Europenii care călătoresc frecvent cu avionul ar putea achita o taxă de 100 de euro pentru fiecare zbor. Informaţia apare într-un raport New Economics Foundation, citat de The Guardian. Scopul final al măsurii ar fi încetinirea încălzirii globale. Potrivit analizei, poluarea cu dioxid de carbon produsă de avioane ar putea scădea – odată cu implementarea măsurii – cu 21 la sută, scrie presa română.
Taxa se va aplica de la a doua călătorie şi va creşte cu fiecare nouă cursă. astfel, a treia va fi taxata suplimentar cu 200 de euro, a patra cu 300 şi tot aşa. Taxe suplimentare ar putea fi adăugate şi pentru distanţe mai lungi sau zboruri la clasa întâi.
„Taxa reprezintă o creştere de şase ori a veniturilor din taxele de aviaţie europene, echivalentă cu aproximativ 30% din întregul buget anual al UE. Veniturile generate numai în UE (51 de miliarde euro) ar putea finanţa 20% din investiţiile publice anuale necesare pentru ca UE să îşi îndeplinească obiectivele climatice”, se menţionează într-un comunicat al asociaţiei 2Celsius.
Raportul constată, de asemenea, că o taxă pentru persoanele care zboară frecvent ar duce la o scădere cu 21% a emisiilor din aviaţie, în principal ca urmare a faptului că doar 5% dintre oameni, cei care zboară şi cel mai des, ar lua mai puţine zboruri.
Raportul este primul care analizează modul în care o taxă pentru călători aviatici frecvenţi ar putea fi pusă în aplicare în toată Europa, utilizând modelarea economică realizată de CE Delft, o organizaţie non-profit europeană cu peste 45 de ani de experienţă în cercetare şi consultanţă, pe baza unei analize juridice realizată de Adastone Law.
Potrivit sursei citate, peste 90 de organizaţii şi 47 de cercetători au semnat o declaraţie publică în sprijinul unei taxe pentru persoanele care zboară frecvent în UE. Raportul propune introducerea unei taxe pentru călătorii frecvenţi la nivel european care ar presupune niveluri progresive de impozitare pentru fiecare zbor dus-întors efectuat de o persoană într-un an. Primul zbor dus-întors nu ar fi taxat. În plus, raportul propune o suprataxă pentru cele mai poluante călătorii: zborurile pe distanţe medii şi lungi, precum şi locurile la clasa business şi la clasa întâi.
Spre deosebire de alte moduri de transport, aviaţia este în prezent puternic subvenţionată. Raportul recomandă eliminarea scutirilor actuale din aviaţie, precum taxa pe combustibil şi de la TVA.
„Această măsură, combinată cu o taxă pentru pasagerii frecvenţi, ar crea o modalitate echitabilă din punct de vedere social de combatere a poluării excesive de către pasagerii frecvenţi cu venituri mari, menţinând în acelaşi timp accesul la zboruri ocazionale la preţuri accesibile pentru grupurile cu venituri reduse”, se subliniază în comunicat.