Oxana Demcenco, fondator din Ucraina SRL „Gările Auto Moderne”, susține că decizia statului de a rezilia contractul de parteneriat public-privat care viza modernizarea gărilor și stațiilor auto reprezintă o încălcare a drepturilor investitorilor. De asemenea, este o încălcare a prevederilor contractului în sine.
Demcenco anunță că reprezentanții companiei s-au adresat în instanță, cu trei cereri împotriva Agenției Proprietății Publice. Fondatoarea face apel la președinta Maia Sandu să ia în vizor acest caz și să nu admită încălcarea drepturilor investitorilor.
Într-o conferință de presă la IPN, Oxana Demcenco a spus că este din Ucraina, regiunea Donețk, de unde a fost nevoită să plece după evenimentele din 2014. În 2018 și-a început activitatea de antreprenoriat în Republica Moldova. „Am ales Republica Moldova pentru că atunci eram convinsă că este un stat în care poți investi și dezvolta afaceri. Eram convinsă că este un stat de drept în care drepturile investitorilor se respectă”, a menționat Oxana Demcenco. Ea a mai spus că după invazia Rusiei și începerea războiului pe 24 februarie anul curent, a fost nevoită să părăsească Ucraina și s-a mutat în Republica Moldova, fiind la momentul de față refugiată.
Este acționar al companiei „Gările Auto Moderne” din 2019 și de atunci s-a implicat plenar în modernizarea rețelei de gări auto. Potrivit ei, toată lumea își amintește în ce stare erau gările auto și pot vedea cum arată acum. Și chiar dacă procesul de modernizare nu s-a încheiat, rezultatele sunt vizibile.
Potrivit investitoarei, Agenția Proprietății Publice nu a avut vreun argument și nici bază legală pentru rezilierea contractului de concesionare. „Contractul putea fi reziliat doar dacă exista o hotărârea judecătorească. O asemenea decizie nu există. Noi considerăm că APP are o atitudine neobiectivă față de noi, investitorii”, a mai spus Oxana Demcenco.
În condițiile restricțiilor dictate de pandemia COVID-19, compania s-a adresat de mai multe ori Agenției Proprietății publice pentru a-i fi reînnoite obligațiile investiționale. Mai exact, să permită ca ceea ce urma să fie realizat în 2021 să fie amânat pentru anul 2022, iar ceea ce urma să fie implementat în 2022 să fie amânat pentru 2023. Și deși multe companii au fost susținute în pandemie de stat, solicitările lor au fost ignorate.
Oxana Demcenco a făcut apel la președinta Maia Sandu, dar și corpul diplomatic să ia vizor această situație întrucât nu a existat temei pentru rezilierea contractului.
Iurie Moroz, administratorul „Gările Auto Moderne”, afirmă că doar pe parcursul a trei ani, inclusiv pe perioada pandemică, compania a capitalizat investiții de peste 120 de milioane de lei în activele statului. De asemenea, au fost achitate impozite și taxe de peste 80 de milioane de lei.
„Totalizând, în această perioadă de trei ani statul a beneficiat de investiții directe, taxe și impozite în mărime de peste 200 de milioane de lei. Hotărârile luate de factorii de decizie din cadrul APP privind declararea unilaterală a rezoluțiunii contractele, în baza unor pretinse nerespectări ale condițiile contractuale și în lipsa încheierilor ale instanțelor de judecată nu sunt legitime și poartă caracter ilegal”, a declarat Iurie Moroz.
Amintim că Guvernul a reziliat contractul de parteneriat public-privat de modernizare a autogărilor pe motivul neprezentării garanției de bună execuție și neîndeplinirii planului de investiții asumat.
Guvernul, prin intermediul comisiei de monitorizare, a decis joi, 25 august, desfacerea contractului. În luna mai antreprenorul a fost notificat să remedieze situația în termen de 90 zile, fapt care nu a fost realizat.
Conform contractului, timp de o lună, partenerul privat urmează să transmită toate activele preluate în decembrie 2018 de la Întreprinderea de Stat Gările și Stațiile Auto „în bună stare, funcţionale şi libere de orice sarcină sau obligaţie”. Legislația în domeniu prevede că în cazul încetării parteneriatului public-privat, partenerul privat este obligat să asigure continuitatea activității sau prestării serviciilor până la preluarea acestora de către partenerul public.
În ședința comisiei de monitorizare a fost examinat și planul de acțiuni de preluare a activelor de către stat.
Contractul de concesiune a autogărilor a fost semnat pe 17 decembrie 2018 cu SRL Gările Auto Moderne, pe un termen de 25 de ani. Conform contractului, partenerul privat s-a obligat să modernizeze 30 de gări și stații auto, iar aceste lucrări nu vor depăși trei ani.