Toate datele despre călători vor fi transmise de companiile aeriene unui ghișeu unic și Poliției de Frontieră, așa încât autoritățile responsabile să poată verifica informațiile înainte ca pasagerii să ajungă în aeroport, la punctul de trecere a frontierei. Autoritățile responsabile susțin că, în caz de suspiciuni, datele vor fi expediate și altor state sau organizații internaționale, cum ar fi Europol.
Un proiect de lege în acest sens a fost votat în prima lectură de Parlament. Potrivit deputaților, documentul va contribui la realizarea măsurilor de asigurare a securității, prin detectarea persoanelor afiliate grupărilor și formațiunilor teroriste, celor suspectate de comiterea unor acțiuni teroriste sau a călătorilor care prezintă riscuri la adresa securității naționale.
”Colectarea și utilizarea datelor din registrul pasagerilor va permite identificarea persoanelor care prezintă anumite riscuri înainte de a ajunge la punctul de trecere a frontierei de stat, iar autoritățile competente vor putea lua o decizie despre măsurile suplimentare care trebuie aplicate înainte de sosirea acestora. Potrivit procedurii propuse, datele despre călători vor fi transmise de la transportatorii aerieni către Unitatea de Informații privind Pasagerii prin intermediul unui ghișeu unic, iar Inspectoratul General al Poliției de Frontieră va putea colecta aceste date”, se arată în nota informativă a proiectului.
Unitatea de Informații privind Pasagerii va fi instituită în Poliției de Frontieră, iar costurile pentru activitatea structurii vor fi acoperite de către Organizația Internațională pentru Migrație.
Datele din registrul cu numele pasagerilor vor fi păstrate timp de cinci ani, iar depersonalizarea se va efectua după șase luni de la transmiterea datelor, prin mascarea acestora astfel încât să nu fie posibilă identificarea directă a persoanei.
Proiectul de lege a fost elaborat de Ministerul de Interne și va intra în vigoare peste un an de la publicarea în Monitorul Oficial.