A fost lansat programul de granturi „Moldova turistică”, în valoare de 25 de milioane de lei, ce are drept obiectiv susținerea industriei turismului din Republica Moldova. Sprijinul financiar este oferit de Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID). De asemenea, a fost lansată campania de promovare a turismului „Fii Oaspetele Nostru”.
Prin campania „Fii Oaspetele Nostru” Ministerul Culturii, cu sprijinul USAID, își propun impulsionarea creșterea cererii pentru experiențe turistice autentice, fiind vorba, în special, de promovarea regiunilor ca destinații turistice integrate.
„Din punctul nostru de vedere, turismul este cel mai de perspectivă domeniu de dezvoltare, pentru că ne dă posibilitatea să oferim lumii întregi lucruri unice. Autenticitatea și unicitatea sunt două componente esențiale pentru a câștiga într-o concurență. Dacă oferi ceea ce mai oferă cineva, concurența este mare și șansele de succes sunt mai mici” , a spus ministrul culturii, Sergiu Podan.
De asemenea, cu sprijinul financiar USAID, vor fi susținute inițiativele de renovare a infrastructurii de ospitalitate, dezvoltare a produselor și experiențelor turistice, digitalizare și inovare a afacerilor turistice. Programul de granturi oferit de USAID, în valoare totală de 25 de milioane de lei, este deschis până la 23 octombrie 2023.
„Acest program se orientează, în special, pe oferirea sprijinului întreprinderilor mici și mijlocii din domeniul turismului, dar și unor organizații necomerciale care au activitate antreprenorială în legătură cu domeniul de turism receptor. Este un program inclusiv, care oferă sprijin și pentru regiunile de pe malul stâng al Nistrului, și UTA Găgăuzia. Beneficiarii acestor granturi pot fi, în special, cei din mediul rural, pensiuni, agro-pensiuni, case rurale, crame, producători artizanali de produse agroalimentare, meșteșugari, prestatori de servicii de agrement și experiențe turistice”, a spus vicedirectorul Proiectului de Competitivitate si Rezilienţa Rurala USAID, Diana Lazăr, potrivit IPN.
„Acest grant ne ajută foarte mult la promovarea țării, pentru a arăta că suntem o destinație investițională bună pentru această industrie. Aceste investiții, odată ajunse în Republica Moldova, urmează a fi promovate pentru a fi acceptate de turiștii străini. Trebuie să depunem eforturi pentru a ne promova mai mult, pentru a accesa piețele-țintă și a aduce mai mulți turiști la noi acasă”, a spus directorul interimar al Agenției de Investiții, Ion Iordache.
„În zece ani USAID a contribuit la renovarea a 65 de pensiuni din zonele rurale, a ajutat 120 de întreprinderi în domeniul turismului, a oferit peste 110 granturi în turism, în total de peste 2 milioane de dolari, a asigurat instruirea a 2200 de persoane din sector pentru a-și îmbunătăți abilitățile necesare în această industrie, a oferit sprijin pentru 37 de vinării pentru a-și îmbunătăți infrastructura turismului vitivinicol, a ajutat la modernizarea paginilor web a 20 de afaceri în domeniul turismului”, a precizat șeful interimar al misiunii USAID în Moldova, John Riordan.
Cele 25 de milioane lei oferite de USAID spre valorificare reprezintă finanțare nerambursabilă. Se anticipează oferirea suportului financiar nerambursabil pentru 40-45 de IMM-uri din domeniul turismului. Durata oricărui grant acordat în cadrul programului „Moldova turistică” nu va fi mai mare de 24 de luni.