Notarii vor avea competența de a înregistra căsătorii, iar actul de căsătorie pe suport de hârtie ar putea să fie opțional. Ministerul Justiției propune adoptarea unei noi legi cu privire la actele de stare civilă.
Astfel, actul de căsătorie pe suport de hârtie își va pierde statutul de document primar. Cu toate acestea, modelul nou de prestare a serviciului va presupune imprimarea opțională pe suport de hârtie a înregistrărilor electronice la nivelul organului central de stare civilă, cu titlu de arhivare sau recuperare în cazul unei eventuale distrugeri, transmite bizlaw.md.
La solicitarea titularilor, extrasul de căsătorie va putea fi imprimat pe hârtie, unde se va regăsi codul QR al documentului. Astfel, va putea fi verificat conținutul extrasului de căsătorie conform codului QR prin scanare, pentru a confirma validitatea acestuia. Aceasta va permite ca, din punct de vedere tehnic, după înregistrarea căsătoriei, în fișa personală a soților din Registrul de stat al populației să se schimbe automat statutul de stare civilă în ”Căsătorit” și să se indice relația de afinitate între ei, soț și soție.
Totodată, se propune ca înregistrarea căsătoriei într-un termen mai mic de o lună să fie considerat ca și un serviciu de urgentare, prestarea căruia să fie efectuată conform nomenclatorului serviciilor, aprobat de Guvern. Astfel, se propune abrogarea normelor, care, în opinia autorului sunt depășite, ce prevedeau condiții suplimentare sau documente confirmative pentru a putea fi solicitată urgentarea căsătoriei. De asemenea, viitorii soți vor fi notificați automat prin intermediul serviciului guvernamental de notificare electronică despre perioada de timp rămasă până la expirarea termenului de înregistrare a căsătoriei.
Elementul de novație al proiectului este excluderea principiului teritorialității, aplicat actualmente la depunerea declarației de căsătorie și înregistrarea căsătoriei, doar corespunzător vizei de domiciliu a viitorului soț sau a părinților acestuia. Astfel, persoanele care vor dori să se căsătorească vor avea posibilitatea să aleagă oricare autoritate abilitată să înregistreze căsătorii, în oricare localitate în care se află subdiviziunea teritorială a Agenției Servicii Publice, la o Primărie sau la o misiune diplomatică ori oficiul consular al Republicii Moldova peste hotare sau, după caz, la notar, fiind limitați doar de programările deja efectuate de alți solicitanți pentru ziua sau ora preferată. Excepție de la această regulă o vor face doar înregistrările urgentate, precum și înregistrarea căsătoriei în cadrul instituțiilor penitenciare cu o persoană condamnată sau arestată.
Un alt aspect nou al proiectului constă în faptul atribuirii pentru notari a competenței de a înregistra căsătorii în conformitate cu legea cu privire la actele de stare civilă, cât și cele ce urmează a se regăsi în Legea nr. 246/2018 privind procedura notarială.