Până în anul 2025, 60% din manualele destinate claselor primare, gimnaziale și liceale vor fi schimbate. Asigurările sunt date de ministrul Educației și Cercetării, Anatolie Topală, potrivit căruia deja au fost lansate licitațiile pentru a achiziția 43 de titluri noi de manuale.
De asemenea, potrivit oficialului, programul național privind studierea limbii române pentru minorități, aprobat recent de Guvern, va contribui la însușirea limbii române de către elevii și populația adultă alolingvă, fapt ce va facilita integrarea socială a minorităților.
Ministrul Educației și Cercetării spune că până în 2025 elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal vor învăța în baza unor manuale noi, care să corespundă curriculei școlare, modificate în anul 2018.
Prima tranșă de manuale – 43 de titluri noi, vor ajunge în școli până la începutul anului de studii 2023-2024, celelalte 67 de titluri urmând să fie editate până în septembrie 2024. De asemenea, alte 15 titluri de carte vor ajunge în licee până în 2025.
„Suntem în proces de elaborare a manualelor noi în baza curriculei aprobate pentru clasele primare în anul 2018, pentru clasele gimnaziale și liceale, în 2019. Până în 2025 ne dorim procurarea unui lor mare de manuale, ceea ce înseamnă 60% din totalul manualelor necesare. La 1 septembrie 2023 planificăm să ducem în școli 43 de titluri. În luna martie lansăm o nouă licitație pentru achizițiile din 2024, atunci ne propunem să ducem în școli alte 67 de titluri. Pentru anul 2025 mai rămân unele titluri de manuale pe care trebuie să le asigurăm pentru etapa liceală. Odată ce a fost modificată curricula, trebuie să aducem conținutul manualelor în concordanță cu curricula națională”, a spus ministrul Educației și Cercetării, Anatolie Topală, în cadrul emisiunii „Spațiul Public” de la Radio Moldova.
De asemenea, ministrul a explicat importanța programului național privind învățarea limbii române de către minoritățile naționale, inclusiv populația adultă, pentru anii 2023-2025.Anatolie Topală spune că grație noului program, reprezentanții minorităților naționale vor beneficia de noi oportunități de învățare a limbii române.
„E vorba de activități de însușire a limbii române în grădinițe, școli, dar și activități destinate persoanelor adulte. De asemenea, ne propunem elaborarea unui concept al educației multilingve, adică un concept în care în instituțiile care au o altă limbă de predare decât limba română să fie predate unele discipline în limba română, iar alte discipline în limba maternă, astfel încât elevii să cunoască mai bine și limba română, și limba lor maternă, ceea ce le va oferi mai multe oportunități pe plan profesional și social”, a mai spus ministrul Educației și Cercetării, potrivit IPN.
Potrivit programului național privind învățarea limbii române de către minoritățile naționale, circa 6 mii de cadre didactice și de conducere vor fi instruite pentru cunoașterea limbii române. Alte 13 mii de persoane adulte din diverse categorii profesionale (justiție, medicină, economie, arte, administrație publică centrală și locală), inclusiv persoane adulte refugiate din Ucraina vor învăța limba română la cursuri. De asemenea, circa 4 mii de elevi alolingvi, între care și copiii refugiați din Ucraina, înmatriculați în instituțiile de învățământ din Republica Moldova, vor participa la diverse programe educaționale în limba română.