Curricula la disciplina opțională, pentru clasele a IX-a gimnaziu și X-XII-a liceu, dedicată studiului represiunilor și rezistenței comise de către Regimul totalitar comunist de ocupație din secolul XX a fost aprobată la ședința Consiliului Național pentru Curriculum și Evaluare.
Potrivit președintelui Asociației Foștilor Deportați și Deținuți Politici din Moldova, Alexandru Postica, disciplina opțională derivă din disciplinele Istoria românilor și universală și Educație pentru societate, scopul fiind extinderea competențelor acestor discipline și formare altora noi.
Prin aceasta se urmărește o înțelegere mai profundă de către elevi a fenomenului represiunilor la nivel local, regional și internațional, notează IPN.
Disciplina opțională vine să contribuie la atingerea idealului educațional al Republicii Moldova stipulat în Codul Educației, și anume „formarea personalității cu spirit de inițiativă, capabile de autodezvoltare, care posedă nu numai un sistem de cunoștințe și competențe necesare pentru angajare pe piața muncii, dar și independență de opinie și acțiune, fiind deschisă pentru dialog intercultural în contextul valorilor naționale și universale asumate”.
Potrivit lui Alexandru Postica, inițiativa a fost lansată în 2022, fiind susținută de comunitatea istoricilor și profesorilor de istorie din Republica Moldova. „Este un bun început de an comemorativ, când se împlinesc 75 de ani de la cel de-al doilea val de deportări a basarabenilor în Gulag-ul sovietic”, a scris Alexandru Postica pe pagina sa de Facebook.