Moldova se va schimba din temelii în următorii doi ani, anunță ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, care a lansat astăzi Planul Reconstrucției Infrastructurii Moldovei 5+1. Documentul prevede construcția unei autostrăzi europene de la Ungheni până la Odesa, ridicarea unui nou terminal la Aeroportul Chișinău, în valoare de 200 de milioane de euro, și transformarea liniilor ferate spre Iași și Odesa în unele de înaltă viteză.
”Autoritățile au făcut prea puțin pentru dezvoltarea infrastructurii în ultimii 30 de ani. Suferim cu toții, cetățenii și economia. Este momentul să ne suflecăm mânecile și în următorii doi ani să construim proiecte care să schimbe din temelie felul cum arată țara noastră. Vom reconstrui drumuri, poduri, apeducte, canalizare, cale ferată, porturi navale, aeroporturi, parcuri, grădinițe, terenuri sportive. Moldova va fi europeană”, a declarat Andrei Spînu în cadrul unei conferințe.
Planul Reconstrucției Infrastructurii Moldovei 5+1 conține cinci mari capitole, împărțite pe domenii, și unul destinat proiectelor mari de dezvoltare.
”Unu. Drumuri europene în toată țara. Aproape 6000 de kilometri trebuie să fie de o calitate bună și înaltă. Doi. Apă pentru toți. Doar 61 la sută din localități au rețele de distribuție a apei. Până în 2030 vrem să conectăm toate localitățile. Trei. Transport feroviar și naval european. Din cauza tehnicii precare a liniilor ferate se circulă, în medie, cu 40 de kilometri pe oră, standardul european fiind de 100 de kilometri pentru mărfuri. Patru. Satul european cu localități dezvoltate. Cinci. Transport rutier modern”, a mai declarat ministrul.
Demnitarul s-a referit și la proiectele mari de dezvoltare.
”Construcția autostrăzii Ungheni-Chișinău-Odesa, autostrada care ne va integra în UE. Calea ferată de înaltă viteză care să unească Chișinău de București și de Odesa. La capitolul transport aerian. Capacitatea actuală a Aeroportului Chișinău este limitată – 3 milioane de padageri. În următorii ani vom avea până la cinci milioane. Construcția unui terminal nou este necesar să înceapă cât mai repede, fiind vorba de o investiție de 200 de milioane de euro în următorii ani. De asemenea, ne propunem reconstrucția portului de la Giurgiulești”, a mai adăugat Andrei Spînu.