Banca ce s-a oferit cu bunăvoință dezinteresată să-mi adune la ciorap indemnizația de pensionar a hotărât să mă scoată din zona de confort printr-o campanie de spoturi video frapante. În dorința de a recompensa fidelitatea, banca încearcă să mă determine să mă abonez imediat la un nou serviciu. Și pentru asta a recurs la o serie de spoturi publicitare realizate în stil alfred-hitchcock condimentat cu oleacă de Asterix, Tom și Jerry (Nu Pogodi) și Baba Cloanța sărită de pe fix. Mesajul spoturilor video ar trebui să aibă efect molipsitor, întrucât auzim despre nemaipomenitele avantaje ale noului card bancar. Dar ceea ce vedem e în răspăr. Încercați să închideți sunetul și o să obțineți o cu totul altă poveste. Enunțul, pretins mobilizator, e suprapus peste procedee vizuale din registrul umorului negru ce ar putea avea efect inhibitiv. Un potențial client al băncii care încă mai ezită, care nu acceptă imediat noul card bancar (numit de o manieră romantică SALUT), o să intre pe mâna unui handralău vorbind perfect românește (că doar VINE DE PESTE PRUT) care va sparge cu barosul (a la Prigojin?) tot ce-i va ieși în cale – zid, computer, parbriz, bicicletă. Va rupe haina, va distruge mașina, o va stropi cu benzină doar ca să se facă remarcat!!! Iar comportamentul său excentric ar trebui să sugereze, ca și cum, ideea că noul serviciu bancar rupe tiparele! Judecând după reacțiile unor cetățeni care au urmărit spoturile video pe pagina băncii de pe FB ori la televizor, mesajul nu e perceput drept unul haios, nostim, amuzant, cum și-au imaginat autorii, ci mai curând sinistru, oribil, dezgustător. Din varii motive. Iată doar câteva argumente. Pentru că lumea e sătulă de violență furnizată cu asupra de măsură de războiul din Ucraina, dar și de viața noastră cea de toate zilele. Prin urmare e contraproductiv să încarci brutalitatea, mai ales când vine de peste Prut, cu valențe estetice, artistice. Cât privește asocierea riscantă a băncii cu grupul de pușcăriași care află de la protagonistul principal ce avantaje nemaipomenite are cardul SALUT, unii cred că este de-a dreptul o gafă monumentală pe care ar fi evitat-o chiar și un novice în meseria comunicațională. Și asta pentru că e lucru știut că cele mai mari și mai multe coțcării cu carduri bancare le pun la cale criminali întemnițați care au timp berechet pentru a pescui victime credule. P.s. Din antologia de umor negru: „Mi-a căzut o cărămidă în cap. Era din partea casei”