Marina comercială chineză și-a redistribuit navele pentru a tranzita Marea Roșie și Canalul Suez spre Europa, după ce majoritatea operatorilor navali și-au schimbat traseul din cauza atacurilor rebelilor Houthi din Yemen. Analiștii percep imunitatea Chinei drept avantaj strategic față de concurență.
După ce liniile internaționale de transport maritim și-au redirecționat traseul în jurul Africii de teama atacurilor rebelilor Houthi din Yemen, China profită din plin de imunitatea sa. Rebelii nu atacă vase din Rusia și China, ci doar pe cele aliate Israelului, fiind dedicați cauzei palestiniene. Gruparea a atacat și alte nave, în special pe cele ale Statelor Unite. Astfel, porturi precum Doraleh în Djibouti, Hodeidah în Yemen și Jeddah în Arabia Saudită s-au confruntat cu scăderi mari ale traficului internațional, însă, chinezii au speculat absența concurenței și le-au luat locul.
Analiștii avertizează că liberul tranzit al navelor chineze în zonă conferă Beijingului un avantaj strategic greu de egalat și profituri pe măsură.
„China are interes comercial și cum majoritatea concurenței este blocată, nu mai rămâne decât un singur pas până când vor ajunge la destinație înaintea tuturor. Desigur, Beijingul vizează piața europeană în special, iar acum au drum liber către ea”, a declarat expertul Lloyd’s List Intelligence, Cichen Shen, pentru Financial Times.
China a denunțat anterior măsurile protecționiste adoptate de Uniunea Europeană, care vrea să-și apere piața internă, pentru că acestea dăunează relaţiilor comerciale sino-europene. Represaliile chineze nu au întârziat să apară și au luat forma unei anchete antidumping privind coniacul importat din UE.