Principalele platforme online, precum TikTok şi Twitter, nu au reuşit să combată eficient dezinformarea rusă în primul an al războiului din Ucraina, arată un studiu publicat de Uniunea Europeană, citat de presa română.
Publicarea studiului vine după ce în această lună au intrat în vigoare norme mai stricte pentru platformele foarte mari, în temeiul unui nou act legislativ al UE privind serviciile digitale.
Raportul examinează conformitatea acţiunilor a şase actori: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, TikTok şi Telegram.
Toate cele şase, cu excepţia Telegram, sunt supuse unor obligaţii sporite începând cu 25 august în ceea ce priveşte controlul conţinutului şi lupta împotriva dezinformării şi a urii online.
Raportul consideră că ”standardele de reducere a riscurilor nu au fost îndeplinite în cazul dezinformării Kremlinului”.
Comisia Europeană a subliniat, totuşi, că ”accesul limitat la date impune unele rezerve privind evaluarea” conform căreia eforturile companiilor tehnologice s-au dovedit a fi ”insuficiente”.
UE este preocupată de posibilele campanii de dezinformare la alegerile europene de anul viitor. Conform studiului, există un „risc ridicat” ca Rusia să încerce să influenţeze alegerile.
”Regulile prevăzute de noul document privind serviciile digitale deschid mari perspective pentru a pune capăt campaniilor de dezinformare ale Kremlinului şi atacurilor altor state asupra democraţiei şi drepturilor fundamentale”, subliniază autorii studiului, care precizează că pentru un efect scontat regulile trebuie puse în aplicare cât mai rapid.
Autorii avertizează că dezinformarea online rusă a crescut în 2023, după achiziţionarea Twitter de către miliardarul Elon Musk ”în special sub efectul destructurării standardelor de securitate” ale reţelei sociale.