Aproape 70% din exporturile moldovenești au avut ca destinație țări membre ale Uniunii Europene, în primele două luni ale anului – un indicator în creștere cu 4,5%, față de perioada similară a anului trecut, arată date ale Biroului Național de Statistică, publicate marți, 16 aprilie.
Totuși, valoarea exporturilor a fost în scădere cu 12,5%, ajungând la puțin peste 600 de milioane dolari.
România rămâne în continuare principala piață de desfacere a mărfurilor moldovenești, cu o cotă de 32,1% din totalul exporturilor. Urmează Ucraina (7,5%), Germania (6,8%), Turcia (6,5%), Italia (5,6%), Cehia (5,0%), Polonia (4,3%) și SUA (3,2%). Exporturile în Rusia au fost de 3%, iar în Belarus – de numai 2,5%. Livrările de mărfuri în țările CSI au avut o cotă de 6,9% din totalul exporturilor (în scădere cu 2%), și o valoare de puțin peste 41 de milioane dolari (în scădere cu 31,4%), transmite Europa Liberă.
Cota mărfurilor autohtone în structura exporturilor a fost de 78,6%, restul fiind mărfuri reexportate.
Moldova a exportat, în principal: mașini și aparate electrice – 16,6%, cereale și preparate pe bază de cereale – 12,8%, legume și fructe – 12,7%, semințe și fructe oleaginoase – 9%, îmbrăcăminte și accesorii – 6,7%, băuturi alcoolice și nealcoolice – 5,5%, dar și mobilă – 3,9%, și produse petroliere – 3,9%.
Valoarea reexporturilor de mărfuri străine a fost de 128,6 milioane dolari, cu 40,4% mai puțin comparativ cu perioada similară a anului trecut. După prelucrare, Moldova reexportă, mai ales, îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii; conductoare și transformatoare electrice; părți și accesorii de autovehicule; jucării; combustibili – benzină și motorină; ulei de floarea soarelui; medicamente ș.a.