Serviciul Național Unic pentru Apeluri de Urgență 112 înregistrează un total de peste 200.000 de apeluri efectuate de cetățeni pe parcursul lunii septembrie.
Potrivit datelor oficiale, în perioada de referință au fost tot mai frecvente apelurile ce țin de intoxicații, escrocherii și incendii.
Totuși, o mare parte dintre solicitările oamenilor nu au vizat situații de risc sau urgență, iar unele persoane au sunat la 112 în glumă. Operatorii 112 spun că dinamica și profilul apelurilor de urgență diferă în funcție de perioada anului.
„Ce e legat de recolta strugurilor, se atestă un număr mare de consumatori care generează conflicte, solicitări de poliție, agresiunea supra membrilor familiei. Avem apeluri unde persoanele procură sau nu cunosc ciupercile care le consumă, primesc intoxicații și solicită ambulanța pentru a fi ajutați”, a declarat Maxim Godornicean, operator la 112.
În luna septembrie, peste 500 de cetățeni au apelat la 112 după ce au picat în plasa escrocilor.
„Comunicau că veneau persoanele la ușă, nici nu întrebau ce sumă, luau toți banii și fugeau. Escrocheriile au fost la maxim. Încercăm mai întâi să calmăm persoanele ca să solicităm toate datele. Unii din bătrâni atât de tare erau dezamăgiți, și-au pierdut încrederea în toți și cu greu ne ofereau nouă”, a spus Cristian Munteanu, operator la 112.
Operatorii trag un semnal de alarmă și îndeamnă cetățenii să nu sune la 112 dacă nu au o urgență.
„Jumătate din apelurile care intră zilnic la serviciul de urgență sunt false sau nonurgente. În septembrie au apărut și apelurile de incendii de vegetație uscată, tensiune ridicată din cauza schimbării timpului. Apelanții ar trebui să știe că dacă sună la 112 doar să răspundă la întrebările operatorilor”, a menționat operatorul Maxim Melnic.
La numărul unic de urgență 112 sunt înregistrate zilnic în jur de 7.000 de solicitări.
„Pe lângă situația legată de cazuri medicale care zilnic sunt în jur de 2.000 de solicitări și care pot să depășească această cifră, serviciul de poliție și pompieri au fost antrenați mai mult în această perioadă. Situații de conflicte, persoane agresive, zilnic pot fi și peste 100 de solicitări, legate de conflicte, parcări neregulamentare”, susține Ana Carpovici, operator.
Potrivit datelor oficiale, 70% din totalul apelurilor la numărul unic de urgență 112 reprezintă solicitările Serviciului de Ambulanță.