Agenția Servicii Publice anunță despre lansarea unui nou serviciu – transcrierea online a dreptului de proprietate asupra vehiculelor. Tranzacțiile de vânzare-cumpărare a vehiculelor, care deja sunt înmatriculate în Registrul de Stat al Vehiculelor, se vor putea face online fără a fi nevoie ca cetățenii să se deplazeze la subdiviziunile de înmatriculare auto ale Agenției Servicii Publice. Pentru a accesa noul serviciu, ambele părți semnatare ale contractului de vânzare-cumpărare a automobilului, trebuie să dețină semnătură electronică calificată.
Potrivit unui comunicat, prevederea se conține în Hotărârea Guvernului privind digitalizarea serviciilor de înmatriculare a unităților de transport, votată astăzi de către Executiv. Serviciul va fi disponibil în termen de 30 de zile de la publicarea acesteia în Monitorul Oficial.
Important de reținut:
La această etapă de implementare a serviciului, în calitate de Vânzător poate fi o persoană fizică sau juridică, care deține în proprietate un vehicul, sau un reprezentant împuternicit prin MPower de către proprietar. În calitate de Cumpărător, poate fi doar o persoana fizică.
Serviciul este disponibil pentru tranzacțiile care nu implică schimbarea numărului de înmatriculare și nu include opțiunea de preschimbare a plăcilor de înmatriculare. Această opțiune urmează a fi elaborată în următoarele versiuni.
Serviciul este disponibil pentru tranzacționarea vehiculelor care nu sunt supuse unor restricții legale.
Cum poate fi accesat noul serviciu de către Vânzător:
Accesați site-ul servicii.gov.md;
In banda de căutare scrieți „transcrierea online a dreptului de proprietate asupra vehiculelor”;
La afișarea informației despre serviciu, activați butonul „Solicită”;
Autentificați-vă pe Platforma de dezvoltare a serviciilor electronice (PDSE). Completați câmpurile aferente serviciului: vehiculul selectat, suma tranzacției, datele Cumpărătorului. Semnați electronic proiectul contractului de vânzare- cumpărare.
Notă: Sistemul va efectua o verificare prealabilă de eligibilitate a vehiculului pentru tranzacționare. Cumpărătorul va primi o notificare la adresa de email indicată de Vânzător despre oferta electronică plasată pe PDSE.
Cum poate fi accesat noul serviciu de către Cumpărător:
După obținerea notificării primită la email de la Vânzător, activați linkul din notificare;
Autentificați-vă pe Platforma de dezvoltare a serviciilor electronice (PDSE). Faceți cunoștință cu prevederile Contractului. Aveți la dispoziție 5 zile calendaristice pentru a examina Contractul de vânzare-cumpărare și a accepta oferta.
În caz de acceptare, semnați electronic Contractul, selectați termenul de perfectare a certificatului de înmatriculare și achitați serviciul conform termenului selectat.
Notă: Cumpărătorul va avea posibilitatea de a alege să ridice certificatul de înmatriculare perfectat pe suport de policarbonat prin serviciul guvernamental de livrare MDelivery la domiciliu, fie prin ridicare de la unul dintre oficiile teritoriale selectate ale ASP.
După finalizarea procedurii de către Cumpărător, cererea va fi procesată de ASP: vehiculul va trece printr-o serie suplimentară de verificări pentru a se asigura că nu există restricții sau interdicții asupra acestuia. În cazul unui rezultat favorabil, executorii vor valida cererea și vor transmite comanda pentru perfectarea certificatului de înmatriculare pe suport de policarbonat pe numele noului proprietar. Din acest moment transcrierea dreptului de proprietate asupra vehiculelor este considerată finalizată. Despre acest fapt vor fi notificați Vânzătorul și Cumpărătorul – noul proprietar al vehiculului tranzacționat.
Contractul în format electronic, semnat de ambele părți, va deveni imediat disponibil pentru accesare și descărcare în Cabinetul personal MCabinet al Vânzătorului și al Cumpărătorului. Suplimentar, pentru Cumpărător, în calitate de proprietar nou al vehiculului tranzacționat, va fi generat implicit un certificat de înmatriculare provizoriu emis în format electronic, care va fi expus în aplicația mobilă EVO și Cabinetul personal.