VOCEA CARE NE UNEȘTE.

Ooops ! You forgot to enter a stream url ! Please check Radio Player configuration

LIVE

Topul celor mai importante proiecte aprobate de Cabinetul Recean

Cabinetul de Miniștri condus de premierul Dorin Recean s-a întrunit astăzi, 22 februarie, în ședință pentru a aproba mai multe proiecte importante.

Vocea Basarabiei vă prezintă mai jos principalele decizii luate de Cabinetul Recean:

Guvernul majorează bursele pentru elevi, studenți, masteranzi și doctoranzi

Cuantumul burselor pentru elevi și studenți va fi majorat cu 15,7%, începând cu luna ianuarie 2023. Totodată, cu 20% va crește cuantumul Bursei de Excelență a Guvernului, iar cu 25% cel al Bursei pe domeniile științifice. Astfel, 25 de studenți doctoranzi vor beneficia de burse majorate în acest an – 21 de persoane vor primi Bursa de Excelență a Guvernului, în valoare de 3000 de lei, iar alți 4 studenți vor beneficia de Bursa pe domenii științifice, care constituie 2500 de lei. Decizia cu privire la acordarea burselor majorate celor mai buni studenți doctoranzi a fost aprobată, tot astăzi, de Guvern. 

Guvernul a aprobat Strategia de dezvoltare a managementului finanțelor publice pentru următorii 8 ani

Documentul conține direcții strategice de intervenție care vizează îmbunătățirea cadrului fiscal, consolidarea procesului de planificare, execuție și raportare a finanțelor publice, creșterea veniturilor, consolidarea sistemului de achiziții publice și îmbunătățirea controlului intern prin creșterea transparenței și a responsabilității, în rezultat asigurându-se o creștere economică accelerată și durabilă. 

Executivul a aprobat principiile de subvenționare în agricultură și mediul rural

Guvernul va sprijini dezvoltarea activităților agricole și în anul 2023, prin acordarea mijloacelor financiare din Fondul național de dezvoltare a agriculturii și mediului rural. În acest scop, Executivul a aprobat proiectul de lege privind subvenționarea în agricultură și mediul rural. Autoritățile își propun ca noul document să asigure stimularea competitivității, dezvoltarea durabilă a sectorului agroindustrial, gestionarea rațională a resurselor naturale, precum şi asigurarea dezvoltării socio-economice a zonelor rurale.

Peste 1,4 miliarde de lei vor fi repartizate pentru întreținerea și reparația drumurilor naționale în anul 2023

Din volumul total al mijloacelor financiare:

– 828 848,4 mii de lei se preconizează a fi utilizate pentru lucrări de întreținere a drumurilor publice naționale (plombarea gropilor, profilarea părții carosabile, întreținerea terasamentului şi sistemelor de evacuare a apelor, întreținerea lucrărilor de artă etc);

– 534 500 mii de lei – pentru executarea lucrărilor de reparație capitală a drumurilor și construcțiilor inginerești (anexa 1 la Program). Astfel, urmează a fi executate lucrări la 20 de obiecte, dintre care 13 obiecte sunt de tranziție (inițiate în anii precedenți) și 7 – obiecte noi (selectate prin intermediul sistemului multicriterial de gestionare a activelor rutiere). 

Ministerul agriculturii și industriei alimentare va avea o nouă structură organizatorică

Echipa Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA) va fi extinsă de la 73 la 84 de unități de personal.

„Modificările sunt necesare pentru a consolida capacitățile ministerului prin preluarea funcțiilor de elaborare a politicii statului în domeniul relațiilor funciare și monitoringului funciar. Astfel, Serviciul îmbunătățiri funciare şi fond funciar va fi transformat în Direcție. De asemenea, va fi creat  Serviciul hidroameliorație”, a menționat vicepremierul Vladimir Bolea. 

Guvernul a decis instituirea comitetelor de audit în toate entitățile de interes public

Prin activitatea lor, comitetele vor contribui la aplicarea și monitorizarea unor cerințe mai stricte în procesul de audit legal al situațiilor financiare. În prezent, întreprinderile nu au un cadru normativ ajustat la acest capitol, iar legislația națională necesită a fi armonizată, în acest sens, cu normele UE. 

„Proiectul de lege este parte a politicii statului și are drept scop îmbunătățirea guvernanței corporative a entităților menționate. În același timp, această modificare se referă la aplicarea acquis-ului comunitar”, a menționat ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Dumitru Alaiba. 

Guvernul aplică proceduri egale și transparente pentru prestatorii de servicii

Modificările la lista de angajamente vor permite includerea unor noi reguli și proceduri, la solicitarea mediului de afaceri din multe state membre ale Organizației Mondiale a Comerțului. Prevederile suplimentare urmăresc facilitarea comerțului cu servicii, îmbunătățirea climatului de afaceri, precum și reducerea costurilor comerciale și generarea de beneficii comerciale mai largi. Mai mult, urmează a fi examinate provocările practice care afectează capacitatea întreprinderilor, în special a IMM-urilor și furnizorilor de a opera pe piețele externe.

Șomerii din Republica Moldova vor primi vouchere pentru formare profesională

Șomerii vor putea participa la cursuri de formare profesională pe bază de voucher. Noua procedură simplifică procesul de desfășurare a cursurilor de formare profesională pentru șomeri și prevede că persoanele își aleg de sine  stătător instituția de învățământ unde vor urma aceste cursuri. Pentru achitarea lor, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) acordă șomerilor un voucher nominal.

Guvernul a aprobat constituirea Agenției de Dezvoltare Regională municipiul Chișinău

Localitățile din componența municipiului Chișinău vor putea accesa fonduri naționale și externe destinate dezvoltării regionale, la fel ca și alte orașe/comune din țară. În acest sens, pe lângă Agențiile de Dezvoltare Regională Nord (ADR), Centru, Sud și Găgăuzia, va fi creat ADR Municipiul Chișinău, în calitate de instituție publică, al cărei fondator este autoritatea de elaborare a politicii de dezvoltare regională.

Hotărârea de Guvern, aprobată de miniștri la propunerea ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, prevede că din componența consiliilor regionale de dezvoltare vor face parte reprezentanți ai societății civile și ai sectorului privat, selectați de minister. În cazul ADR-urilor pentru UTA Găgăuzia și pentru Municipiul Chișinău, în consiliile regionale de dezvoltare vor fi incluși bașkanul/primarul general al capitalei, conducătorii entităților suprateritoriale locale/un reprezentant al Consiliului municipal și câte trei primari delegați.

Executivul îmbunătățește serviciul de tutelă/curatelă și custodie

Documentul va exclude orice lacună normativă în procesul de instituire a custodiei și de plasament al copilului în serviciul de tutelă/curatelă. Concomitent, va facilita activitatea structurilor teritoriale și locale de asistență socială în evaluarea, asistența și protecția copiilor separați de părinți.

Regulamentul descrie modul de organizare și funcționare a serviciului de tutelă/curatelă, procedura și etapele de plasare a copilului în familia tutorelui/curatorului, inclusiv lista completă de acte necesare. De asemenea, Regulamentul prevede modalitatea de depunere și examinare a plângerilor, precum și procedura de revocare a tutorelui/curatorului și de încetare a plasamentului copilului în serviciu.

Casele de cultură vor putea avea statut de persoană juridică și vor putea atrage resurse financiare externe

Casele de cultură din Republica Moldova vor deveni independente, își vor stabili de sine stătător statutul juridic, în funcție de necesitățile și prioritățile comunității. Prevederile se conțin în noul Regulament de funcționare a caselor de cultură, aprobat de Executiv. 

Directorul Casei de cultură va fi selectat prin concurs, pe un mandat de patru ani. El va fi responsabil de activitatea instituției, registrul de evidență, programul, raportul anual de activitate ș.a. De asemenea, pentru asigurarea transparenței și bunei gestionări, Regulamentul propune constituirea unui Consiliu administrativ al Casei de cultură, care va avea în componență reprezentanți ai fondatorului, ai Direcției cultură a municipiului sau raionului și un reprezentant din partea societății civile în domeniul relevant acestei activități. 

Guvernul a aprobat proceduri ce reglementează operarea baloanelor și planoarelor

Executivul a aprobat o hotărâre ce prevede acordarea licențelor de echipaj de zbor pentru baloane și transpunerea în legislația națională a  Regulamentului UE de stabilire a normelor pentru operarea planoarelor, precum și pentru acordarea de licențe de echipaj de zbor pentru planoare.

Prin aprobarea și implementarea proiectului, va fi stabilit un cadru de reglementare mai simplificat și proporțional cu riscurile și complexitatea operațiunilor aeriene cu planoare/ baloane. Odată ce aceste aeronave presupun operațiuni mai puțin complexe, respectiv și riscurile sunt mai mici. 

Sediul sectorului poliției de frontieră din Otaci va fi reconstruit din resurse europene

Angajații poliției de frontieră de la Otaci vor avea condiții de muncă mai bune. Timp de mai bine de doi ani, reconstruirea sediului SPF Otaci a fost tergiversată din cauza unor proceduri birocratice care împiedicau renovarea și dotarea corespunzătoare a acestuia. 

„Actualmente, sediul în care lucrează colegii noștri de la SPF Otaci este într-o stare deplorabilă. Partenerii de dezvoltare și-au arătat disponibilitatea de a acorda suport financiar pentru reconstrucția clădirii. Însă, pentru materializarea proiectului, era necesar ca dreptul de proprietate asupra acestor bunuri imobile să aparțină statului”, a menționat ministra Afacerilor Interne, Ana Revenco. 

Executivul a aprobat modificări la proiectul de lege care va îmbunătăți substanțial mecanismul de conlucrare a instanțelor naționale cu CEDO

  1. Executivul a aprobat modificări la proiectul de lege care va îmbunătăți substanțial mecanismul de conlucrare a instanțelor naționale cu CEDO 

Proiectul Hotărârii Guvernului privind aprobarea proiectului de lege pentru modificarea unor acte normative (privind implementarea Protocolului nr. 16 la Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale):

– Completarea articolului 4 din Legea nr. 317/1994 cu privire la Curtea Constituțională cu alineatul (3), care va statua că, în exercitarea jurisdicției constituționale, Curtea Constituțională va putea solicita CEDO emiterea unui aviz consultativîn chestiuni de principiu privind interpretarea sau aplicarea drepturilor și libertăților fundamentale prevăzute în Convenția Europeană sau în protocoalele la aceasta. 

– Au fost operate amendamente și în Legea nr. 789/1996 cu privire la Curtea Supremă de Justiție, abilitând Plenul Curții Supreme de Justiție cu dreptul de a solicita emiterea unui aviz consultativ.

– Se propune ca Agentul guvernamental să asigure traducerea în limba română a avizelor consultative ale CEDO solicitate de către instanțele naționale competente și plasarea lor pe pagina web a Agentului guvernamental.

Autor

Articole similare

spot_img
spot_img

cele mai populare

Preluarea textelor de pe pagina www.voceabasarabiei.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.voceabasarabiei.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite și cele electronice vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia Vocea Basarabiei.