Forțele armate rusești din regiunea transnistreană sunt alimentate cu combustibil prin intermediul unor țări din Uniunea Europeană.
În ciuda sancțiunilor internaționale, o filieră extrem de bine pusă la punct asigură alimentarea cu combustibil a regiunii separatiste.
Potrivit jurnaliștilor de la zonadesecuritate.md, filiera care alimentează forța militară rusă din Transnistria este compusă din companii înregistrate în state ale Uniunii Europene, care funcționează la capacitate maximă încă din primele zile ale invaziei ruse în Ucraina.
Documente vamale moldovenești consultate de jurnaliști arată că izolarea Transnistriei nu a stopat și nici măcar diminuat fluxul de combustibil importat de „republica” separatistă creată de Rusia în interiorul Moldovei. Dimpotrivă, cantitățile de motorină (combustibilul necesar pentru alimentarea tancurilor și a celorlalte echipamente militare motorizate) au crescut.
Astfel, în perioada ianuarie – mai 2023, în Transnistria au intrat 31.348 de tone de motorină. În aceeași perioadă a anului precedent, 2022, cantitatea de motorină importată de Tiraspol a fost de numai 25.654 de tone. Calculul arată o creștere în 2023 de peste 22% doar pentru perioada ianuarie – mai.
Practic, în medie lunară, în Transnistria au ajuns aproape 6.270 de tone de motorină în 2023. Prin comparație, media lunară de import de motorină în 2022 a fost de sub 4.100 de tone.
„După declanșarea invaziei ruse în Ucraina, importurile rusești de combustibil și petrol către Uniunea Europeană au fost interzise. Măsuri similare a dispus și Republica Moldova, stat candidat la aderarea la Uniunea Europeană. Astfel, sursa exclusivă de combustibil pentru „republica” separatistă până în acel moment a fost eliminată. În realitate, însă, sancțiunile internaționale nu au funcționat: Transnistria a continuat să primească combustibil, în special motorină pentru tancuri și alte mașini de luptă, prin intermediul unei filiere europene. În această filieră, un rol esențial l-a jucat compania privată rusească Lukoil, tolerată pe teritoriul UE și, mai ales, în România și Bulgaria, unde are operațiuni extinse și importante financiar”, se mai arată în investigația realizată de jurnaliștii Cătălin Prisacariu, Sorin Ozon, Vitalie Călugăreanu și Oleg Oganov.
Raspuns ANRE combustibil Ti… by Zona de Securitate
Investigația integrală o găsiți pe zonadesecuritate.md.