Dezbaterile publice din Franța însoțite frecvent de greve ce perturbă viața cotidiană sunt la fel ca furtunile cu grindină și tornade. Ele se produc cu periodicitate imprevizibilă, dar beneficiile oricum acoperă daunele deoarece acest exercițiu pune în valoare argumentele ce vin din taberele beligerante. Ceea ce înlesnește identificarea consensului în bază de compromis. Concluzia nu-mi aparține. Am dedus-o din discuțiile cu rudele mele din Franța despre reforma sistemului de asigurare cu pensii, subiectul cel mai încins. În societatea franceză părerile sunt împărțite. Foarte mulți sunt supărați pentru că reforma deja votată în prima lectură îi va pune în situația să cotizeze doi ani în plus ca să prindă fanionul jinduit al pensiei de la capătul carierei. Speranța de viață a rămas însă la același nivel. Între timp responsabilitatea pentru ca sistemul social să nu dea faliment o poartă guvernarea. Prin urmare plăcinta cheltuielilor se împarte în parlament și nu în stradă. Guvernul nu contenește să explice – prin intermediul presei – că este pus în situația să împace capra cu varza. Și cu lupul. Deocamdată însă fără prea mult succes. Dovadă este amploarea grevelor. Un alt exemplu relevant îl constituie dezbaterea publică despre folosirea trotinetelor electrice. Îngrijorați de numărul crescând al accidentelor unii cer să fie introdus un sistem rigid de atribuire a acestor unități de transport tot mai populare deci tot mai prezente în statisticile raportate de poliție. La fel cum se procedează în cazul scuterelor și motocicletelor, care nu pot fi închiriate în mod anonim contra unei plăți cu aplicația de pe telefon. Atribuirea ar garanta în cazul unor incidente și accidente identificarea celor implicați. De altfel de la începutul anului curent proprietarii de motociclete și scutere sunt obligați să plătească parcarea în spațiile publice, ceea ce i-a determinat pe mulți dintre ei să renunțe la această modalitate de deplasare. Traficul a devenit mai degajat. Dar acești oameni probabil au pus presiune suplimentară pe transportul public. Sau o fi revenit la automobile. Deci reglementările noi mereu vor remodela comportamentul social și guvernarea e obligată să prevadă acest lucru luând măsuri de anticipare. Or, acesta este punctul în care ar trebui să își dea întâlnire nemulțumiții cu decidenții. Și aici am să revin la argumentele atât de necesare într-o dezbatere publică. De la o seamă de vreme pe căpeteniile protestelor de la Chișinău nu prea le văd preocupate de soluționarea rezonabilă a problemelor. Zurba, gâlceava, scandalul este ceea ce urmăresc cu tot dinadinsul. Cu orice prilej, eventual livrat de guvern sau supt din deget de pretinsa opoziție. Și oricâți porumbei de hârtie și-ar pune la gât argații trotuarelor, chirițoaia din secvența video care joacă tananica pe portretul deteriorat al președintei (tipărit pe banii cui oare?) o descalifică nu pe Maia Sandu, ci pe adversarii ei care numaidecât vor să-i ia locul cu sprijinul tot mai leșinat al Marusikăi Zaharova și al mumiei vorbitoare.