Aproximativ 10 mii de educatori activau, anul trecut, în grădinițele din țară, ceea ce reprezintă a treia parte din numărul total de angajați ai instituțiilor de educație timpurie. Statistica arată că patru din zece cadre didactice au peste 50 de ani și doar 11% sunt educatori tineri care au până la 30 de ani.
Potrivit datelor oficiale, în sate doar jumătate dintre educatori au studii superioare, în timp ce în orașe ponderea cadrelor didactice care au terminat o universitate este de 75 la sută.
În prezent, în Republica Moldova sunt 1479 de instituții de educație timpurie, dintre care 809 sunt creșe-grădinițe, 563 au statut de grădiniță, iar 89 sunt școli-grădinițe. Din totalul de instituții, doar 15 sunt private, toate fiind înregistrate în orașe.
Numărul copiilor înscriși în grădinițe, în 2022, a fost de peste 133 de mii, cu 3800, sau cu 2,7%, mai puțini decât în 2021. Cea mai mare rată a scăderii a fost în sate – de 4,3 la sută. Aproximativ 84 la sută dintre instituții își desfășoară activitatea în limba română, iar 16% – în limba rusă.
Cea mai mare cerere pentru înscrierea copiilor în grădinițe este înregistrată în municipiile Chișinău și Bălți, în raionul Ialoveni și în Găgăuzia. Distribuția numărului de copii la 100 de locuri în instituțiile de educație timpurie a variat, în aceste regiuni, de la 85 la 102. Cei mai puțini copii la 100 de locuri au revenit grădinițelor din raionul Leova, unde acest indicator a fost de 38.
Statistica mai arată că în fiecare grădiniță din țară sunt, în medie, câte patru computere, dintre care trei sunt utilizate în scopuri educaționale.