Estonia, Letonia, Lituania, de unde ajung și un număr considerabil de mașini în Republica Moldova, sunt țările cu cele mai puțin transparențe piețe auto în ceea ce privește istoricul vehiculelor. În acest ”clasament” se regăsește și România, unde aproximativ șase din 10 mașini la mâna a doua importate prezintă avarii în istoric.
Conform datelor centralizate de platforma carVertical în „Indexul de Transparenţă” se arată, de exemplu, că țara care prezintă cel mai mare număr de maşini cu kilometraj falsificat este Letonia, cu o cotă de 13%. Statele cu cel mai mic număr de fraude de pe piața de mașini second-hand sunt Elveţia, Regatul Unit, Franţa, Germania și Danemarca.
România ocupă locul 21 din cele 25 de ţări incluse în studiu, regăsindu-se pe lista celor mai puţin transparente pieţe de maşini second-hand din Europa. Astfel, aproape 66% dintre maşinile analizate sunt importate din alte ţări, în timp ce peste 59% dintre acestea prezintă avarii în istoric, cu o valoare medie a daunelor de 3.900 de euro.
„Cele mai recente cercetări efectuate de carVertical au arătat că o maşină cu kilometrajul dat înapoi poate fi vândută cu un preţ cu 20% mai ridicat decât valoarea sa reală. Aşadar, mulţi pot plăti o sumă mai ridicată pentru un vehicul fără să fie conştienţi că a existat o fraudă la mijloc. Vechimea maşinilor cu kilometrajul dat înapoi este strâns legată de impactul financiar potenţial asupra unui cumpărător. Spre exemplu, vânzarea unei maşini cu o vechime de 15 ani, care are kilometrajul manipulat, poate creşte artificial valoarea vehiculului cu o medie de 27%. Pentru fiecare 100.000 de kilometri daţi înapoi, cumpărătorul ar putea cheltui pe maşină, fără să ştie detaliile reale, cu aproximativ 2.000 de euro în plus”, se arată în studiul, citat de Digi24.