„Dacă vrem să avem alegeri, nu trebuie să fie stare de urgență”. Această opinie a fost exprimată de comentatorul politic Ion Tăbârță în cadrul emisiunii „Puncte de Reflecție” de la Vocea Basarabiei.
Totodată, potrivit lui Tăbârță, instituirea stării de urgență este justificată, însă această măsură ar putea să constrângă din drepturile cetățenești
„Avem război lângă noi, avem război la frontieră și această stare de urgență, desigur, din acest punct de vedere este justificată, este acoperită, altceva este că au fost anumite momente când poate această stare de urgență se putea nu de prelungit, reieșind din faptul că geografia războiului sau linia frontului s-a îndepărtat de hotarele noastre sau geografic știm că Ucraina a reușit să ducă linia frontului spre Est, cât mai departe de noi și probabil undeva de prin primăvară această stare de urgență se putea nu de prelungit, dar acum… Bine, desigur că autoritățile au nevoie de un anumit instrument, ca în caz dacă se întâmplă ceva imprevizibil legat de conflictul din Ucraina să poată acționa rapid. Acum cred că este justificată această prelungire, pentru că chiar alături de noi, în porturile de pe râul Dunăre, în mod special Reni, care nu știu dacă sunt 10 kilometri de la frontiera de stat a Republicii Moldova, am avut acele bombardamente ale Federației Ruse, am avut bombardamente, în general, în regiunea Odesa, în portul Odesa și, desigur, în acest context legat de aceste evenimente sau aceste bombardamente, sau aceste atacuri, mai exact, această prelungire este justificată. Noi trebuie să înțelegem că, de fapt, la nivelul cetățeanului de rând acum această stare de urgență nu prea s-a simțit”, a explicat Ion Tăbârță.
Totodată, comentatorul politic a menționat că în timpul stării de urgență nu este permisă revizuirea sau modificarea Constituției, și, în mod special, în timpul stării de urgență nu sunt permise procese electorale.
„În mod special este nemulțumită, desigur, opoziția prorusă și care reprezintă interesele oligarhice din Republica Moldova, dar oricum această stare de urgență ar putea să constrângă din drepturile cetățenești, ea ar putea să-și atribuie o parte din atribuții sau să-i fie delegate o parte din atribuțiile autorităților centrale și locale. Îmi vine greu să vă spun acum exact cum s-a folosit sau cât de mult… Sincer, noi nu ne-am lămurit în totalitate cu aceste aspecte tehnice ale documentelor, însă, dacă nu greșesc, și din câte eu înțeleg foarte bine, în timpul stării de urgență nu este permisă revizuirea sau modificarea Constituției, dar, în mod special, în timpul stării de urgență nu sunt permise procese electorale, dacă nu greșesc. Și în acest context, dacă noi, și noi trebuie să avem alegeri pe data de 5 noiembrie, probabil următoarea dată când vor expira cele 60 de zile pe cât a fost această stare de urgență prelungită acum, deja nu va fi…Dacă vrem să avem alegeri, nu trebuie să fie stare de urgență”, a mai declarat Tăbârță.
Guvernul va cere Parlamentului prelungirea stării de urgență pentru 60 de zile, începând cu data de 3 august. O hotărâre în acest sens a fost aprobată de către Cabinetul de miniștri în cadrul ședinței de astăzi.
Ministrul Afacerilor Interne, Adrian Efros, a menționat că starea de urgență va oferi autorităților pârghiile necesare pentru asigurarea păcii și securității R. Moldova. Potrivit lui, ultimele evenimente demonstrează că atacurile Rusiei asupra infrastructurii critice a Ucrainei se apropie și de hotarele țării noastre.
Solicitarea a fost motivată de persistența amenințările directe asupra teritoriului național, a suveranității și asupra securității energetice a țării.