Despre necesitatea reformării Justiției se vorbește mai mereu la ultimele întâlniri ale oficialilor moldoveni și europeni. Și nu întâmplător. După ce ne-am mocoșit trei decenii și doar am vorbit despre reforme reale, nu prea mai avem timp să batem apa-n piuă.
E nevoie de acțiuni rapide, de reforme reale, unde mai pui că de ele depinde integrarea noastră în UE. Fără o justiție reformată, eficientă, credibilă, vom rămâne în zona de influență a Rusiei, și știm foarte bine cu ce se ocupă acum Rusia, ea distruge metodic Ucraina. E de presupus că Moldova ar fi următoarea victimă, de aceea, chiar nu e cazul să ne mai codim.
PAS a venit cu procesul de pre-vetting, o reformă care voia să anihileze accederea în Consiliul Superior al Magistraturii a unor judecători dubioși. Poate nu e cea mai bună modalitate de selecție, dar ceva trebuia să se facă după ce ani de zile am dormitat, iar Republica Moldova pierdea la CEDO caz după caz, irosind banii contribuabililor. În februarie, câțiva judecători din CSM și-au depis demisia, nedorind pesemne să treacă printr-o evaluare. Au existat și magistrați care nu au trecut evaluarea pre-vetting și care au contestat deciziile comisiei pre-vetting. Era de presupus că există o mare nemulțumire în breasla judecătorilor și, iată, în martie, povestea a luat o turnură și mai tristă.
Mai întâi Adunarea Generală a Judecătorilor a amânat numirea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, și imediat președinta Maia Sandu a convocat Consiliul Suprem de Securitate în legătură cu situația excepțională din justiție. Și tot ea ne spune că CSM fva fi funcțional în cel mult o lună. Ce se întâmplă de fapt? Nu sunt specialist în problemele justiției, dar ceea ce se vede e că unor magistrați nu le convine evaluarea comisiei pre-vetting. S-au auzit chiar și voci nemulțumite care puneau la îndoială dreptul comisiei de a evalua judecătorii autohtoni, aceștia fiind o ramură independentă a puterii.
Nu voi intra în prea multe detalii, dar dincolo de drepturile judecătorilor există interesele societății, ale unei țări care vrea să ajungă în UE, să aibă un adăpost ce ar feri-o de Rusia agresivă și imprevizibilă. De aceea, rea sau bună, comisia ar trebui să-și facă treaba, să evalueze mai repede pe cine mai are de evaluat și să creăm niște structuri eficiente în justiție. Nu avem timp, o schimbare e mai mult decât necesară, iar după ce vom îmbunătăți lucrurile, am putea să analizăm și munca celor din comisia pre-vetting. Foc la ghete!