VOCEA CARE NE UNEȘTE.

LIVE

VIDEO/ Alexandru Tănase: Dorin Recean ar putea fi acea stea care să influențeze masiv politica moldovenească

Vocea Basarabiei: În cele ce urmează, vom vorbi despre riscurile și amenințările care mai planează asupra realităților din Republica Moldova, despre nevoia promovării reformei în justiție și livrarea rezultatelor în lupta împotriva corupției, pentru că din vara anului trecut Republica Moldova are statut de țară-candidată pentru aderare la Uniunea Europeană, iar jumătate din cele 9 recomandări se referă anume la lupta împotriva corupției, dezoligarhizare și reforma justiției. Vorbim cu dl Alexandru Tănase, care e mai departe de Republica Moldova și pe această cale îi mulțumim mult că a găsit timp să discute cu Vocea Basarabiei. Dl Alexandru Tănase a fost președinte al Curții Constituționale, a fost și ministru al justiției. Vă mulțumim mult că ați găsit timp să vorbim acum, când a avut loc învestirea unui nou Cabinet de miniștri. Mulți s-au întrebat de ce a fost necesară schimbarea guvernului și tot mulți au spus că nu ar exista un răspuns univoc, dar ar fi vorba și de provocări legate de securitatea și de erodarea capitalului politic, și de dinamica în echipă, și de răspunsul la așteptările, cel puțin, ale unei părți a societății din Republica Moldova. Dvs. cum ați reacționat atunci când s-a decis atât de repede să plece în demisie un guvern și să fie învestit altul?

Alexandru Tănase: Am reacționat pozitiv, din simplul motiv că guvernul Gavrilița a fost un guvern postrevoluționar, trebuie să înțelegem exact care a fost contextul în care a fost învestit guvernul Gavrilița. Momentul istoric în care a fost învestit a determinat o anumită viziune și o anumită agendă politică a acestui guvern, care deriva într-un fel sau izvora din situația postrevoluționară, din alegerile anticipate care au avut loc, din toată acea fierbere, era absolut firesc că viața reală este diferită decât cea care era văzută la acel moment de oamenii care au acces la putere, lipsa agendei clare de acțiuni, toate chestiile acestea s-au văzut din prima clipă. Și era absolut firesc că la un moment dat va fi necesară o remaniere guvernamentală, unde va fi învestit un guvern care ar administra în condiții de normalitate. Și eu cred că alegerea pe care a făcut-o dna președintă Sandu pentru Dorin Recean este una foarte reușită, este una din puținele soluții de cadre reușite pe care am văzut-o eu în ultimii ani. Și asta dă o șansă, dă o șansă atât partidului care se află la guvernare, dar dă o șansă, în general, opțiunii democratice și opțiunii europene a Republicii Moldova. În caz contrar, dacă s-ar fi insistat pe guvernul Gavrilița, probabil că dinamica pe care o avuseră ei în acești 2 ani de zile ar fi deteriorat totalmente imaginea partidului de guvernământ și ar fi intrat în campaniile electorale locale, mai apoi prezidențiale și parlamentare, care urmează, cu un mare handicap de imagine.

Dorin Recean ar putea fi acea stea care răsare și care ar putea într-un fel sau altul să influențeze masiv politica moldovenească. Și nu este vorba doar de experiența pe care o are, este vorba despre felul său de a fi, din câte l-am cunoscut eu.

Vocea Basarabiei: Dar atunci când ați spus că președinta Sandu ar fi ochit în 10, pentru că l-a desemnat pe Dorin Recean ca să fie șeful Cabinetului de miniștri la ce v-ați referit? Dvs. îl cunoașteți foarte bine, ați activat împreună încă atunci când Republica Moldova a semnat Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană, în general, cum l-ați caracteriza pe Dorin Recean? Unii spun că el ar putea să aplice un stil de acesta autoritar, pentru că a fost în fruntea Ministerului de Interne, alții, din contra, spun că el tocmai ar fi omul potrivit ca să împace acum mai multe segmente din societate și să facă pași siguri, mai ales pe această cale nu atât de ușoară de integrare europeană.

Alexandru Tănase: Eu l-am cunoscut destul de puțin pe dl Recean, am lucrat cu el în același cabinet, dar pe poziții pe care nu ne-am intersectat, Domnia Sa era viceministru la Ministerul Comunicațiilor și Tehnologiilor Informaționale, nu mai țin minte cum se numește, dar l-am remarcat ca un tip cărturar, om care știe ce vorbește, un om foarte cumpătat și cred eu, în general, că ar putea fi marea surpriză a politicii moldovenești. Dorin Recean ar putea fi acea stea care răsare și care ar putea într-un fel sau altul să influențeze masiv politica moldovenească. Și nu este vorba doar de experiența pe care o are, este vorba despre felul său de a fi, din câte l-am cunoscut eu. Acum, cât ține de apucăturile autoritare, sigur că fiecare din noi are anumite calități, mai mult sau mai puțin pozitive, dar în anumite situații este bine să fii mai ferm, ca să zic așa, plus înșiși oamenii, din păcate, așteaptă mereu să existe un lider care poate lovi cu pumnul în masă, hai să zicem așa. Eu cred că, în sensul acesta, el ar răspunde la anumite așteptări, dar nu asta este calitatea de bază, cred că cea mai importantă calitate pe care o are, în primul rând, ține de maturitatea și experiența în administrare și cunoașterea foarte bună a actului de guvernare, atât partea formală, cât și partea neformală. Plus un alt avantaj major pe care îl are acest guvern, sigur, ei au un sprijin parlamentar pe care nu l-a avut niciun guvern în ultimii 20 de ani de zile, de pe timpul lui Voronin nu am mai avut partide cu asemenea sprijin parlamentar, plus președintele, președintele republicii, iarăși, este persoană care sprijină acest guvern. Astfel există toate condițiile și circumstanțele pentru ca acest act de guvernare să aibă și anumite rezultate.

Vocea Basarabiei: Dle Tănase, dar un premier trebuie să fie politician sau trebuie să știe bine cum să administreze treburile statului și mai degrabă i s-ar potrivi niște calități de acestea de manager, și nu neapărat de politician, iar pe de altă parte, totuși este foarte important să te poți promova din această funcție și ca politician?

Alexandru Tănase: Eu cred că un premier este, în primul rând, o persoană politică. În general, niciodată nu am crezut și nu cred în ideea premierului tehnocrat, este una din cele mai politice funcții din stat, după președintele republicii. În zona executivă, premierul este a doua persoană cu cea mai mare încărcătură politică, deciziile pe care le ia sunt decizii politice. Bine, acum cât ține de partea de administrare, nu este premierul cel care administrează economia națională, ea, de fapt, funcționează după regulile ei într-o economie de piață, dar este persoana care, într-un fel sau altul, trasează niște linii directorii privind dezvoltarea sau domeniile strategice în cazul, dacă ați observat chiar și ieri în discursul din parlament, l-am ascultat foarte atent, mesajul premierului s-a focusat pe câteva zone importante strategice, pe care Domnia Sa le-a prioritizat în raport cu altele. Sigur, este un set enorm de probleme în actul de guvernare, dar le-a prioritizat anume pe acestea, enunțându-le sau definindu-le politic, nu pur administrativ.

Vocea Basarabiei: Și credeți că acest program pe care l-a prezentat în parlament este unul realist, va putea cu ușurință să îl ducă la bun sfârșit?

Alexandru Tănase: Bine, dacă ați observat, programul acesta nu a conținut promisiuni deșarte de genul programelor pe care le-am mai văzut și la alte învestiri guvernamentale, gen vom da salarii de mii de euro. El, de fapt, a conturat niște chestiuni strategice, pe care le-am desprins eu ca fiind cele mai importante: deschiderea economiei, reanimarea pieței de capital și atragerea anumitor investiții care sunt specifice zonelor turbulente, cum este Republica Moldova, industrializarea agriculturii, e o chestie interesantă. Eu vreau să vă zic că dl Recean este foarte bine conectat și cunoaște portofoliul acesta de industrializare a agriculturii. Reforma justiției, chiar dacă ea nu a fost scoasă în prim-plan și este foarte bine că n-a fost scoasă în prim-plan, a punctat câteva chestii esențiale legate de proiectele care au fost implementate până astăzi și de planurile de continuare a acestei reforme cu anumite particularități pentru viitor. Cam astea ar fi cele mai importante, portofoliul transnistrean, zona de protecție socială – au figurat și ele, dar nu le-aș fi identificat ca și chestiuni esențiale, deoarece în aceste zone nu ai cum să obții niciun fel de schimbări cardinale într-o perioadă de 3-4 ani de zile.

Vocea Basarabiei: Dle Tănase, dar agenda lui trebuie să coincidă și cu agenda cetățeanului, cetățeanul acum ca prioritate are ca să scape de sărăcie. Iar sărăcie ce înseamnă? Că ceea ce câștigă astăzi, aproape tot venitul se duce pentru achitarea facturilor. Și ce mai vrea cetățeanul? Dreptate, pentru că s-a creat deja această imagine în societatea Republicii Moldova că justiția este compromisă, este coruptă și că această curățenie întârzie să se facă, și că ar exista și rezistență pe interior, și dvs. ziceți că chiar dacă nu a insistat Dorin Recean ieri neapărat pe această reformă în justiție, ea e nevoie să fie făcută și se așteaptă să fie furnizate și succese.

Succesele vor surveni în reforma justiției doar în cazul în care va exista un consens național larg asupra acestei reforme, acesta este primul aspect.

Vocea Basarabiei: Cum poate să existe acest consens larg?

Alexandru Tănase: Da, vă explic, dar al doilea element pe care vreau să vi-l spun, rezultatele reformei judiciare se vor resimți peste 10, 12, 15 ani de zile. Este absolut naiv să ne așteptăm că vom putea raporta anumite rezultate ale reformei judiciare în următorii ani. Vreau să atrag atenția asupra unui singur lucru – în România există așa-numitul mecanism MCV, ați auzit de el, contestat de foarte multă lume, inclusiv eu sunt destul de rezervat în legătură cu acest mecanism, dar el are zeci de ani de zile de când, din momentul aderării la Uniunea Europeană el este în permanență utilizat, ceea ce înseamnă că nici în România, unde lucrurile stau absolut diferit decât în Republica Moldova la toate capitolele, mă refer la domeniul justiției, nici acolo nu pot fi raportate succese. Eu cred că marea greșeală care a fost făcută de guvernarea anterioară, dar, iarăși, ea este explicabilă, fiind o guvernare postrevoluționară, care a acces la putere prin mesajul justițiar, a fost transformarea reformei judiciare în elementul esențial al actului de guvernare, era evident de la bun început că nu este posibil să obții rezultate în câțiva ani de zile, cel puțin, eu nu cunosc nici un caz în lume când ar fi fost posibil de a petrece o reformă judiciară în 4-5 ani de zile. Când vorbeam despre consens național, am să vă explic care este problema-cheie în toată povestea asta.

Vocea Basarabiei: Adică, guvernarea și opoziția să se așeze la aceeași masă de discuții?

Alexandru Tănase: Sigur că da! Vă explic de ce – în cazul în care va fi o reformă impusă prin forța majorității parlamentare, peste câțiva ani de zile, când vor veni la putere alte partide, dar așa va fi, că în Moldova, de fapt, avem alternanță la guvernare, ei cu ușurință vor anula absolut tot ce a fost făcut până în prezent, deoarece nu există o discuție și un dialog în sensul acesta. Reforma trebuia agreată și cu opoziția parlamentară, nu neapărat în detalii, nu neapărat la nivel de persoane numite, nici pe departe nu la asta mă refer, ci la chestiunile strategice, chestiunile fundamentale, cum ar fi: vettingul, rolul, funcțiile Curții Supreme de Justiție. Noi acum am ajuns la o situație unde au demisionat majoritatea judecătorilor de la Curtea Supremă, deoarece legea în cazul de față îi avantajează, le permite să demisioneze, ca să nu treacă procedura de evaluare, dar noi nu avem încă adoptată Legea cu privire la Curtea Supremă, noi nici nu știm care va fi designul acestei instituții, noi nu cunoaștem care vor fi căile de atac și căile procesuale. E o mare problemă în ceea ce se întâmplă în toată povestea asta cu reforma justiției. Și dacă se întâmplă că în doi ani de zile vin la putere socialiștii sau o forță care este în opoziție dură cu actualul partid, ei pot folosi în mod potențial exact aceleași argumente pentru a anula tot ce s-a făcut. De asta eu zic că o reformă judiciară are șanse de izbândă doar în timp, are șanse de izbândă atunci când este asumată de întreaga societate, și nu este impusă de un grup foarte îngust de oameni. Vreau să vă zic că nici măcar nu toată guvernarea PAS este implicată în toată afacerea aceasta cu reforma judiciară. E un grup foarte restrâns de 3-4 oameni care acționau și care, de fapt, doar ei știau ce au de gând să facă, nici pe interiorul partidului nu se știa. Demiterea dlui Litvinenco, părerea mea este că probabil acesta a fost unul din scopurile-cheie ale actualei remanieri guvernamentale. 

Interesele care gravitează în zona justiției sunt de o asemenea anvergură, încât să ieși din această funcție nemurdar din cap până în picioare nu prea ai șanse. Sergiu Litvinenco într-un fel, și-a sacrificat prezentul politic și viitorul politic, încercând să facă ceva.

Vocea Basarabiei: Dar dvs. credeți că el a fost demis sau că el de bunăvoie a zis că nu mai vrea să se regăsească în următorul guvern?

Alexandru Tănase: Asta mai puțin contează. Vreau să vă spun doar o singură chestie, că, eu, de fapt, am toată aprecierea pentru Litvinenco, în ciuda faptului că în ultimul timp imaginea sa a fost șifonată și a fost ținta mai multor atacuri. Eu înțeleg de ce s-a întâmplat acest lucru. Interesele care gravitează în zona justiției sunt de o asemenea anvergură, încât să ieși din această funcție nemurdar din cap până în picioare nu prea ai șanse. El, într-un fel, și-a sacrificat prezentul politic și viitorul politic, încercând să facă ceva. Problema este alta, de la bun început, când s-a demarat sau a fost anunțată reforma judiciară, nu a existat o cale de parcurs clară ca lumea și chiar ei să știe încotro se îndreaptă. De multe ori s-a reacționat ad-hoc, plus că au fost așteptări foarte optimiste. Eu îmi amintesc declarațiile dnei Stamate, când era ministru al justiției în guvernul dnei Sandu în luna septembrie sau octombrie a fost făcută: „Noi suntem obligați să încheiem reforma justiției până în luna decembrie”, în două luni de zile. Eu am crezut că a fost scăpat anul, poate decembrie 2025, decembrie 2028? Nu! Exact aceasta a fost declarația, și n-a fost o declarație deșartă, ea credea, și ei toți credeau că lucrul acesta este posibil, deși au fost mulți oameni care cunosc cum funcționează, care este sistemul de mecanisme în justiție, care le-au spus că lucrul acesta nu poate fi făcut în astfel de perioade de timp, inclusiv vettingul, când a fost lansată procedura de vetting, era absolut evident că ea nu are cum să fie finalizată în termenele în care și-au propus. Ea fost inspirată din Albania, în Albania l-au început cu 7 ani în urmă și nici în ziua de astăzi nu l-au terminat. Mi se pare că au rezolvat problema numai cu câțiva judecători, nu mai știu datele de ultimă oră, dar cam acesta era tabloul.

Vocea Basarabiei: Dl Tănase, dar dvs. sunteți cel care îi cunoașteți pe o bună parte din cei care lucrează în acest sector important – justiția. Reforma de curățare a sistemului de justiție de oameni corupți și lipsiți de integritate de ce credeți că întâmpină o rezistență dură anume așa cum spunea chiar și dl Litvinenco, fostul ministru al justiției, el zicea că anume din cauza marilor corupți, care s-au simțit de neînvins ani la rând și nu au vrut să cedeze sferele de influență? Care sunt interesele magistraților?

Alexandru Tănase: Da, eu aș subscrie în mare parte sub această afirmație a dlui Litvinenco. Este mult mai ușor în Moldova să dai jos un ministru al justiției, decât să dai jos un judecător de la Curtea Supremă de Justiție. Eu am simțit pe pielea mea ceea ce vă spun acum. În momentul în care încerci să te apropii de grupul acesta de baroni ai justiției, ca să le zicem așa, evident că ei au posibilități și conexiuni absolut imposibil de imaginat, ele vin în zona politicului, în zona organelor represive, în Serviciul de Informații și Securitate, sunt conectați la economie. Adică ceea ce în mod normal într-o țară unde justiția funcționează corect așa ceva nu ar trebui să fie. Dar vreau să vă zic că ultimul lot de demisii de la Curtea Supremă de Justiție care s-a produs indirect este rezultatul chiar și al acestor pași stângaci și deseori greșiți care au fost făcuți, dar este rezultatul acestor pași stângaci. Și este un progres că noi am reușit pentru prima dată în 30 de ani de zile să ne apropiem de o resetare a sistemului de justiție. Acum depinde foarte mult cum va arăta noua lege și competențele acestei instituții, dacă, într-adevăr, așa cum credeam eu și am senzația că așa va fi, vor fi limitate și competențele din punct de vedere procesual, noi începem să ne mișcăm în direcția corectă. Va fi complicat, eu din start vă spun. Nici actuala dna Mihailov, care este o doamnă care știe ce vrea, a fost avocată, am fost colegi cu dânsa, știe dosarul foarte bine, nu trebuie să încercăm să punem presiuni pe ei, aceasta-i prima recomandare și a doua – nu trebuie să ne facem noi înșine așteptări iluzorii că, uite, într-un an de zile sau în doi ani de zile lucrurile vor fi făcute. Dacă în doi ani de zile noi vom reuși și vom finaliza completarea Curții Supreme de Justiție cu judecători mai tineri, judecători integri, să știți că rezultatul va fi unul excepțional. Excepțional!

Autor

  • Ursu Valentina

    Moderatoarea emisiunii „Puncte de Reflecție”, dar și autoarea emisiunii „La firul ierbii”. A activat la Radio Europa Liberă din 2004 până în 2022. Anterior a muncit 17 ani la Radio Moldova. I s-a conferit Ordinul Republicii în 2009. Deținătoare a Medaliei „Om Emerit" din 1994. A scris în 1993 cartea „Râul de sânge", în care a inclus reportajele pe care le-a realizat în timpul conflictului armat de la Nistru (1992). Se regăsește printre cele 99 de femei ale Moldovei 2013. Omul Anului (2014) și (2021). Iar în 2014, președintele României i-a acordat Ordinul Național „Pentru Merit” - în grad de Comandor. A fost desemnată de cinci ori câștigătoarea Topului Jurnaliștii Anului.

Articole similare

cele mai populare

Preluarea textelor de pe pagina www.voceabasarabiei.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.voceabasarabiei.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite și cele electronice vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia Vocea Basarabiei.