Consumatorii de cultură îl cunosc din concertele organizate pe ambele maluri ale Prutului. Dumitru Cârciumaru, care la doar 24 de ani a urcat la pupitrul unei orchestre cu peste 100 de muzicieni, a putut să se impună prin profesionalism. Pe 22 iulie ne invită la a 5-a ediție aniversară a celui mai mare festival de muzică simfonică “O seară în parc”. ”Unii au admirația muzicienilor, alții admirația publicului. Unii trec, alții rămân. Dar ce fac ei exact? La ce folosește dirijorul”, l-a întrebat Vocea Basarabiei.
Dumitru Cîrciumaru: Să faci cu dăruire de sine ceea ce faci, să fii fidel crezului, partiturii, compozitorului și să faci așa de parcă nimic nu ar mai exista.
Vocea Basarabiei: Este adevărat că dirijorul alege melodiile, interpreții?
Dumitru Cîrciumaru: Depinde. La concerte, la spectacole este altceva, o altă chestie, distribuția sigur că o alege și dirijorul, dar e vorba de echipă, cred că orice proces artistic se face în echipă, atunci cred că reușește să fie artistic.
Vocea Basarabiei: Cât de ușor sau cât de greu este să promovezi astăzi cultura, arta?
Dumitru Cîrciumaru: Eu cred că loc pentru frumos există mereu și avem necesitate toți, mai ales în zilele de astăzi, cu conflicte, cu crize, cu războaie, oricum, cum a spus și marele Dostoievski: „krasota spasiot mir” (frumusețea va salva lumea), de asta cred, sunt ferm convins că aceste lucruri vor anihila toate conflictele pe pământ: învățătura, educația și arta.
Vocea Basarabiei: Acest război ruso-ucrainean a afectat cultura?
Dumitru Cîrciumaru: Sigur, trăim niște vremuri foarte complicate din punct de vedere artistic, deoarece, vă dați seama, după pandemie, care a stopat orice activitate artistică pe întreg globul pământesc, nu doar în Moldova, România sau Europa. În general, cred că lumea artistică se confruntă cu un caz fără precedent, această pandemie, acest conflict care a afectat iarăși întreg sistemul social și politic, și economic, de asta cred că muzica e acum arta, hrana pentru suflet, cred că doar asta ne va scoate din orice impas politic, economic sau cultural.
Vocea Basarabiei: A fost o ambiție, a fost un vis ca Dumitru Cîrciumaru să devină dirijor și să fie cel mai tânăr?
Dumitru Cîrciumaru: A fost o binecuvântare din partea profesorului Eugen Verbițchi, cel care a și decis acest fapt, sigur fiind o persoană, vorbesc de maestrul Eugen Verbițchi, foarte autoritară, nu puteam să îi reproșăm nimeni la catedra d-lui. A fost o coincidență frumoasă și sunt fascinat de acest om care, din păcate, ne-a părăsit mai mulți ani în urmă și îmi lipsește foarte mult. Cred că sunt doi oameni care m-au marcat și m-au format ca muzician, este Eugen Verbițchi și Eugen Doga, paradoxal ambii din același sat, satul Mocra.
Vocea Basarabiei: Și citisem undeva într-un interviu că ce-și dorește dirijorul Dumitru Cîrciumaru – să ajungă la „Doga 100”, să organizeze „Doga 100”?
Dumitru Cîrciumaru: Da! „Doga 100” cred că ar fi un vis frumos, dar eu cred că cu un pic de ambiție și cu puțin ajutor de la Cel de Sus vom reuși alături de maestrul Eugen Doga să ne bucurăm toți la toate aniversările maestrului și să fim alături de el, pentru că, cu siguranță, el este alături de noi.
Vocea Basarabiei: Ce înseamnă astăzi să ai această carieră frumoasă de dirijor? Și cum se pune în valoare Dumitru că toată lumea îl agreează, îl venerează?
Dumitru Cîrciumaru: Sunt o persoană, nu știu, încerc să fiu modest. Cred că e o chestie de a fi într-o permanentă căutare, căutare a unui mesaj nou, care ai vrea să-l transmiți publicului, în special, o voce nouă. Am mai lucrat cu mulți artiști, dar tot timpul mă bucur după un concert, două, trei să descopăr la ei înșiși niște momente, niște stiluri pe care poate nu le-au mai abordat, de asta îmi place tot timpul să mă joc, să nu merg pe varianta strict clasică, care este cea mai aproape de inima mea, dar să combin diferite genuri, începând de la folk, rock, jazz. Și aici e frumusețea actului artistic în sine, când lucrezi cu aceiași soliști la un concert și aici sunt obligați de situație, decizia dirijorului sau a întregii echipe să facă ceva ce nu au mai făcut. Chiar vorbeam cu Valentina Naforniță, „Dumitru, păi nu e genul meu de muzică” – „hai să-l încercăm”, cu Cristina Scarlat, aceeași chestie. Nu știu, sunt fascinat de voci frumoase, de artiști și de muzicieni care fac ceea ce fac din dragoste.
Vocea Basarabiei: Te afli mai mult pe cele două maluri ale Prutului și unde te afli mai mult?
Dumitru Cîrciumaru: Noi suntem stabiliți de 5 ani în Craiova cu familia și, sigur, nu uităm rădăcinile noastre, familia și – de ce nu? – proiectele pe care le organizăm aici.
Vocea Basarabiei: În agendă ce ați mai trecut ca prioritate acum pentru Republica Moldova?
Dumitru Cîrciumaru: Acum sigur că suntem alături de echipa iTicket, care sunt niște organizatori extraordinari și niște prieteni fideli, cu care avem o strânsă colaborare deja mai mult de 5 ani, aceste proiecte ca: „O seară în parc”, „Sympho LOVE” și multe altele le facem în echipă. Acum pregătim concertul pe care îl aștept, bănuiesc, cel mai important pentru mine în acest an, este concertul din „O seară în parc”, ediția a V-a. Să spunem așa, un mic jubileu avem și noi, la care am avut această idee, sper realizabilă, de a strânge cel mai mare cor din istoria Republicii Moldova, peste 250 de oameni, un cor mixt, un cor de profesioniști și să facem iarăși experimente artistice muzicale.
Vocea Basarabiei: Ce așteptări ai de la public?
Dumitru Cîrciumaru: Cred că, sincer să vă spun, publicul este cel mai mare și unicul judecător al actului artistic în sine, de asta suntem extrem de fericiți după această pandemie în care am fost nevoiți să amânăm spectacole, să contramandăm, să trăim alături de aceste restricții foarte complicate pentru muzicieni și pentru public, să ne reîntoarcem, să avem un sold out iarăși, cum am avut 3 ani la rând, 7.000 de oameni în acest parc, suntem mândri că am reușit să facem. Sigur, așteptăm și anul acesta să avem un sold out și publicul să fie fericit și să se bucure de muzică alături de noi.
Vocea Basarabiei: Republica Moldova, de la proclamarea independenței și până astăzi, se consideră că se află într-o tranziție interminabilă. Unde e locul și care e rolul Republicii Moldova, ținând cont de ceea ce se întâmplă în această regiune?
Dumitru Cîrciumaru: Cred că problemele sociale cu care se confruntă nu doar Moldova, ci întreaga omenire pot fi ușor depășite prin doi factori: educația și cultura, restul vor veni de la sine.
Vocea Basarabiei: Cultură și educație, educație și cultură, dar vine cam greu rândul ca să fie investite suficiente finanțe în aceste domenii, ca să vorbim mai mult despre un grad înalt de cultură și mai puțin despre degradare în societate?
Dumitru Cîrciumaru: Sigur că da, de asta nu aș vrea să facem politică, pentru că sunt amator în politică și în economie, dar sigur că, din punctul meu de vedere artistic, este regretabilă atitudinea țării, conducerii de vârf față de muzică, față de Filarmonica „Serghei Lunchevici”, care se află într-un impas total, față de, nu aș putea, sigur că nu aș vrea să ating această temă, jihadul acesta care s-a întâmplat la Teatrul de Operă, când am fost toți demiși, atunci au fost pasivi și, din păcate, pasivitatea omoară.
Vocea Basarabiei: Cultura a scos hotarul de la Prut?
Dumitru Cîrciumaru: Da, cred că doar aici ar trebui să punem accent, doar prin cultură se va face Unirea, nu prin decrete, prin arme sau prin bani, doar prin cultură vom putea depăși această învechită și dogmatizată graniță.
Vocea Basarabiei: Ce-și dorește cel mai mult acum dirijorul Dumitru Cîrciumaru?
Dumitru Cîrciumaru: Să facă ceea ce-i place cel mai mult – muzică.