Ministerul Educației și Cercetării a lansat astăzi un nou studiu privind integritatea academică în universitățile din Republica Moldova, realizat de Magenta Consulting în cadrul Proiectului „Învățământul Superior din Moldova”, finanțat de Banca Mondială. Cercetarea a fost prezentată în cadrul conferinței „Integritate și calitate în învățământul superior”, desfășurate la Chișinău.
Datele, colectate între 7 octombrie și 19 noiembrie 2025, includ răspunsurile a 3.635 de studenți și 419 cadre didactice din șase universități, oferind o imagine actualizată asupra percepțiilor și experiențelor legate de plagiat, fraudă, corupție, hărțuire sexuală și utilizarea inteligenței artificiale.
Rezultatele arată o creștere a satisfacției studenților față de procesul educațional și a indicatorului de loialitate (Net Promoter Score, NPS), care a urcat de la 34 în 2024 la 39 în 2025. Studenții apreciază digitalizarea proceselor administrative, calitatea materialelor didactice și dotarea spațiilor de studiu, în timp ce accesibilitatea campusurilor pentru persoanele cu dizabilități rămâne o provocare.
În ceea ce privește integritatea academică, practici precum prezentarea lucrărilor altora ca fiind proprii, asumarea autoratului asupra lucrărilor generate integral de AI, mita pentru note sau promovare și hărțuirea sexuală sunt considerate foarte grave. Comparativ cu 2024, s-a înregistrat o creștere a intoleranței față de fraudele clasice, însă utilizarea AI pentru reformularea textelor sau generarea de idei fără indicarea contribuției acesteia este percepută mai permisiv, mai ales de către studenți.
Studiul relevă că 19% dintre studenți au întâlnit favoritism în evaluare, 9% cunosc cazuri de cumpărare a tezelor, iar 7% raportează mită pentru note sau promovare. Hărțuirea sexuală este rară, 86% dintre studenți afirmând că nu au întâlnit astfel de cazuri.
Cadrele didactice confirmă o incidență redusă a corupției, dar semnalează dificultăți în identificarea plagiatului și utilizării AI. Deși majoritatea universităților dispun de coduri de etică și softuri antiplagiat, acestea sunt utilizate mai rar pentru lucrările curente, iar politicile privind AI sunt insuficiente sau în curs de elaborare.
Autorii studiului recomandă clarificarea regulilor privind utilizarea AI, extinderea instrumentelor antiplagiat, instruiri periodice pentru studenți și cadre didactice și sancționarea fermă și transparentă a încălcărilor, pentru a consolida și mai mult cultura integrității academice.






