VOCEA CARE NE UNEȘTE.

Ooops ! You forgot to enter a stream url ! Please check Radio Player configuration

LIVE

Spania, Portugalia şi Franţa vor construi o conductă marină pentru a transporta hidrogen şi gaze între Barcelona şi Marsilia

Spania, Portugalia şi Franţa au anunţat joi că vor construi o conductă marină pentru a transporta hidrogen şi gaze între Barcelona şi Marsilia, înlocuind planurile de extindere a aşa-numitei conducte MidCat peste Pirinei, faţă de care Franţa s-a opus, transmite Reuters.

Ruta, numită BarMar, va fi folosită în principal pentru pomparea hidrogenului verde şi a altor gaze regenerabile, dar va permite temporar şi transportul unei „cantităţi limitate” de gaze naturale, pentru a ajuta la atenuarea crizei energetice a Europei, a declarat premierul portughez Antonio Costa.

Europa se luptă pentru a-şi asigura aprovizionarea cu energie alternativă, în faţa unei constrângeri din partea Rusiei, care a redus treptat fluxurile de gaze după ce Occidentul a impus sancţiuni ca răspuns la invazia Rusiei în Ucraina, la sfârşitul lunii februarie.

Conducta „este un răspuns la apelurile la solidaritate din partea partenerilor noştri europeni în faţa şantajului (preşedintele rus Vladimir) Putin”, a declarat premierul spaniol Pedro Sanchez reporterilor, la Bruxelles, unde cei trei lideri s-au întâlnit joi.

Preşedintele francez Emmanuel Macron a spus că „este imperativ ca Europa să rămână unită”.

BarMar rezolvă un impas între Spania şi Portugalia, care doreau să extindă conducta MidCat, astfel încât să poată vinde gaze în Europa Centrală, şi Franţa, care a susţinut că realizarea conductei ar dura prea mult pentru a rezolva problemele de aprovizionare pe termen scurt.

„Este o veste bună, unul dintre cele mai vechi blocaje din Europa a fost depăşit”, a spus Costa.

De asemenea, Spania şi Franţa au convenit să accelereze o interconectare electrică prin Golful Biscaya şi să identifice şi să lucreze la alte conexiuni între cele două reţele naţionale, potrivit unui comunicat comun.

Liderii celor trei ţări au convenit să se întâlnească din nou la Alicante, Spania, pe 9 decembrie, pentru a decide asupra calendarului construcţiei şi cum va fi finanţată.

Pe fondul rezistenţei Franţei, Spania şi Italia au abordat anterior ideea construirii unei conducte subacvatice între cele două ţări. Între timp, au făcut presiuni ca Franţa să accepte proiectul MidCat, care ar fi necesitat construirea a 100 km (62 mile) de conductă până la graniţa cu Franţa.

Spania a susţinut că extinderea conductei ar putea fi finalizată în mai puţin de un an, în timp ce Franţa a spus că se aştepta ca proiectul să dureze câţiva ani.

Spania a reprezentat 20% din anunţurile globale de investiţii în hidrogen verde în primul trimestru al anului 2022, pe locul doi după SUA, potrivit companiei de consultanţă Wood Mackenzie.

Compania Iberdrola, care construieşte cea mai mare fabrică de hidrogen verde din Europa în Puertollano, în centrul Spaniei, a refuzat să comenteze anunţul referitor la conductă.

Printre companiile spaniole care dezvoltă hidrogen verde se numără grupul de petrol şi gaze Cepsa, care va cheltui 7-8 miliarde de euro (7,8-8,9 miliarde de dolari) pentru a-şi muta activitatea către surse de energie cu emisii scăzute de carbon până în 2030.

CEO-ul Cepsa, Maarten Wetselsaar, a declarat pentru Reuters că acordul a plasat Spania în centrul planului Europei de diversificare, departe de energia rusă.

„Spania şi Cepsa pot deveni actori centrali pe viitoarea piaţă a hidrogenului din UE, asigurând tranziţia energetică şi securitatea energetică în acelaşi timp”, a spus el.

În ceea ce priveşte gazele naturale, Spania are şase terminale care îi permit să aducă gaze naturale lichefiate şi să le transforme în formă gazoasă şi trei instalaţii de stocare, în timp ce Portugalia are una.

Toate depozitele sunt pline aproape de capacitatea maximă, deoarece cererea consumatorilor de gaze din Peninsula Iberică a fost mai mică decât erau aşteptările, din cauza unei toamne neobişnuit de calde.

Spania are cea mai mare capacitate de regazificare din Uniunea Europeană, reprezentând 33% din totalul GNL şi 44% din capacitatea de stocare a GNL.

Statele Unite şi Nigeria se numără printre furnizorii cheie de GNL pentru Spania, care primeşte gaze şi din Algeria.

Preţurile gazelor din Peninsula Iberică au scăzut la cel mai reeedus nivel din aproape şase luni, deoarece terminalele de stocare sunt pline şi nu au infrastructura de conducte pentru a le trimite în alte părţi ale Europei Centrale, unde există cerere.

Ţări precum Germania, care din punct de vedere istoric au fost mai expuse importurilor ruseşti, caută soluţii multiple pentru a acoperi golul lăsat de decizia Rusiei de a limita oferta.

Germania a primit joi primele livrări directe de gaze din Franţa, printr-o legătură de conductă în cadrul unui acord menit să ajute ambele ţări să facă faţă problemelor actuale de aprovizionare cu energie, a declarat operatorul francez de reţea GRTgaz.

Franţa, care este mai puţin expusă importurilor ruseşti decât vecinul său de la est, deoarece majoritatea nevoilor sale sunt acoperite din Norvegia şi prin livrări de GNL, va livra la început 31 de gigawaţi-oră pe zi, folosind o conductă în regiunea Moselle, a spus GRTgaz.

Autor

Articole similare

spot_img

cele mai populare

Preluarea textelor de pe pagina www.voceabasarabiei.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.voceabasarabiei.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite și cele electronice vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia Vocea Basarabiei.