Cea mai cunoscută, mai venerată și cea mai promovată cucoană din Paris este și cea mai hărțuită și contestată. De la prima apariție publică ea a devenit ținta unor dispute contradictorii, care nu au mai contenit nici după ce ajunsese la o cotă inegalabilă de celebritate. Ea a împlinit vârsta de 134 de ani și nici gând nu are să abandoneze cursa notorietății. Cred că v-ați prins că am în vedere Turnul Eiffel, care în limba franceză are genul feminin. Deci e o doamnă. De fier. Înaltă de 300 de metri. Poartă numele creatorului Gustave Eiffel, cel care în anul 1886 a câștigat concursul proiectelor arhitecturale și inginerești intrate în competiția pentru dreptul de a propune mascota expoziției mondiale din anul 1889, expoziție prilejuită de împlinirea a o sută de ani de la Revoluția franceză. În orice dicționar enciclopedic puteți găsi o mulțime de curiozități despre capodopera inginerului și antreprenorul francez Gustave Eiffel, care de altfel devenise celebru, înainte de a proiecta turnul ce-i poartă numele, grație podurilor pe care le-a construit atelierul său, unul dintre acestea fiind și podul de la Ungheni peste râul Prut. Trebuie să recunosc, nu am cum să apreciez la justa valoare detalii privind milioanele de nituri care leagă între ele piesele proiectate mai întâi în atelier apoi turnate la forjerie și găurite cu exactitate astfel încât la înălțimea a sute de metri muncitorii să le asambleze ca pe un SET LEGO. Dar m-a impresionat în mod special un detaliu – foarte semnificativ astăzi când suntem martorii războiului de rezistență purtat de Ucraina împotriva agresorului Putin. În anul 1940 înainte ca trupele fasciste să invadeze Parisul, mecanismul care punea în mișcare ascensoarele s-a defectat, exact în ajunul invaziei. Hitler nu a mai apucat să urce cuceritor pe turn, așa cum își propusese. Îndată după eliberarea Parisului ascensoarele au fost reparate și puse în funcțiune. Astazi turnul este solidar cu Ucraina renunțând la tradiționala iluminare decorativă. Timp de 13 decenii megapopulara vedetă arhitecturală își certifică, an de an, întâietatea. Capodopera lui Eiffel se ambiționează să meargă pe contrasens cu reputația Parisului de oraș eminamente romantic, dovedind că francezii sunt foarte buni ingineri, nu doar bucătari și parfumeri.