Piața farmaceutică din Republica Moldova continuă să fie dominată de câteva companii majore, care își consolidează pozițiile prin creșteri semnificative ale cifrei de afaceri și ale cotelor de piață. În 2023, clasamentul celor mai mari companii farmaceutice din țară a rămas relativ stabil, cu schimbări notabile în ceea ce privește creșterile procentuale și dinamica pieței, scrie money.ro.
Grupul Dita Estfarm și Farmacia Familiei (DT+FF) rămâne cea mai mare companie farmaceutică din Republica Moldova,înregistrând o cifră de afaceri de 4,68 miliarde de lei, o creștere de peste 11 la sută. Pe locul al doilea se află Grupul Felicia, care a atins o cifră de afaceri de 3,28 miliarde de lei, suma fiind cu peste 10% în creștere față de 2022. Pe locul al treilea urmează rețeau Hippocrates, deținută de Tetis, cu o cifră de afaceri de 2,34 miliarde de lei, ceea ce înseamnă o creștere de 4,3%, arată o analiză a money.ro.
Alte companii, precum Orient și Elody, au contabilizat o cifră de afaceri de 1,29 milioane de lei și, respectiv, 1,07 milioane de lei.
În ceea ce privește vânzările rețelelor de farmacii, liderul pieței este Farmacia Familiei, care a raportat vânzări de 1,9 miliarde lei, cu 224 de farmacii în rețea. Pe locul doi în top se află Grupul Felicia, care include subrețelele Peon, Salut și Birovifam (Felicia), cu vânzări totale de 1,52 miliarde lei în cele 312 farmacii ale companiei, asumându-și riscul major de a deschide farmacii în sate.
Tetis (Hippocrates) se poziționează pe locul trei, cu vânzări de 885,5 milioane lei și 177 de farmacii.
Orient are vânzări de 537,5 milioane lei în 93 de filiale. Elody completează topul cu 99 de farmacii și respectiv cu vânzări de 377,7 milioane lei.
La capitolul vânzări lunare per farmacie, Farmacia Familiei este în fruntea tuturor cu o cifră de 709,2 mii lei. Orient se remarcă prin vânzările lunare per farmacie de 481,6 mii lei, mai mari decât cele ale multor competitori, în ciuda rețelei sale mai restrânse, plasându-se pe locul al doilea. Tetis (Hippocrates) a avut vânzări per farmacie de 416,9 mii lei, ocupând astfel locul al treilea. Deși Grupul Felicia are o prezență extinsă cu 312 farmacii, vânzările per farmacie lunar sunt de 407,7 mii lei.
Elody cu vânzări lunare per filială de 317,9 mii lei (aproximativ 16,21 mii EUR) închide top 5 jucători în piață. Aceste cifre reflectă o piață farmaceutică dinamică, cu competiție intensă, în care liderii încearcă să își mențină pozițiile prin extinderea rețelelor și optimizarea vânzărilor per unitate.
„În concluzie, după analiza rețelelor de farmacii din Moldova, clasamentul bazat pe vânzările per farmacie (filială) prezintă o imagine diferită față de topul general în funcție de cifra de afaceri totală.
Piața farmaceutică moldovenească se concentrează tot mai mult în jurul câtorva jucători cheie, cu tendințe clare de consolidare a pozițiilor dominante. Această evoluție ar putea duce la o competiție mai intensă pe segmentele de piață rămase, în special pe fondul încetinirii creșterii unor companii de nivel mediu”, se arată în articolul money.ro.