Chiar și modesta experiență de participare la activitățile unor juruiri care au avut sarcina să așeze în clasamente cele mai bune documentare, proiecte arhitecturale, opere fotografice sau desene copilărești îmi dă dreptul să afirm că este o misiune dificilă și absolut ingrată. Mereu numărul celor nemulțumiți depășește bruma de susținători ai verdictului dat de un juriu oricâtă autoritate ar avea. Fiecare membru al înaltului juriului, deși se conformează unei decizii colective, rezultate din compromis și echilibristica argumentării oricum este tachinat în surdină de propria părere, de atitudinea sa subiectivă față de o perlă peste a cărui strălucire plină de speranță au trecut nepăsători ceilalți jurați. Înțelegând perfect cum funcționează jurizarea încerc să evit puhoaiele de de contestații, comentarii ironice, apropouri și persiflări după anunțarea listelor de premianți fie că e vorba de Eurovision, VIP-urile anului sau cele mai tari romane sau spectacole de teatru. Acolo unde mi se pare că pricep mă delectez în taină cu propriile clasamente, cu opinia separată chiar dacă nimeni nu mi-o cere dar nici nu poate să mă împiedice să atribui imaginarele cununi de lauri. Așa cum procedez bunăoară la fiecare ediție nouă a Bienalei Internaționale de Pictură găzduită de Muzeul Național de pictură. De fapt de către Tudor Zbârbnea, ce să ne mai ascundem după deget, directorul acestei prestigioase instituții de cultură. Și în acest an am fost nerăbdător să deschid catalogul expoziției, ca să văd dacă coincide clasamentul anunțat de juriu cu părerea mea subiectivă de diletant profesionist. Același lucru vă îndemn să-l faceți și Dumneavoastră când veți ajunge la expoziție chiar dacă în cadrul bienalei nu există opțiunea simpatia publcului. Încercați mai întâi să stabiliți o ierarhie fără să citiți numele autorilor și țara de unde vine artista/artistul. După care mai dați o tură prin spațiile alocate bienalei studiind informațiile despre autoare/autor, țara de origine, vârsta artistei/artistului, titlul lucrării și cu certitudine veți avea o altă percepție a operelor de artă provenite din spații culturale diferite.
Ediția din anul 2023 a Bienalei de la Chișinău traversează frontierele a 28 de țări cu ajutorul unui detașament de 128 de creatori și creatoare admiși/admise la concurs și câțiva maeștri invitați în postura de amfitrioni ai evenimentului. Toți împreună și fiecare în parte au misiunea să dea o definiție pentru artă plastică, ei sunt în măsură să ne arate cum un semn, un discurs se transformă în pictură devenind apoi canon, citat, reper ca ceasul topit al lui Salvador Dalí i Domenèch, marquis de Dalí de Púbol, născut la Figueras în data de 11 mai 1904 sau florile lui Andrew Warhola, care și-a atribuit numele Andy Warhol născut la 6 august 1928 la Pittsburgh, statul Pennsylvanie . Un test suplimentar de aderență, de magnetism al picturilor prezentate la bienala de la MNA poate fi realizat cu ajutorul copiilor. Exact așa a procedat directorul muzeului Tudor Zbârnea care și-a adus nepotul la expoziție, la fel am de gând să procedez și eu în weekend când voi veni cu nepoata mea Alexandra care va da propriul verdict făcând abstracție de clasamentul oficial al juriului, dar și de preferințele mele artistice.