Deficitul bugetar pentru întreținerea drumurilor din municipiul Chișinău este de 170 de milioane de euro. Suma include doar structura drumurilor și nu vizează schimbarea rețelelor. Concluzia aparține autorilor studiului privind inventarierea străzilor din municipiul Chișinău.
În același context, șeful Direcției generale mobilitate urbană, Vitalie Mihalache, spune că municipalitatea a alocat, în limita fondurilor existente, suma de un miliard de lei pentru reabilitarea drumurilor.
Studiul privind inventarierea drumurilor din municipiul Chișinău oferă informații despre structura drumurilor și gradul de degradare a acestora. În funcție de indicatorii fiecărui tronson de drum, sistemul online elaborează bugetul necesar întreținerii drumului, a reparației curente sau a reparației capitale.
„Acest proiect are ca scop evaluarea și analiza străzilor pe care le avem în municipiul Chișinău. Direcția mobilitate urbană are drept obiectiv inițierea procesului de pașaportizare a străzilor. Este un obiectiv ambițios, dar tot mai aproape de realizare, potrivit IPN.
De asemenea, ne propunem să intervenim în infrastructura rutieră cât mai eficient, reieșind din bugetul pe care-l avem. Este un buget limitat comparativ cu necesitatea de investiții în sistemul rutier municipal. Din evaluarea colegilor, doar pentru a asigura o calitate rulantă bună pe drumurile din Chișinău avem nevoie de a investi peste 7 miliarde de lei”, a menționat șeful Direcției generale mobilitate urbană.
Bani pentru reabilitarea întregii rețele de infrastructură rutieră a Chișinăului nu există, însă sistemul care evaluează starea drumurilor va indica asupra tronsoanelor care necesită intervenție imediată. „Acest studiu este necesar pentru ca, în condițiile bugetului alocat de un miliard de lei, fondurile să fie îndreptate strict spre domeniile prioritare pentru a asigura confortul de deplasare pe drumurile din Chișinău”, a precizat Vitalie Mihalache.
În urma colectării datelor despre fiecare tronson de drum, studiul prezintă o evaluare a stării străzilor municipale principale și secundare, pentru a determina nivelul de deteriorare al acestora.
„Acest sistem este nu doar o bază de date, este un sistem care asigură procesarea și analiza datelor colectate. Acest sistem poate fi folosit la elaborarea planurilor de întreținere curentă, întreținere periodică și la reparații capitale. Sistemul este online și include aspecte de gestionare a patrimoniului rutier și aspecte de management al podurilor. Sistemul este menit să elaboreze bugetele destinate întreținerii drumurilor”, a spus unul dintre autorii studiului, Konsta Mikael Sirvio.
Studiul privind inventarierea străzilor și dezvoltarea sistemului de administrare a patrimoniului rutier din municipiul Chișinău a fost elaborat de un consorțiu de companii din Republica Moldova și Finlanda.