Statul va organiza, în premieră, un audit de siguranță rutieră pe porțiunile de șosele unde au loc cele mai multe accidente rutiere. Un proiect de lege în acest sens a fost adoptat azi de Parlament. Până acum, astfel de audituri erau realizate doar în cadrul proiectelor internaționale de construcție a drumurilor și doar la solicitarea donatorilor.
Noul document stabilește cadrul instituțional și modul de gestionare a siguranței infrastructurii pe rețeaua de drumuri publice, precum și transpune directiva UE în domeniul securității circulației rutiere. Autoritatea responsabilă de gestionarea siguranței infrastructurii rutiere va fi Biroul de Investigare a Accidentelor și Incidentelor în Transporturi.
Potrivit autorilor inițiativei legislative, realizarea auditului de siguranță rutieră la faza incipientă a proiectelor are drept scop sporirea siguranței rutiere, reducerea riscurilor și economisirea resurselor financiare. De exemplu, după reabilitarea, în perioada 2010-2012, a tronsonului drumului național Chișinău – Orhei – Bălți, între kilometrii 14-35, s-a stabilit faptul că numărul de accidente grave a crescut cu 40% față de media ultimilor cinci ani. Din această cauză, în primii ani după realizarea lucrărilor, a mai fost construit un parapet de protecție de 40 de kilometri și au fost instalate două semafoare. Pentru realizarea acestor lucrări, au fost alocate suplimentar fonduri de peste 37 de milioane de lei.
Banca Mondială a realizat un studiu care demonstrează că, din cauza accidentelor rutiere, bugetul Republicii Moldova înregistrează pierderi de milioane. Potrivit datelor statistice, în anul 2022, s-au înregistrat 2312 accidente rutiere. În urma lor, 217 persoane și-au pierdut viața, iar 2586 au suferit diverse traumatisme.