Consiliul Europei, prin intermediul a ceea ce se numește „Grupul de state împotriva corupției” (GRECO), a recunoscut progresele realizate de Chișinău în crearea unui cadru instituțional și juridic de integritate pentru prevenirea corupției în funcțiile executive de vârf ale guvernul central și agențiile sale de aplicare a legii, însă cere, în schimb, îmbunătățiri în mai multe domenii, scrie jurnalistul Dan Alexe pentru Radio Moldova.
Raportul de evaluare a rundei a cincea GRECO privind Republica Moldova, lansat astăzi, evaluează eficacitatea măsurilor în vigoare pentru prevenirea și combaterea corupției în funcțiile executive de vârf precum Președintele, Premierul, Viceprim-miniștrii, Miniștrii, Secretarii de Stat, Secretarii Guvernului, Secretarul General al Președinției, Secretarul General al Guvernului, Consilierii Prezidențiali și Consilierii Ministeriali, precum și în personalul Poliției și Poliției de Frontieră.
GRECO recunoaște că Moldova a dezvoltat un cadru de integritate instituțional format din Centrul Național Anticorupție, Autoritatea Națională de Integritate (ANI) și Parchetul Anticorupție. Există, de asemenea, o strategie națională de integritate și anticorupție. Cadrul său legal de integritate cuprinde mai multe legi care reglementează aspecte precum evaluarea integrității instituționale, gestionarea riscurilor de corupție instituțională și declararea și verificarea bunurilor și a intereselor personale etc. A intrat în vigoare o nouă lege privind accesul la informații de interes public. în ianuarie 2024, iar o lege privind protecția avertizorilor a intrat în vigoare în octombrie 2023.
Raportul identifică însă și o serie de domenii în care sunt necesare îmbunătățiri. Autoritățile ar trebui să adopte un cod de conduită pentru persoanele cu funcții executive de vârf (PTEF) care să acopere toate problemele relevante de integritate și să instituie un mecanism credibil și eficient pentru monitorizarea și aplicarea acestuia. Cursurile dedicate de sensibilizare și consilierea confidențială trebuie puse la dispoziția PTEF-urilor.
Raportul notează că activitatea de lobby nu este reglementată în sine și că nu există o supraveghere eficientă a restricțiilor post-angajare în ceea ce privește PTEF și solicită autorităților să remedieze aceste deficiențe.
GRECO subliniază că controlul aprofundat al ANI asupra declarațiilor de avere și interese personale ale PTEF necesită îmbunătățiri semnificative. Ar trebui stabilit un mecanism de supraveghere internă pentru a asigura coerența deciziilor inspectorilor de integritate ai ANI, precum și o distribuție egală și echitabilă a volumului de muncă între aceștia.
De asemenea, se consideră că mandatul existent al Parchetului Anticorupție și resursele sale inadecvate au împiedicat urmărirea și pedepsire cum se cuvine a corupției la nivel înalt.
În ceea ce privește forțele de poliție și Poliția de Frontieră, GRECO solicită adoptarea de măsuri pentru abordarea practicii răspândite de promovare în funcții de conducere interimare. Lipsește verificarea periodică a integrității ofițerilor de aplicare a legii. De asemenea, este necesar să se elaboreze coduri de conduită dedicate, completate de orientări practice și un mecanism de aplicare. În plus, consilierea confidențială cu privire la chestiuni de etică și integritate ar trebui să fie pusă la dispoziția ofițerilor de aplicare a legii.
Se așteaptă acum ca autoritățile de la Chișinău să raporteze către GRECO cu privire la implementarea celor 25 de recomandări ale sale până la 30 iunie 2025, astfel încât să se poată evalua nivelul de conformitate al țării. Ideea generală rămâne însă că Moldova este mai degrabă un elev bun.