Educația este un domeniu prioritar iar sistemul educațional de calitate este baza unei economii și a unei societăți dezvoltate. În Republica Moldova nu există niciun specialist în economia educației pe când țările dezvoltate au instituții întregi care se ocupă de acest domeniu. Declarațiile au fost făcute de Vladimir Guțu, doctor habilitat în pedagogie în cadrul emisiunii „Puncte de Reflecție” de la Vocea Basarabiei.
„În linii mari putem spune despre sistemul educațional de calitate când avem o economie și o societate dezvoltată, dacă nu le ai, atunci poți să lauzi învățământul cât vrei. Este cunoscut faptul că un euro investit în educație dă venit 8 euro, deci un venit foarte mare, dar este și un minus aici. Din păcate, în țara noastră nimeni nu se preocupă de economia educației, nu avem niciun specialist, în țările dezvoltate sunt instituții întregi care se ocupă cu economia educației”, a declarat profesorul universitar, Vladimir Guțu.
Profesorul declară că a insistat să existe un asemenea domeniu și la universitățile din Republica Moldova însă tinerii nu prezintă interes pentru domeniul respectiv.
Potrivit profesorului, economia educației ar ajuta foarte clar să fie identificată valoarea educației pentru societate și influența educației asupra economiei. Vladimir Guțu a precizat că universitățile trebuie să studieze și să coreleze necesitatea de specialiștii cu piața muncii.
„Acești economiști în educație foarte clar identifică și arată prioritățile finanțării diferitelor dimensiuni, deci dacă finanțezi dimensiunea X, chiar finanțarea adecvată a educației timpurii în perspectivă dă un avantaj enorm, dar cine vede asta? Pentru că nu ai când să aștepți până când copiii de la grădiniță vor ajunge pe piața muncii. Noi chiar am inclus aceste idei, pentru prima dată în „Strategia de dezvoltare a educației pentru anii 2021-2030”, primul obiectiv strategic, că avem 7. Primul obiectiv strategic ține de corelația, interferența între educație și piața muncii. Deci am propus foarte multe activități, propuneri, idei, cum de corelat aceste două entități ca piața muncii să fie interesată în calitatea educației, în specialiști buni și cum universitățile trebuie să studieze piața muncii și să înțeleagă ce fel de specialiști trebuie pe piața muncii”, a precizat profesorul.