VOCEA CARE NE UNEȘTE.

LIVE

Organizațiile de creditare nebancară, obligate să anuleze plăți de circa 115 milioane lei în 2023

În 2023, Comisia Națională a Pieței Financiare (CNPF) a prescris la opt organizații de creditare nebancară să anuleze obligații de plată de circa 115 milioane de lei, aferente contractelor de credit.

Această sumă reprezintă plăți aferente contractelor de credit – dobânzi, comisioane, taxe, penalități, dobânzi de întârziere ș.a.

Potrivit CNPF, măsurile întreprinse de autoritate vin ca răspuns la încălcarea prevederilor legale privind limitarea costurilor și penalităților rezultate din contractele de credit pentru consumatori.

Abaterile au fost identificate atât în cadrul activităților de control efectuate de autoritatea de supraveghere, cât și urmare a procesului de sesizare din partea consumatorilor de servicii financiare, care au solicitat verificarea respectării legislației de către OCN-uri în procesul de acordare a creditelor. Astfel, urmare a controalelor efectuate, CNPF a prescris organizațiilor de creditare nebancară să restituie sau să anuleze plăți aferente contractelor de credit în sumă de circa 113,8 milioane de lei în cazul a circa 12 400 de contracte de credit. De asemenea, sume importante au fost prescrise pentru a fi restituite de către creditori și ca rezultat al intervenției CNPF în procesul de examinare a petițiilor. În urma a circa 300 de sesizări din partea consumatorilor financiari, Comisia Națională a constatat următoarele abateri: limitări în ce privește plățile aferente contractelor de credit, clauze abuzive etc. Urmare a verificărilor, creditorii au casat obligații de plată în sumă de circa un milion de lei”, precizează CNPF.

Instituția subliniază că în urma verificărilor desfășurate de CNPF în baza sesizărilor venite de la consumatori, unele organizații de creditare nebancară au inițiat remedierea plângerilor și revizuirea contractelor de credit, direct cu beneficiarii, fără o decizie din partea autorității în acest sens.

Amintim că, de la 1 iulie 2023, CNPF este responsabilă de reglementarea, supravegherea și protejarea drepturilor consumatorilor de servicii financiare pe domeniile de asigurări, creditare nebancară, piața de capital, iar începând cu 1 ianuarie 2024, mandatul instituției a fost extins pentru a include protecția consumatorilor în relațiile cu băncile, prestatorii de servicii de plată și unitățile de schimb valutar. Pentru a oferi suport consultativ de specialitate, dar și pentru a facilita dialogul cu beneficiarii de servicii financiare, CNPF a lansat Linia telefonică pentru consumatorii de servicii financiare cu numărul 022 85 95 95, la care cetățenii pot beneficia de lămuriri și explicații din partea specialiștilor Direcției suport consumatori.

Autor

  • Mîțu Anișoara

    A absolvit Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării din cadrul Universității de Stat din Moldova, ulterior a urmat studiile universitare de masterat. A activat în calitate de reporter social, iar la moment are peste 10 ani de experiență în jurnalism. Este autoarea știrilor sociale și politice pe site-ul Vocea Basarabiei. Informarea calitativă este cheia unui om greu de manipulat.

Articole similare

cele mai populare

Preluarea textelor de pe pagina www.voceabasarabiei.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.voceabasarabiei.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite și cele electronice vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia Vocea Basarabiei.