Republica Moldova este ancorată în planurile europene de modernizare a infrastructurii de transport, inclusiv datorită proiectelor din acest sector realizate în România. Unul dintre acestea este extinderea rețelelor de transport prin construcția autostrăzii Iași-Ungheni-Chișinău-Odesa.
Recent, ediția românească a publicației internaționale Forbes notează că România, parte constituantă a Platformei în cauză, este cel mai mare dezvoltator de infrastructură rutieră din Uniunea Europeană, cu 780 de kilometri de drumuri contractați și alți peste 240 de kilometri aflați în licitație, potrivit Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
„România, prin CNAIR, este la ora actuală cel mai mare dezvoltator din Uniunea Europeană în domeniul infrastructurii mari de transport rutier. Cu 780 de km contractaţi şi aflaţi acum în faza de proiectare sau de execuţie şi cu alţi peste 240 de km aflaţi acum în licitaţie, în România se folosesc la ora actuală cele mai moderne tehnologii pentru construcţia şi proiectarea drumurilor de mare viteză (autostradă şi drum expres)”, se arată într-o postare pe pagina de Facebook a instituţiei.
Proiectul autostrăzii peste Prut prevede două etape — prima de la Ungheni la Chişinău, iar cea de-a doua etapă — de la Chişinău spre sud-estul ţării. Porţiunea de la Ungheni la Chişinău se va conecta cu reţeaua de autostrăzi din România, în special cu autostrada A8, care va lega Târgul-Mureş de Iaşi şi Ungheni, dar care încă nu e a intrat în faza lucrărilor pe teren, iar din Iaşi – cu autostrada A7, aflată în fază de construcție. Autostrada va include și noul pod în regim de autostradă, care urmează să fie construit peste Prut la Ungheni.
Intențiile autorităților de la Chișinău cuprind și obiectivul ca toate drumurile naţionale şi regionale, pe o distanţă cumulată de aproape 6 000 km, să fie în stare bună, cu reparaţii majore acolo unde e cazul, sau construcţii de drumuri noi. Printre drumurile noi care urmează a fi construite sunt centura oraşelor Vulcăneşti şi Cimişlia, dar şi reconstrucţii majore de trasee mari şi importante în nordul Moldovei.