Opinia îi aparține președintelui Asociației Exportatorilor și Producătorilor de Produse Agricole și Cerealiere „Agrocereale”, Igor Grigoriev.
Expertul independent în exportul și producția de culturi cerealiere afirmă că, costurile mari la logistică se atestă atât la transportul terestru, cât și la transportul naval, în special, după bombardarea porturilor de pe Dunăre de către ruși.
„Problema aceasta a existat și există în continuare, deoarece foarte mult transport de marfă din Republica Moldova, așa mici cum suntem noi, dar suntem producători mari de cereale. Plus la aceasta, prin acea poartă micuță, hubul de la Giurgiulești, tranzitează teritoriul nostru și marfa cerealieră ucraineană, care tot pleacă cu destinație spre companii trader, companii mari din România. Rândurile acestea mari generează și costuri de logistică. Dacă înainte un camion cu cereale făcea o rută în două zile, astăzi face o rută în șapte zile de transportare a cerealelor la export. Dacă e în două zile, costul de transport al unei tone este 20 de dolari, dacă șoferul cela stă în ambuteiajul din vamă 7 zile, el consumă anumite lucruri și costul la logistică crește, ajunge și la 45-50 de dolari transportul unei tone de cereale din Republica Moldova în România. Nu-i o distanță atât de mare, ar fi maximum 200-250 de kilometri, dar toate aceste impedimente, inclusiv acest crâncen război, ne-a dat totul peste cap. Și costurile la logistică nu-s numai la transportul terestru, adică la transportul cu camionul, dar și la transportul naval. Deci, reieșind din faptul că există problemele acestea cu bombardarea porturilor de pe Dunăre, închiderea Greyville-ului creează anumite frici, mai ales la amatorii de corăbii și ele se răsfrâng asupra prețului la logistică și, respectiv, crescând prețurile la logistică, se micșorează prețurile la producători”, a precizat expertul Igor Grigoriev în cadrul emisiunii „Puncte de Reflecție” de la Vocea Basarabiei.
Potrivit lui Grigoriev, vameșii de la PTF Giurgiulești-Galați muncesc non-stop pentru a permite fluidizarea camioanelor la capacitate maximă, însă pe partea românească, din cauza birocrației și a zilelor de weekend libere, se formează cozile imense de camioane. Din această cauză, potrivit lui, autoritățile R. Moldova trebuie să inițieze negocieri mai agresive cu România și UE, privind exportul cerealelor din Republica Moldova, inclusiv tranzitul cerealelor ucrainene.
Anterior și reprezentanții Asociației „Forța Fermierilor” au solicită autorităților redirecționarea tranzitului din Ucraina la câteva vămi din nordul țării, precum și crearea unui coridor special vamal pentru exportul cerealelor și oleaginoaselor autohtone.