UE va acorda un grant investițional de 20 de milioane de euro Republicii Moldova în cadrul unui proiect de reabilitare a două linii feroviare care va facilita transportul din Ucraina prin Moldova către Uniunea Europeană. Totodată, BERD va împrumuta Guvernului Republicii Moldova 23 de milioane de euro. Restul sumei, 28 de milioane de euro din costurilor proiectului de 71 de milioane de euro fiind suportat de Căile Ferate din Moldova.
Reabilitarea liniilor de pe Coridorul Feroviar Nord-Sud al Moldovei va stimula dezvoltarea economică a Moldovei și va facilita transportul mărfurilor din Ucraina prin Moldova către Uniunea Europeană. La fel ca și Ucraina vecină, Moldova a primit statutul de candidat la UE în 2022.
Căile Ferate din Moldova (CFM) vor fi responsabile de implementarea proiectului.
De când Rusia a invadat Ucraina în februarie, incertitudinea privind viabilitatea exportului pe mare a producției mari de cereale a Ucrainei a pus un nou accent pe găsirea de rute alternative pentru a menține securitatea alimentară globală.
„Proiectul urmărește creșterea potențialului logistic și de tranzit al Moldovei și aducerea eficienței operaționale din infrastructura regională îmbunătățită prin reabilitarea infrastructurii feroviare mai întâi pe tronsonul feroviar Vâlcinet – Bălți – Ungheni din Moldova și apoi, într-o a doua fază de lucrări, pe tronsonul Chișinău – Cainari a coridorului”, se arată în comunicatul publicat de Reprezentanța Permanentă a Uniunii Europene în R. Moldova.
De asemenea, proiectul va spori securitatea alimentară, facilitând accesul mărfurilor ucrainene în cel mai mare port operabil de la Marea Neagră, Constanța, precum și în porturile din România, Moldova și Ucraina, la Galați, Reni, Ismail și Giurgiulești. Acestea au o capacitate de operare cumulativă care poate absorbi o parte semnificativă a nevoilor de export ale Ucrainei.
Trecerea acestor mărfuri pe calea ferată va reduce, de asemenea, emisiile de carbon ale Moldovei. În prezent, capacitatea redusă a rețelei înseamnă că majoritatea mărfurilor deplasate spre vest din Ucraina prin Moldova circulă pe drumul rutier, care consumă mai mult carbon. Proiectul este de așteptat să crească capacitatea rețelei și restricțiile de viteză de ridicare.
BERD, cel mai mare investitor instituțional al Republicii Moldova, a investit până în prezent peste 2 miliarde de euro în 163 de proiecte.