Ministerul Educației și UNICEF Moldova lansează un proiect-pilot inovator care vizează introducerea mediatorilor educaționali în localitățile Otaci și Soroca, ca răspuns la rata scăzută de școlarizare a copiilor romi. În Soroca, doar 83 dintre cei 189 de copii romi frecventează școala, o statistică alarmantă care reflectă necesitatea unor intervenții concrete.
Noul rol al mediatorului educațional va funcționa în completarea activității mediatorilor comunitari existenți, dar va avea un accent exclusiv pe incluziunea educațională. Acești specialiști vor colabora direct cu școlile, părinții și autoritățile locale pentru a preveni absenteismul și abandonul școlar.
Autoritățile consideră că profesori sau cadre didactice cu experiență sunt candidații ideali pentru ocuparea acestor funcții, inspirându-se din modelul aplicat cu succes în România, unde astfel de inițiative au generat rezultate vizibile.
Pe lângă introducerea mediatorilor, proiectul mai include măsuri precum:
- Monitorizarea statistică a elevilor romi pentru identificarea timpurie a riscurilor de abandon școlar;
- Introducerea unei noi discipline opționale: „Istoria, tradiția și cultura poporului rom”;
- Acordarea burselor de merit, al căror număr s-a dublat față de anul precedent.
Aceste acțiuni își propun să contribuie la crearea unui mediu educațional mai incluziv și echitabil, oferind copiilor romi șanse reale la o educație de calitate și la o integrare deplină în societate.