În perioada 25 aprilie – 24 mai 2024, Veaceslav Platon și Ilan Șor au cheltuit aproximativ 31 de mii de euro pentru promovarea dezinformării pe Facebook. Datele se conțin într-un raport realizat de expertul în monitorizare mass-media, Andrei Rusu.
Potrivit raportului, principalele manipulări promovate de aceștia sunt:
- „Occidentul va implica Moldova în război”
- „Rusia – principala piață de desfacere pentru agricultorii moldoveni”
- „Războiul hibrid este un termen inventat de actuala guvernare pentru a lupta cu opoziția”.
Potrivit expertului Andrei Rusu, scopul principal al acestor campanii sponsorizate este de a semăna panică în societate, de a discredita procesul de integrare europeană a Republicii Moldova și de a spăla imaginea Rusiei.
„În contextul în care conducerea țării nu are mecanisme eficiente de luptă cu astfel de instrumente de dezinformare, una din soluții este să informăm societatea despre circularea acestor falsuri. Este nevoie de o reglementare mai eficientă a platformelor de social media, de exemplu prin racordarea Moldovei la Actul privind Serviciile Digitale al UE, pentru a preveni utilizarea abuzivă a reclamelor sponsorizate în scopuri de dezinformare”, susține expertul.