Irinel Ionel Scriosteanu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, România, consideră că construcția Autostrăzii Unirii ar putea întârzia cu doi ani față de termenul stabilit prin lege, adică 2030. Motivul fiind faptul că din puțin peste 300 km din autostradă, mai mult de jumătate trece prin zona montană. Declarațiile au fost făcute de în cadrul dezbaterii publice „Autostrada Unirii, interconectarea infrastructurii rutiere din România și Republica Moldova”, organizată de Agenția de presă IPN.
„Trebuie să fim realiști și, având experiența de acum, lucrurile pe zona montană nu stau atât de relaxat ca în alte zone. Cu o marjă de aproximativ 2 ani, România poate realiza această infrastructură de 300 km”, a declarat secretarul de stat.
Irinel Ionel Scriosteanu susține că autostrada a fost împărțită în 4 secțiuni principale. Două dintre secțiuni au fost împărțite în mai multe loturi. Secțiunea montană este împărțită în șase loturi, două dintre care au fost scoase la licitație de compania de drumuri, iar celelalte părți fac obiectul ordinului ministrului pentru transferul acestor loturi către noua companie de drumuri, care se ocupă de investițiile în infrastructura majoră. Săptămâna viitoare se va obține acordul de mediu și se va intra în procedura de avizare și aprobare a indicatorilor de către guvernul României, urmând ca imediat, noua companie de drumuri să realizeze și acolo caietele de sarcini, așa ca până la final de an să înceapă licitațiile și pentru zona județului Iași.
Pentru zona montană, care e o zonă dificilă, studiul de fezabilitate recepționat în toamna anului trecut este unul care dă bătăi de cap din punct de vedere al caietului de sarcini. De asta durează mai mult, pentru a putea fi realizat cât se poate de bine. Construcția autostrăzii ar ajunge la 60 de miliarde de lei. Potrivit secretarului de stat, suma pentru România este destul de mare, dar capacitatea de investiție a României este și ea bună, dacă se iau în considerare și fondurile europene.
În opinia lui Ionel Scriosteanu, România poate construi această autostradă chiar dacă se suprapune cu multe investiții existente astăzi în lucru, în contextul în care aproape 800 km de autostradă și drum expres cu contract de execuție.
Dezbaterea publică „Autostrada Unirii, interconectarea infrastructurii rutiere din România și Republica Moldova” este ediția a 18-a din cadrul proiectului „Dublă integrare prin cooperare și informare. Continuitate”, finanțat de Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova. Conținutul acestei dezbateri nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova.