Pe tronsoanele de drum unde este înregistrat un număr mai mare de accidente va fi realizat, în mod obligatoriu, auditul de siguranță rutieră. Un proiect de lege privind gestionarea siguranței infrastructurii rutiere, elaborat de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, a fost examinat la ședința de astăzi a Comisiei economie, buget și finanțe și urmează a fi propus spre adoptare în plenul Parlamentului.
Proiectul legii privind gestionarea siguranței rutiere stabilește cadrul instituțional și modul de gestionare a siguranței infrastructurii pe rețeaua de drumuri publice, precum și transpune directiva Uniunii Europene, care stipulează măsuri suplimentare de gestionare a siguranței rutiere pentru a crește gradul de siguranță a circulației pe drumurile publice.
Prin realizarea obligatorie a auditului de siguranță rutieră, autoritățile urmăresc ca măsurile de prevenire a accidentelor să fie adoptate în faza de proiectare.
În context, autoritatea responsabilă de gestionarea siguranței infrastructurii rutiere va fi Biroul de Investigare a Accidentelor și Incidentelor în Transporturi.
Potrivit autorilor inițiativei legislative, realizarea auditului de siguranță rutieră la faza incipientă a proiectelor are drept scop sporirea siguranței rutiere, reducerea riscurilor și economisirea resurselor financiare. De exemplu, după reabilitarea, în perioada 2010-2012, a tronsonului drumului național R6 Chișinău – Orhei – Bălți, între km 14-35, s-a stabilit faptul că numărul de accidente grave a crescut cu 40 % față de media ultimilor cinci ani. Din această cauză, în primii ani după realizarea lucrărilor, a mai fost construit un parapet de protecție de 40 de kilometri și au fost instalate două semafoare. Pentru realizarea acestor lucrări, au fost alocate suplimentar fonduri de peste 37 de milioane de lei.
De menționat că, în prezent, auditul de siguranță rutieră este realizat doar în cadrul proiectelor cu finanțare internațională. Mai mult, acest lucru se întâmplă doar la cererea expresă a donatorului, iar acest audit este realizat doar de specialiști din străinătate, deși, în Republica Moldova, activează auditori locali certificați.
Banca Mondială a realizat un studiu care demonstrează că, din cauza accidentelor rutiere, bugetul Republicii Moldova înregistrează pierderi de milioane.
Menționăm că în anul 2021, pe drumurile din țară, s-au înregistrat 2517 accidente, în care au murit 254 de persoane, iar alte 2834 s-au ales cu traumatisme.