Ucraina şi România au rezolvat o dispută de lungă durată cu privire la construcţia canalului maritim de mare adâncime Dunăre-Marea Neagră de către partea ucraineană, a anunţat ministrul Mediului şi Resurselor Naturale din Ucraina, Ruslan Streleţ. Demnitarul a reamintit că litigiul se referea la obligaţiile Ucrainei în temeiul Convenţiei privind evaluarea impactului asupra mediului în context transfrontalier (Convenţia Espoo), transmite Digi24.
„Ne-am făcut temele şi am parcurs un drum lung pentru a aduce proiectul în conformitate cu cerinţele Convenţiei. La urma urmei, Ucraina ţine la relaţiile de bună vecinătate şi la respectarea dreptului internaţional. Suntem dispuşi şi capabili să găsim un teren comun şi să corectăm greşelile trecutului”, a scris pe rețelele sociale oficialul ucrainean.
Subiectul a fost abordat și în contextul Convenţiei Espoo, unde ministrul ucrainean Ruslan Streleţ i-a mulţumit omologului român, Mircea Fechet, „pentru susţinerea acestei decizii istorice” şi ministrului Mediului din R. Moldova, Iordanc-Rodica Iordanov, pentru „profesionalismul şi diplomaţia cu care a prezidat şedinţa Reuniunii părţilor la Convenţie”.
Disputa dintre România şi Ucraina cu privire la Canalul Dunăre-Marea Neagră, care trece prin estuarele Chilia şi Starostambul (Bîstroe) din Delta Dunării, durează din 2004, când Ucraina a lansat canalul în mod experimental. Comisia Europeană şi România s-au opus proiectului, invocând statutul protejat al Deltei Dunării şi lipsa unei evaluări a impactului asupra mediului. Pentru a soluţiona disputa, în ianuarie 2005 a fost înfiinţată o comisie de anchetă în baza Convenţiei Espoo pentru a forma o opinie fundamentată ştiinţific cu privire la posibilele efecte ale impactului transfrontalier în timpul implementării şi utilizării canalului Dunăre-Marea Neagră. La începutul acestui an, România ceruse clarificări din partea Ucrainei cu privire la lucrările de dragare în Canalul Chilia.