Comisia Europeană (CE), împreună cu Banca Europeană de Investiții (BEI), au lansat un studiu de prefezabilitate pentru a evalua cum pot fi integrate mai bine rețelele feroviare din Ucraina și R. Moldova cu rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T), potrivit unui comunicat de presă al CE.
CE constată că ecartamentul feroviar utilizat în cea mai mare parte a UE este diferit de cel din Republica Moldova și Ucraina, ceea ce face dificilă expedierea mărfurilor în ambele direcții. Acest lucru ar putea fi soluționat prin extinderea ecartamentului feroviar UE peste granițele din Polonia și România în Ucraina și Moldova.
„Studiul este una dintre măsurile pe termen mediu și lung stabilite în planul de acțiune Solidarity Lanes și este, de asemenea, strâns legat de propunerea Comisiei din iulie 2022 privind extinderea TEN-T în Ucraina și Moldova. Astfel, pregătim scena pentru soluții pe termen mai lung, sprijinind Ucraina în comerțul ei de după război și reconstrucția țării, urmărind, în special, eliminarea decalajului de interoperabilitate la frontiere”, a declarat comisarul european pentru transport, Adina Vălean.
Vicepreședinta BEI, Teresa Czerwińska, responsabilă pentru operațiunile BEI în Ucraina și R. Moldova, a menționat că „studiul BEI privind integrarea rețelelor feroviare ucrainene și moldovenești cu UE este primul pas către o legătură modernă de transport între UE, Moldova și Ucraina”.
„Este o investiție strategică pentru o creștere economică durabilă, ecologică, care îmbunătățește și securitatea alimentară globală. Integrarea rețelelor de căi ferate va permite circulația mai ușoară și mai sigură a persoanelor, mărfurilor și serviciilor între cele trei piețe și o integrare mai rapidă a celor două țări în UE. În cele din urmă, odată cu invadarea Ucrainei de către Rusia și blocarea porturilor ucrainene, care au indus o criză alimentară globală de o amploare fără precedent, aceste noi legături de transport vor crea o alternativă de încredere pentru aprovizionarea cu alimente de care va beneficia întreaga lume. Toate acestea fac din studiul BEI privind integrarea rețelelor feroviare din UE, Moldova și Ucraina pasul potrivit la momentul potrivit. Sunt foarte mândru de faptul că BEI și Echipa Europa continuă să contribuie la soluții care fac din lume un loc mai bun și mai sigur”, a spus vicepreședinta BEI, Teresa Czerwińska.
Serviciul de consultanță tehnică al Băncii Europene de Investiții, JASPERS, este responsabil de finalizarea studiului până în mai 2023, în strânsă cooperare cu toate țările în cauză.